Ford Mondeo ST200-tråd
- Keller
- Legend
- Namn: Simon Keller
- Kör: Probe GT, Focus ST250, P100 x2
- Medlemsnummer: 190
- Kontakt:
Låter som att det är moosing. Dock låter det mer som just en älg som brölar! 
Det blir turbulens i luften och orsakar ett moooooooo ljud i luftburken.
Det finns ett s.k anti moosing kit att köpa på Ford. Detta är ett specifikt kit till ST200 och det finns ett till den vanliga V6 också.
Det blir turbulens i luften och orsakar ett moooooooo ljud i luftburken.
Det finns ett s.k anti moosing kit att köpa på Ford. Detta är ett specifikt kit till ST200 och det finns ett till den vanliga V6 också.
/Keller
Ford Focus ST250 -18 "Pärlan"
Ford Probe 2,2 Turbo -92 "Hamster-Racing"
Ford P100 -90 "Pickis"
Ford P100 -90 "Pickis"
-
Kajon
- Erfaren
- Namn: Jonas
- Kör: Ford Mondeo ST200
Hm...
Det kanske inte är moosing i såna fall. Verkar som det problemet skulle ge upphov till till högre ljud. Men själva ljudet låter lite som älgbröl...från en liten svag älg
Det uppstår inte när man bara varvar upp motorn i friläge utan enbart när man kör. Jag hoppas inte det är något allvarligt, men då bilen går och växlar bra, känns stark och i övrigt inte ger i från sig konstiga ljud så är jag inte så oroad.
Nu kan jag väldigt lite om bilar och borde nog läsa på lite mer om hur den här motorn funkar så man hittar under motorhuven.
Det kanske inte är moosing i såna fall. Verkar som det problemet skulle ge upphov till till högre ljud. Men själva ljudet låter lite som älgbröl...från en liten svag älg
Det uppstår inte när man bara varvar upp motorn i friläge utan enbart när man kör. Jag hoppas inte det är något allvarligt, men då bilen går och växlar bra, känns stark och i övrigt inte ger i från sig konstiga ljud så är jag inte så oroad.
Nu kan jag väldigt lite om bilar och borde nog läsa på lite mer om hur den här motorn funkar så man hittar under motorhuven.
- Keller
- Legend
- Kontakt:
Är nästan helt säker på att det är moosing du har. Du kanske bara har en lite älg i ditt motorrum ? 
Kan ta en bild på kittet som ska sitta där. Har du inte dom delarna så är det 100% moosing.
Glömde svara på det där du skrev om att det saknades bitar. Det är bara domkraftsluckorna. Finns att köpa på Ford, alternativt och billigare i England.
Kan ta en bild på kittet som ska sitta där. Har du inte dom delarna så är det 100% moosing.
Glömde svara på det där du skrev om att det saknades bitar. Det är bara domkraftsluckorna. Finns att köpa på Ford, alternativt och billigare i England.
/Keller
Ford P100 -90 "Pickis"
Ford P100 -90 "Pickis"
-
Kajon
- Erfaren
Ok. Men det verkar som att moosing ska uppstå bara genom att varva motorn. Min motor låter fint genom alla varvtal i friläge.
Efter lite mer åkande så konstaterar jag att ljudet börjar höras från ca 40 km/h. Det kommer och går en aning också och verkar sjunka i styrka när hastigheten minskas.
Vad finns det annars som kan ge opphov till ett brölande/tjutande ljud?
Skulle det kunna vara något hjullager eller helt enkelt slitna däck (däcken har nog bara 2mm mönster kvar)?
Växellåda?
Finns det några enkla ingrepp att göra för att få ner ljudnivån i kupén en aning? Även utan det nuvarande missljudet så är det inte direkt tyst
Efter lite mer åkande så konstaterar jag att ljudet börjar höras från ca 40 km/h. Det kommer och går en aning också och verkar sjunka i styrka när hastigheten minskas.
Vad finns det annars som kan ge opphov till ett brölande/tjutande ljud?
Skulle det kunna vara något hjullager eller helt enkelt slitna däck (däcken har nog bara 2mm mönster kvar)?
Växellåda?
Finns det några enkla ingrepp att göra för att få ner ljudnivån i kupén en aning? Även utan det nuvarande missljudet så är det inte direkt tyst
- Keller
- Legend
- Kontakt:
Hjullager är mer ett malande/vinande ljud.
Så är rätt säker på att det är moosing. Det är "överbliven" luft som cirkulerar tillbaka till luftboxen och skapar ljudet.
Mycket är däcken (lågprofil) och den relativt hårda fjädringen som gör att det blir hög ljudnivå.
Jag har lagt in butylmattor i dörrarna, men det var mer för att få stabilare plåt i dörrarna pga ljudbygge.
Så är rätt säker på att det är moosing. Det är "överbliven" luft som cirkulerar tillbaka till luftboxen och skapar ljudet.
Mycket är däcken (lågprofil) och den relativt hårda fjädringen som gör att det blir hög ljudnivå.
Jag har lagt in butylmattor i dörrarna, men det var mer för att få stabilare plåt i dörrarna pga ljudbygge.
/Keller
Ford P100 -90 "Pickis"
Ford P100 -90 "Pickis"
-
Kajon
- Erfaren
Var till verkstaden (Nacka Biltrim) i morse och fick beskedet att höger hjullager borde bytas samt höger styrled (inre eller yttre). Det var något sorts stag som glappade dessutom. Ska lämna in den på fredag men det verkar bli dyrt.
Brukar hjullagerbyte kosta 2700?
I övrigt så undrar jag när man borde byta kamkedja på ST200? Bilen är ju nu över 10 år och har gått 19000mil.
I övrigt så undrar jag när man borde byta kamkedja på ST200? Bilen är ju nu över 10 år och har gått 19000mil.
- Keller
- Legend
- Kontakt:
Du har anti-moose kit.Kajon skrev:Var till verkstaden (Nacka Biltrim) i morse och fick beskedet att höger hjullager borde bytas samt höger styrled (inre eller yttre). Det var något sorts stag som glappade dessutom. Ska lämna in den på fredag men det verkar bli dyrt.
Ska försöka ta en bild sen på mitt.
Hjullager är standard. Det är ju en del jobb med det. Lagret i sig kostar kanske 600kr men du måste plocka ner hela navet och pressa ur lagret samt pressa i det nya.
Styrled, spindelled, stabilisatorstag och länkarmsbussningar är standard slitage på ST200.
Ang kedjan har jag haft frågan hos Ford men dom visste faktikst inte själva.
Kan ju säga som så att det lär inte vara billigt iaf
/Keller
Ford P100 -90 "Pickis"
Ford P100 -90 "Pickis"
-
Kajon
- Erfaren
Vet någon förresten hur man får bort de kuddar som sitter på var sida mellan dörrkanten och baksätet?
Den förra ägaren har av någon anledning tyckt ett det var en bra idé att dra det ena säkerhetsbältet under kudden. Så nu kan man inte komma åt det alls.
Jag har slitit lite i kudden åt olika håll men den verkar inte vilja lossna utan att det känns som om något går sönder.
Den förra ägaren har av någon anledning tyckt ett det var en bra idé att dra det ena säkerhetsbältet under kudden. Så nu kan man inte komma åt det alls.
Jag har slitit lite i kudden åt olika håll men den verkar inte vilja lossna utan att det känns som om något går sönder.
- Keller
- Legend
- Kontakt:
Dra den rakt uppåt samtdigt som du trycker på den framifrån (eller slår lite grann uppåt/längsmed kudden). Den sitter i ett clips nertill och ett upptill.Kajon skrev:Vet någon förresten hur man får bort de kuddar som sitter på var sida mellan dörrkanten och baksätet?
Dom är lite bökigare att få på plats igen för det är itne alltid clipsen vill låsa igen.
/Keller
Ford P100 -90 "Pickis"
Ford P100 -90 "Pickis"
- Keller
- Legend
- Kontakt:
Jo det är en del som inte stämmer. Men generella saker som demontering av stötfångare, inredning m.m stämmer. Det är mest mer ingående saker som motorrenoveringar med moment osv.Kajon skrev:Stort tackKände mig lite dum som stog och slet i fel rikting.
Vad jag har förstått så stämmer inte allt i Haynes Ford Mondeo bok med en ST200. Men stämmer tillräckligt mycket för att det kan vara värt att skaffa en?
Tycker definitivt det är värt att skaffa en.
/Keller
Ford P100 -90 "Pickis"
Ford P100 -90 "Pickis"
-
fredde08
Hejsan har i dagarna blivit ST200 ägare Reg nummer RTR911 så jag underar lite över dessa bilar har bara åkt saab och volvo turbo detta är dock okänd mark för mig så vad bör man se upp med är det okej att motorn som är utbytt till en 01 har hög tomgång de första minutrarna när den är kall?
är de okej att den tickar lite trots att den e varm?
i övrigt fin bil med lite skavanker i plåt och lack men har ju gått 29500 mil karossen iaf =)
vet att det blev mycket frågor men frågar man inget får man inte veta mvh fredrik
i övrigt fin bil med lite skavanker i plåt och lack men har ju gått 29500 mil karossen iaf =)
vet att det blev mycket frågor men frågar man inget får man inte veta mvh fredrik
- Keller
- Legend
- Kontakt:
Hej,fredde08 skrev:Hejsan har i dagarna blivit ST200 ägare Reg nummer RTR911 så jag underar lite över dessa bilar har bara åkt saab och volvo turbo detta är dock okänd mark för mig så vad bör man se upp med är det okej att motorn som är utbytt till en 01 har hög tomgång de första minutrarna när den är kall?
Vet du vad som är gjort vid bilen?
Annars är b.la dåliga styrleder, spindelleder, länkarmsbussningar fram, konstig generator, brustna fjädrar fram vara dom vanligaste mekaniska felen.
Jag tror nog att din motor är utbytad 01, vilket också är ett vanligt fenomen.
Att den tickar: vad kör du för olja? SGA motorn är väldigt känslig för vilken olja du har i. Kör Fords E-olja eller Castrol Magnatec A1 Ford så är det lugnt.
Vad har du för kulör på din?
Helt rätt: frågar man inte får man inget veta!
/Keller
Ford P100 -90 "Pickis"
Ford P100 -90 "Pickis"