Mondeo -01 är helknäpp

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
tezze

Mondeo -01 är helknäpp

Inlägg av tezze »

Hejsan!
Hoppas verkligen ni kan hjälpa mig då mekanikerna inte klarade av det på 7veckor iaf.
Jag har en mondeo -01 V6 som har dummar sig enligt följande
*tomgången är ibland för hög trots att bilen är varm och ibland går den upp och ned.
*under körning och kopplingen är nedtryckt kan varven gå upp och ned
* under körning hoppar och rycker den
* sedan kan bilen stanna efter en period av ovan och då går den knappt igång. När den väl går igång och man varvar bilen blir det ett fint svart märke av avgaser på marken.
* tempen går upp och ned.

Verkstaden bytte vad de trodde var fel tempgivare, gasspjäll och givare
och 1,5 dag fick jag vara glad över att min bil var tillbaka efter 7 veckor borta.
Så nu är vi tillbaka på ruta ett. Just ja sedan klantade sig verkstaden och råkade glömma och sätta tillbaka "kabeln" till farthållaren när de bytte gasspjället.

Måttligt less vill jag lova.

Mvh Therese

johansvensson90

Inlägg av johansvensson90 »

låter nästan som att de kan va någon vakumslang som spökar. men de borde verkstan har upptäckt tycker jag.

hempas
Erfaren
Namn: Ford
Kör: Bil

Inlägg av hempas »

Det var tråkigt att verkstaden inte kunde hitta felet. Man kan faktiskt mäta upp de flesta komponenter så slipper man byta i onödan.

En möjlig orsak till att bilen beter sig konstigt är klapp i någon kabel eller kontakt till en eller flera sensorer.

Vakuumläckage är en annan möjlighet.

tezze

fler delar byts

Inlägg av tezze »

ja nu är bilen på verkstaden igen. De bytte insugningspackningen och meddelade att du hade beställt en insugningspumpen(hette det så?) men idag när jag var där då var det tydligen tomgångsmotorn de hade beställt. De måste ju vara amatörer som har hand om min bil.
Enligt dem beror allt på att de tydligen vid ett tidigare tillfälle bytt motor i min bil och att denne måste ha satt tillbaka allt dåligt. Verkar skönt och skylla på någon annan när man inte kan fixa det.

Nu hoppas jag att jag får min bil imorgon.

Poof

Inlägg av Poof »

"under körning hoppar och rycker den"

har samma problem. Tog bord luftmassamätaren och det slutade. Köpte ny luftmassamätare men problemet kom tillbaka.

Skriv svar