Bromsskivor ST220

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
Användarvisningsbild
panh
Nybörjare
Namn: Per Nilsen
Kör: Ford Mondeo ST220

Bromsskivor ST220

Inlägg av panh »

När jag bromsar vibrerar bilen något så fruktansvärt, dock mindre om jag bromsar hårt. I lägre hastigheter har jag försökt bromsa försiktigt och då känns det som att bromsskivorna är ojämna. Har hört att detta är ett vanligt problem på skivorna till ST220? Isåfall, vilka och vars skall man köpa skivor som håller?

Användarvisningsbild
meanxpress
Veteran
Namn: janne pettersson
Kör: express,sierra

Inlägg av meanxpress »

är inte skivornas kvalitet i första hand som skrotar dom utan kärvande belägg i hållaren eller risiga ok eller gamla bromsslangar,så sa du göra en renovering så granska resten först,ok och slangar är lätt,prova pressa in kolven går lätt=inga probs där, tungt? öppna luftnippeln pressa igen går det lätt då så är slangen kass,annars om det går tungt iaf så byt ok (och slang) bläggen ska löpa som en smörklick i stekpannan i hållaren

//janne

Användarvisningsbild
V6-mannen
Veteran
Namn: Janne M
Kör: ST220

Inlägg av V6-mannen »

Jag hade samma problem för ett antal år sedan.
Bytte alla 4 skivorna samt belägg och smorde upp allting.
Funkade perfekt efter det.
Mekonomen har hyfsade skivor , tror även Biltemas är ok numera.
Tror du har skeva framskivor.

Användarvisningsbild
panh
Nybörjare

Inlägg av panh »

Tackar så hemskt mycket för svar. Ska köpa bromsskivor och belägg från något firma i England :P

Peter H
Legend
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Av dina erfarenheter och som i övrigt med är förhållande vis vanligt med dessa modeller är just skeva bromsskivor. Så satsa du där på en ny uppsättning sådana så får du förmodligen ordning på dessa. :)

Användarvisningsbild
Chris1967
Erfaren
Namn: Chris
Kör: Ford Mondeo ST220 EST

Inlägg av Chris1967 »

panh skrev:Tackar så hemskt mycket för svar. Ska köpa bromsskivor och belägg från något firma i England :P
Har också spanat skivor och belägg från England, men blev överaskad av priserna på Mekonomen.. Så det blir nog att köpa där istället, om inte någon nu säger att det är dundercrapgrejer ;)
Lita aldrig på en blå banan.
http://www.garaget.org/?car=269013

Peter H
Legend
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Är det så pass prisvärt med skivor till den bilen hos Mekonomen är så bara där att slå till i så fall. :)

Användarvisningsbild
Chris1967
Erfaren

Inlägg av Chris1967 »

Peter H skrev:Är det så pass prisvärt med skivor till den bilen hos Mekonomen är så bara där att slå till i så fall. :)
Har spanat runt en hel del så, japp det ser så ut.
Vet inte riktigt om slitsade skivor är något för lekmän med barnasinnet kvar, eller mer för avancerad körning? De kostar ju lite mer, men gissar att de är slitstarkare.

J_P
Veteran
Namn: JP
Kör: Ford Mondeo Titanium 5-Dr 180Hk TDCi 2015

Inlägg av J_P »

Har Du kollat vad original kostar hos närmsta Ford handlare?

Användarvisningsbild
Chris1967
Erfaren

Inlägg av Chris1967 »

J_P skrev:Har Du kollat vad original kostar hos närmsta Ford handlare?
Ha! Faktiskt inte! ;) Men det kan säkert vara prisvärt där - det är väl en ovana från andra bilmärken, det kan väl aldrig(nästan) vara billigare hos Märkeshandlaren som heter Audi eller Bmw.. Det har aldrig hänt mig iaf.. ;)

(Jag tror 4 skivor på Mekonomen kostade 1500kr, vilket jag tyckte var himla billigt;)

Användarvisningsbild
panh
Nybörjare

Inlägg av panh »

Chris1967 skrev:Ha! Faktiskt inte! ;) Men det kan säkert vara prisvärt där - det är väl en ovana från andra bilmärken, det kan väl aldrig(nästan) vara billigare hos Märkeshandlaren som heter Audi eller Bmw.. Det har aldrig hänt mig iaf.. ;)

(Jag tror 4 skivor på Mekonomen kostade 1500kr, vilket jag tyckte var himla billigt;)
Oj! Det var ju hur billigt som helst! Dom i England kostar just över tusenlappen inkl. frakt till Sverige. Ser att det finns lite olika skivor ute, vissa ser mer sportiga ut än andra, är det värt att köpa de lite dyrare eller skitsamma? xD

Användarvisningsbild
Chris1967
Erfaren

Inlägg av Chris1967 »

panh skrev:Oj! Det var ju hur billigt som helst! Dom i England kostar just över tusenlappen inkl. frakt till Sverige. Ser att det finns lite olika skivor ute, vissa ser mer sportiga ut än andra, är det värt att köpa de lite dyrare eller skitsamma? xD
Ja, det var otroligt billigt! Jag kikade på BREMBO paket med slitsade skivor för 2000kr inkl frakt från England. Men vet inte om det är värt det extra och vad man som "vanlig" förare tjänar på det lixom. :confused:

Användarvisningsbild
panh
Nybörjare

Inlägg av panh »

Jo, du har som rätt. Tror det blir Mekonomens bromsskivor för mig också! Måste som vanligt kolla skruvat.se först, hehe=)

Användarvisningsbild
Chris1967
Erfaren

Inlägg av Chris1967 »

panh skrev:Jo, du har som rätt. Tror det blir Mekonomens bromsskivor för mig också! Måste som vanligt kolla skruvat.se först, hehe=)
Tror jag har kikat där, men Mekognomen är billigast om jag inte missminner mig totalt.
Snygg bil du har förresten! Gillar den färgen skarpt! :D

Användarvisningsbild
panh
Nybörjare

Inlägg av panh »

Chris1967 skrev:Tror jag har kikat där, men Mekognomen är billigast om jag inte missminner mig totalt.
Snygg bil du har förresten! Gillar den färgen skarpt! :D
Tack! Din bil är också grym! Riktigt fräsch och som samtidigt har en funktionell kombidel. Jag är avis!
Har du konverterat till xenon i hellysen? Det är som dag och natt. Rekommenderas!

Skriv svar