Takbox med litet överhäng?
-
hgpuke
- Nybörjare
- Namn: Hans-Göran Puke
- Kör: Ford Galaxy
Takbox med litet överhäng?
Hej! Jag har en ny (2011) Mondeo kombi som jag tyvärr glömde att beställa takrelingar till. Jag har därför köpt Fords originalräcke som funkar fint, men det hamnar väldigt långt fram, så att en vanlig takbox kommer att sticka u t alltför långt över vindrutan i min smak. Nu undrar jag om någon kan tipsa om en box med tillräcklig justeringsmån så att den inte sticker ut för långt fram? Eller finns det någon anna lösning på mitt problem? Jag behöver få plats med både ländskidor (2m) och slalomskidor för familjen.
Tack på förhand
Tack på förhand
-
Peter H
- Legend
- Namn: Peter Hallgren
- Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
- Kontakt:
Har inget direkt tips mer än att äldre fullstora takboxar i regel har rätt duktigt överhäng framåt och med snabbkoll på nya modeller är det densamma där, mätte just på den egna minst 10 år gamla Thule fullstor box som mäter duktiga 60 cm framåt från den främre takbågen.
Men kortare boxar har jag sett har kortare överhäng,, men annars får man bita i det sura äpplet och åka med detta överhäng för takbox har man ju inte på hela tiden,,,
Men kortare boxar har jag sett har kortare överhäng,, men annars får man bita i det sura äpplet och åka med detta överhäng för takbox har man ju inte på hela tiden,,,
- Lemon
- Legend
- Namn: Alexander Palmgren
- Kör: S-Max 2,0T Ecoboost Aut
Spelar ingen roll om du har rails eller ej den hamnar på samma ställe ändå efter som man justerar några cm från bakluckan i öppet läge...
Och ja den sticker ut några decimeter framför framrutan.
Vill man bara kunna öppna bakluckan till halv läge och riskera lackskador på den kan man säkert få en takbox att inte sticka framför framrutan men då sticker den ju ut i bak istället...
har du långa skidor kan väl väl montera dom direkt på takräcket bredvid boxen(brukar finnas några decimeter kvar i bredd)
Och ja den sticker ut några decimeter framför framrutan.
Vill man bara kunna öppna bakluckan till halv läge och riskera lackskador på den kan man säkert få en takbox att inte sticka framför framrutan men då sticker den ju ut i bak istället...
har du långa skidor kan väl väl montera dom direkt på takräcket bredvid boxen(brukar finnas några decimeter kvar i bredd)