Mondeo 2.5L 24v Startar ej längre!

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
JPStromberg
Veteran
Namn: Jan-Peter G Strömberg
Kör: Ford Mondeo 2.5 Ghia X 04,
Ford Granada 2.8i Injection 85,
Ford Sierra 2.0 GL 83 aut

Mondeo 2.5L 24v Startar ej längre!

Inlägg av JPStromberg »

Hej
Som rubriken säger så har 1000 kronors pärlan behagat börja bråka i kylan! Bilen är relativt nyservad med stift oljor och filter kanske c.a. 300 mil. Dottern var ute en sväng igår på kvällen och när hon skulle åka hem så vill inte startmotorn slå till. Vi har provat med kablar och bogsering då tänder den till, men dör när kopplingen trycks ner. Har gått igenom säkringar reläer då jag har en likadan bil att plocka delar ifrån. Det mesta på bilen fungera, fläkt, Radio lysen osv. Batteriet är i bra kondition och inga lösa kablar har kollat det också. Bilen är utrustat med ett cargard billarm som inte har gått att aktivera på 2 månader, dock inga dioder på larmet som blinkar eller lyser utom om en dörr eller huv som är öppen. Har två nycklar till bilen med chip ingen skillnad när jag provar dessa. Mina funderingar går till startmotorn? Solenoid? Tips mottages tacksamt, är det något som vet om det är bökigt att byta startmotorn? Den bör väl tas uppifrån förmodar jag?

Jan-Peter

Användarvisningsbild
Keller
Legend
Namn: Simon Keller
Kör: Probe GT, Focus ST250, P100 x2
Medlemsnummer: 190
Kontakt:

Inlägg av Keller »

Hej,
Vad händer när du försöker starta den?
Smattrat det från solenoiden eller händer inget alls?

Startmotorn är rätt bökig att byta. Främst för att det är trångt som tusan. Den sitter på baksidan av motorn, mellan motor och torpeden.

Har fått höra att det är ett rätt vanligt fel att startmotorn ger upp (rättare sagt solenoiden) på just v6orna. Hade problem med min sedan när det var riktigt kallt på vintern.
/Keller

Ford Focus ST250 -18 "Pärlan"
Ford Probe 2,2 Turbo -92 "Hamster-Racing"
Ford P100 -90 "Pickis"

JPStromberg
Veteran

Inlägg av JPStromberg »

Hej
Det är tyst som i kyrkan inte ett tillstymmelse till ljud/oljud precis när nyckeln bottnar så försvinner radioljudet osv, men återkommer så fort nyckel fjädrat tillbaka. Aha bökigt att byta alltså skönt att man är utan garage just nu då :banghead:blir till att mecka med långkalsonger med mössan och vantar på alltså.

Jan-Peter

Användarvisningsbild
Keller
Legend
Kontakt:

Inlägg av Keller »

Du kan prova med att slå lite på solenoidhuset och hoppas på att det är fettet som är så pass gammalt att det hårdnat :)
Det kan var det som gör att solenoiden inte orkar koppla in startmotorn.

Notering: det fungerade inte på min :)
/Keller

Ford P100 -90 "Pickis"

JPStromberg
Veteran

Inlägg av JPStromberg »

Jo får börja där i alla fall återkommer när jag provat det, tack.

Jan-Peter

Peter H
Legend
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Värt med som med är mycket vanligt fenomen att det är dålig kontakt till och från batteriet samt att polkontakterna har mycket god kontakt. Testa även om dess jordning är korrekt genom att ansluta en startkabel mellan batteri minus och bra jordpunkt på motorn.
Händer det grejor då så är jordkabeln mellan batteri och motor/kaross risig.

Annars lutar det som sagt till en defekt startmotor där det i regel är dessa solenoid/relä som gett upp.

JPStromberg
Veteran

Inlägg av JPStromberg »

Hej
Fick pälsa på mig lite extrakläder då bilen står i en snöhög på en allmän parkeringsplats så lite orörlig blev man ju!! Provade att dra plus direkt till Solenoiden och startmotorn utan att den rörde på sig, så då är det ju "bara" att skruva ur den :eek: Totalt med testning så tog det nog 1½ timme för hur i helv.. kan man klämma in en startmotor där :confused: trångt var ju bara förnamnet. Efter några slag med hammaren så fick jag igång startmotorn på en arbetsbänk (lånade ett garage till det i alla fall) både direkt på startmotorn men också via solenoiden. Dock tycker jag den låter för jäkligt skriker som skurna lager så det blir väl till att hitta en utbytes eller en riktigt fin på en skrot kanske. Meca ville har 3200 eller eller 2400 har inte kollat vilken som kan passa, har lite svårt att köpa en startmotorn för minst det dubbla som bilen kostade i inköp :). Fortsättning lär följa..

Jan-Peter

Användarvisningsbild
Keller
Legend
Kontakt:

Inlägg av Keller »

Skönt du fick testat den.
Tyvärr är startmotorerna as dyra som du märkte.
Det e möjligt att du kan få tag på en bättre beg på bildelsbasen?
/Keller

Ford P100 -90 "Pickis"

JPStromberg
Veteran

Uppdatering!

Inlägg av JPStromberg »

Hej
Då har jag köpt en beg startmotorn ifrån Källs Beg bil & delar i Gränna för 600kr med frakt hem. Få se om det är så att snålhet bedrar visshet! Har dock handlat delar ifrån just denna Mondeo 2.5 tidigare under december månad (fjädrar, Lambda sonder). Visserligen fanns det nya att köpa på Skruvar.se för endast 1515kr då dom haft extrapriser på startmotorer men men. Ska dra bilen till ett garaget i helgen och montera startmotorn och hoppas den fungerar igen. Fortsättning lär väl följa....

Jan-Peter

Tillägg: Den beg är nu testkörd på arbetsbänken, det var ett helt annat ljud i den startmotorn. Montering i helgen!

Användarvisningsbild
SandrisGT
Veteran
Namn: Sandra Rosvall
Kör: Ford Sierra Cosworth, Ford Focus ST -15, Ford Sierra GT -93 (breddad)
Medlemsnummer: 189

Inlägg av SandrisGT »

vi följer med spänning denna historien (:
Ford Sierra GT -93 *ögonstenen*
Ford Sierra Cosworth 4x4 -90 *rally*:checkered
Ford Focus ST-1 2015

hempas
Erfaren
Namn: Ford
Kör: Bil

Inlägg av hempas »

Om du inte får igång den genom bogsering(rullstart antar jag?) lär väl inte byte av startmotor hjälpa?

JPStromberg
Veteran

Inlägg av JPStromberg »

Hej
Den tanken har även slagit mig, men då jag inte på något sätt fick igång startmotorn med direkt ström i bilen så blev ändå tanken att det är den som krånglar. Enligt dottern som var den som blev bogserad så gick bilen igång, men dog direkt när hon tryckte ner kopplingen.

Jan-Peter

Peter H
Legend
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Ja där råder i så fall lite ovishet men klart var att iaf startmotorn var i akut behov av byte.
Sedan att den nu inte gick ett tag efter bogsering får du felsöka närmare om efter att du fått dit den bättre fungerande startmotorn...

JPStromberg
Veteran

Nu var bilhimmeln nära för denna bil!!

Inlägg av JPStromberg »

Hej
En summering av dagens återigen utomhusmeck i samma snödriva. Efter en del pillande så sitter den mycket bättre begagnade startmotorn på plats, men bilen givetvis lika död för det. Sonen som har bättre hörsel säger att pumpen går inte heller igång. Sagt och gjort in och surfade runt och då dykt det upp en länk på ett annat forum ( http://www.motorforum.nu/showthread.php ... p-d%C3%B6d ) Hoppas det är ok att länka in den här annars säg till så tar jag bort den. Den handlade om en Ford Mondeo 97:a med exakt samma symtom och där ägaren fick veta av Ford att en kabel i säkringsdosan till ECU hoppat den. Ok ut till bilen igen plockade isär hela säkringsboxen dock ingen lös kabel (Nu är yxan nära att sitta i motorn!!) Vi satte ihop dosan utanför sin lilla låda och provstartade Å se på fan eländet startade direkt. I och med detta kunde vi ta bilen till ett garage där vi provade oss fram till att det förmodligen på något vis klickade i säkring F9 2o amp som är kopplade till hela motorstyrningen. När vi tar bort F9 så var symptomen exakt den samma. Satte ihop bilen korrekt och tog en tur upp och ner till Södertälje utan bekymmer. Stoppade startade osv just nu verkar den gå. Ett + är i alla fall att startmotorn den nya är klart tystare och smidigare.

Peter H när du läser länken så känner du nog igen någon där :).

Jan-Peter

Användarvisningsbild
Keller
Legend
Kontakt:

Inlägg av Keller »

Gött mos! Skönt att den är i gång igen!
Det där med elfel är en svår nöt!
/Keller