Låst baklucka på Galaxy -97

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
Lårre
Erfaren
Namn: Lorentz Andrsson
Kör: Ford Galaxy -97, Ford Tourneo -00

Låst baklucka på Galaxy -97

Inlägg av Lårre »

Kablaget till bakluckan har sett risigt ut, men jag har förträngt att göra nått åt det, nu kom straffet det började ryka svart rök inne i kupen längst fram mot framrutan till vänster (mitt ovanför reläboxen i mototrummet) och bakluckan är låst går dock att låsa upp med nyckel bytte igår dom trasiga kablarna men ellåset funkar fortf inte, det luktar bränt intill reläboxen i motorrummet men jag kan inte se om nått är trasigt vet heller inte om nått av dessa reläer har nått att göra med bakluckan.

Peter H
Legend
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Jo sådant brukar ju kunna straffa sig att inte ta i tu med problemet i tid,,,

Men av dess kopplingsschema så styrs även bakluckelåset av centrallåsets styrenhet som sitter under förarstolen för modeller upp till 98 års modell. Men det finns nu ingen som helst funktion på bakluckans låsfunktion?

Skumt med brända lukten även om det vanligen är rätt vanligt fenomen av okänd anledning att speciellt en av smältsäkringarna under dessa säkringslock har en benägenhet att svärta plasten med värme.

Lårre
Erfaren

Inlägg av Lårre »

såg flera reläer i boxen finns det nått schema över vad dom anv till
det är ju mysko att luckan låstes efter att det kom svart rök in i kupen, det måste ha nått att göar med nån kortis från kablaget i luckan jag lagade3 helt avslitna och vulktejpade 4, 5 kablar som var spruckna

Lårre
Erfaren

Inlägg av Lårre »

jag forts. med att öppna dörrsidan så jag kommer åt kabelgenomförinmgen i föraradörren så får vi se vad som finns där.... återkommer

Peter H
Legend
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Det är bra ge inte upp,,, men knepigt att ingen säkring bränts av denna kortslutning.
Men låsfunktionerna fungerar inte heller nu sedan dom skadade kablarna i och till bakluckan är fixade?

Vidare är just Haynes dåliga på att beskriva just desa relän i motorrummet vad dessa är till för.
Men då det rök där i från samtidigt som luckan låste sig bör det iaf finnas viss koppling mellan dessa.

Lårre
Erfaren

Inlägg av Lårre »

tänkte visa med några bilder men vet inte hur man gör

Peter H
Legend
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Enligt kopplings schemat så styrs bakluckelåset iaf direkt av central lås enheten som har sin egen (5A/F19) säkring.

Lårre
Erfaren

Inlägg av Lårre »

Oj oj oj många trådar blev de !
Jag tror det var halva kablaget som gått av eller var skadat. Nåja nu är dom fixade med lödkolv och krympslang. UTOM en tråd som gått av vid kabelskon och jag kommer inte åt att löda fast den, kabelskon måste ut. Som ni ser på bilden så finns det hål på båda sidor om skon, har testat att trycka ner spetsen från en pinnsett men skon lossnar inte
Är det nån som vet hur man gör. Måste vara nån hulling där som ska styras undan
Finns det nått verktyg för detta eller är det nån som har nån ide om hur ett sånt kan se ut
[ATTACH]35848[/ATTACH] [ATTACH]35847[/ATTACH] [ATTACH]35846[/ATTACH]
Bilagor
Kabelgenomföring hö  dörr fram många trådar Galaxy -97.JPG
Galaxy-97 kabelgenomföring hö dörr fram hylsa framifrån.jpg
Galaxy -97 kabelgenomföring dörr hö hylsa bakifrån.jpg

Peter H
Legend
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Jo detta är ju lite av finkirurgi ju att få till,,,

Men där är förmodligen hela orsaken till fenomenet och visst dessa kabelskor sitter det riktigt en liten hulling.
Brukar själv använda minsta sortens micromejsel till att peta upp denna hulling.

Lårre
Erfaren

Inlägg av Lårre »

Jodå du hade helt rätt det funka med minimini skruvmejsel, var riktigt kula att börja testa rutan hö upp o ner funkar, vä upp o ner funkar, spegel vä funkar, spegel hö död, bakluck låset funkar inte.
centrallåset funkar inte heller, finns det nått sätt o börja testa så jag börjar komma närmare var felet med luckan. du skrev att central lås enheten har sin egen (5A/F19) säkring var sitter den
lamapan i kupen funkar inte på auto den brukar ju lysa en stund när man stängt av bilen och lysa när man öppnar dörren.

Peter H
Legend
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Ja du gör du dina framsteg iaf,,, och får grej efter grej att fungera...

Skummar igenom dess elschema och tydligen är dessa säkringar inte någon "egen" sådan utan det verkar vara bland dom vanliga och den ena är denna F19/5A och även en F55/5A.

Med innerbelysningen vet jag att dess automatik sköts av en egna kontrollbox som har jag för mig sitter under rattstången, en svart lite låda.
Med med centrallåset har du alltså ingen funktion alls på? Med bakluckelåset har du heller ingen spänning ut till dess yttre tryckströmbrytare?

Lårre
Erfaren

Inlägg av Lårre »

ska kolla denna kontroll box och mäta spänningen till ellåset i bakluckan
återkommer för mer konsulation
säkring F19/5A = säkringsplats 19 och 5amp. är det så du menar ?

Peter H
Legend
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Med säkringarna är det iaf så Haynes menar att det ska vara och då som tex F19 blir då alltså säkring nr 19 i ordinarie säkringslådan.

Lårre
Erfaren

Inlägg av Lårre »

Ja nu vet jag varken ut eller in efter att jag mätt fram att spänning saknas på bakluckelåset så hittade jag en säkring till som var trasig
[ATTACH]35874[/ATTACH]
4 från vä längst ner gul 25amp det bara fräser om den när jag byter ibland håller den ibland inte nu håller den
röd högst upp 10 amp. var den som gjorde att centrallåset kom igång nu FUNKAR bakluckan
men ingen låsning på bakdörrarna ????
bakljusen på båda sidor bak funkar inte blinkers funkar
pos lampa vä fram funkar inte
och inte spegeln på hö sida (kan väl vara trådar i dörrsida ) har inte öppnat där ännu
inte heller auto ljuset i kupen vid öppen dörr
finns det nån som har en förteckning över säkringar och reläer eller ge mej mera tips
nu vet jag inte vad jag ska hitta på
Bilagor
Galaxy-97 säkringslåda inne + reläer.jpg

Lårre
Erfaren

Inlägg av Lårre »

Bara värre och värre
Nu är jag ute på djupt vatten, men jag har då hittat en orsak till röken och lukten av bränd plast
[ATTACH]35943[/ATTACH][ATTACH]35942[/ATTACH][ATTACH]35944[/ATTACH]
Jag kan ju se att det är en hel del bränt men eftersom färgerna är borta på dom dom två som går in i den gröna kopplingstycket vet jag ju inte vilken
Ska jag chansa o hoppas eller.............
Kom me förslag
Bilagor
Galaxy -97 säkringsdosan kopplingsplint med avbrända trådar.jpg
Galaxy -97 säkringsdosan inne med alla kabelsatammar 3.jpg
Galaxy -97 säkringsdosan kbränt kabelhölje och trådar.jpg

Skriv svar