Kraftiga vibrationer Ford Mondeo 2.0 -99
-
Fordfreak
- Erfaren
- Namn: Rikard Gustavsson
- Kör: Ford Sierra CLX 2.0 DOCH
Kraftiga vibrationer Ford Mondeo 2.0 -99
Märkt senast veckorna att när man ligger i 80-90 km/h och gasar på så vibrerar det satan. Bilen skaka och vxl spaken skakar som ett asplöv. Släpper jag gasen slutar den, frirullar jag i samma hastigheter skakar det inget. Vad kan vara felet och hur dyrt kommer det att bli. Går bra om man smyger upp den i hastighet och håller gasen rätt men så fort man behöver gasa mer så ja....
Mycket tacksam för hjälp
Mycket tacksam för hjälp
-
Peter H
- Legend
- Namn: Peter Hallgren
- Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
- Kontakt:
Låter som klockrent drivaxelproblem och då i form av skev sådan eller båda drivaxlarna. Som uteslutande ger dessa fenomen som beskrivet det är slitna drivknutar det märks om man gör stora rattutslag vid samtidigt accelleration...
Brukar med synas rätt bra vilken drivaxel som inte centrerar med upplyft framvagn och drivning sker. Det stämmer höger drivaxel är ledad med ett stödlager på mitten som slitet brukar ge mera "stabila" vibrationer.
Jag skulle starkt (som vanligt,,) tipsa om ebay då sådan finns från 700:- styck eller runt 1700:- paret plus lite frakt för kvalitéts axlar. http://www.ebay.de/sch/i.html?_nkw=ford ... &_from=R40
Där med dom flesta med viss mekvana med själva fixar, annars bör dom flesta verkstäder kunna ge fast pris på detta arbete.
Brukar med synas rätt bra vilken drivaxel som inte centrerar med upplyft framvagn och drivning sker. Det stämmer höger drivaxel är ledad med ett stödlager på mitten som slitet brukar ge mera "stabila" vibrationer.
Jag skulle starkt (som vanligt,,) tipsa om ebay då sådan finns från 700:- styck eller runt 1700:- paret plus lite frakt för kvalitéts axlar. http://www.ebay.de/sch/i.html?_nkw=ford ... &_from=R40
Där med dom flesta med viss mekvana med själva fixar, annars bör dom flesta verkstäder kunna ge fast pris på detta arbete.
-
Peter H
- Legend
- Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
- Kontakt:
Inte konstigt alls och så var det med bara på dom säkert 3-4 mondeos med snarlika fenomen och med skeva drivaxlar.
Brukar med börja i lite högre farter då det är lite mer snurr på axlarna tills det blir värre skeva som då märks i allt lägre farter...
Har med det säkert 15 talet bara positiva erfarenheter från drivaxelköp från nämda klart prisvärda ebay,,,
Brukar med börja i lite högre farter då det är lite mer snurr på axlarna tills det blir värre skeva som då märks i allt lägre farter...
Har med det säkert 15 talet bara positiva erfarenheter från drivaxelköp från nämda klart prisvärda ebay,,,
-
Peter H
- Legend
- Kontakt:
Jo vet även av erfarenhet att det inte lönar sig att ens leta bagagnat då dessa fenomen är rätt vanliga.
Vet tex åt en sådan bilägare fick ett fast pris på 7500:- för byte av båda drivaxlar inklusive material hos Ford.
Medan jag via ebay ordnade till detta för runt 2300:- i totalpris och har för mig att drivaxlarna gick på runt 1700:- inklusive frakt,,
Vet tex åt en sådan bilägare fick ett fast pris på 7500:- för byte av båda drivaxlar inklusive material hos Ford.
Medan jag via ebay ordnade till detta för runt 2300:- i totalpris och har för mig att drivaxlarna gick på runt 1700:- inklusive frakt,,