S: Någon som har en 4.0 ståendes ( test objekt )

Annonsen börjas med ett "K:" eller "S:".
explorer66
Erfaren
Namn: hans erik johansen
Kör: ford explorer 4x4 XLT

S: Någon som har en 4.0 ståendes ( test objekt )

Inlägg av explorer66 »

hej ngn som har en ford v6 4.0 från ngn ford ranger el explorer X motorn

med stötstängerna behöver en gammal motor för att göra en mockup

så om ngn har en till skänks el billig peng så vore man glad bor i halmstad

vad som behöves är en vanlig motor med toppar block ev grenrör behöves inte direkt men kan ev va bra ha gen 1 dvs 90-94

håller på att utveckla ett turbosystem on/off system med lite data hjälp till detta ..

e det ngn som vet om ngn så snälla hör av er vill inte betala massa i onödan om det inte funkar ..

Tags:

Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Namn: Jörgen A.
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar

Inlägg av granadadr »

explorer66 skrev:hej ngn som har en ford v6 4.0 från ngn ford ranger el explorer X motorn

med stötstängerna behöver en gammal motor för att göra en mockup

så om ngn har en till skänks el billig peng så vore man glad bor i halmstad

vad som behöves är en vanlig motor med toppar block ev grenrör behöves inte direkt men kan ev va bra ha gen 1 dvs 90-94

håller på att utveckla ett turbosystem on/off system med lite data hjälp till detta ..

e det ngn som vet om ngn så snälla hör av er vill inte betala massa i onödan om det inte funkar ..
vad vill du veta? jag känner en som har en 4,0 med kompressor :) han har nog ingen motor över tror jag :( men har kunskaper om maskinen

explorer66
Erfaren

Inlägg av explorer66 »

okej håller på att bygga en best som ska ha både gas och turbo samt etanol tanken är att få i hop ett bra koncept med volymen som bas detta gör att jag behöver toppar för att kunna såga sönder och se var finna svaga sidor samt kunna se var botten behöver förstärkas vet av erfarenhet att denna maskin går att få ut bra effekt men då den bygger på en mindre v8 så måste det ju gå att få till en tuff maskin till lagom volym och effekt..

själv har jag byggt på 4or och en massa v8 senast min delta hf integrale som e bromsad 784 hk på 2 liter så är jag som sagt kunnig på motorer men vill ju inte köpa en dyr motor på skroten för att bara såga sönder o undersöka blir dyrt i längden där av min fråga har som tanke att få ut en ca 600 ärliga 4x4 hästar volymen e ju på rätt sida vet att det finns svaga delar men inte var hän behöver även få veta vem som har "bättre delar till colongemotorn " trots allt e det ju inte en cheva 350" som finns i var o varannan vrå-.hehehe så jag ska finna ut hur få till en bra maskin med denna maskin därför vill jag ha en utslängd maskin som e ngt så när komplett för att kunna mäta flöden hastigheter bultförband ev gördlar mm mm

explorer66
Erfaren

Inlägg av explorer66 »

vem vet ngt om dessa motorer???? har förstått att 2.9L e densamma som 4.0L i grund o botten men vad skiljer dom åt?? ok ser att insug e annorlunda behöver mer info ngn ???

behöver hjälp någon med adresser el dyligt ??? ngn som vet om det finns ngn i tyskland eller england med kunskap...????

Användarvisningsbild
GNADA75
Veteran
Namn: Tomas Englund
Kör: ford scorpio/sierra

Inlägg av GNADA75 »

finns en snubbe i usa som grejar med dessa Tom morana tror jag han hette ...fanns till och med alutoppar vad jag förstod ...

http://www.moranav6racing.com/products.html

Användarvisningsbild
mr Costin
Legend
Namn: Bror H
Kör: Mercedes Benz

Inlägg av mr Costin »

Är det inte en i skogenracing som har (eller hade) en 4,0 med turbo i sin Taunus?
Transit TDi :turtle:
Lotus Cortina -65 :racesmile
Banbusbil YBW Cortina -65 :ring:
Svart flügel :jump:
Korvkioskracer Cortina GT -68 :revs:
IH B414 nu med 2 kedjor :icon23:
Hungrig Rottweiler :skull:
Blondin (inte jag) :image037:
Ford betyder First On Racing Day:cool:

explorer66
Erfaren

Inlägg av explorer66 »

tom moran racing har jag redan haft kontakt med och det han har e ett strokkit till bla 4.0-4.3L

inte så intresant vill finna var hk finns fler i usa pratar om att det finns gömt hk i dessa motorerna med men är lite svårtolkat tyvärr hur få fram dom ..

ngn i sverige som bygger el trimmar på denna motor ??? eller tyskland var leta i så fall letat på olika namn men utan resutat england har väl många ford älskande trimfirmor men vad heter dom ??? ngn som vet ???

Användarvisningsbild
mattias_892
Erfaren
Namn: Mattias Kårespång
Kör: ford Scorpio 2,9, Ford Sierra 2,8 GL-86 Ford Taunus Gxl coupe -73, Ford taunus 1600L Coupe -75 , Granada 2.3 L coupe -75

Inlägg av mattias_892 »

Burtonpower finns..

explorer66
Erfaren

Inlägg av explorer66 »

okej ska kolla in den snubben och återkomma sen tack för tipset mattias. :)

Användarvisningsbild
Grey
Veteran
Namn: Joakim E
Kör: Ford Falcon G6E Turbo
Kontakt:

Inlägg av Grey »

4.0an är baserad på cologne V6an så självklart finns det likheter med 2.9an. blocket är bearbetat för att kunna få plats med de större kolvarna och slaglängden. Topparna är en annan konstruktion men bra mycket sämre än 2.9ans. Det är ofta som dom spricker och flödet är dåligt. Avgasventilen är exakt samma som 2.9ans men insugsventilen är 1mm större.

Insuget är helt annorlunda, 4.0an har rull lyftare, men grenrören/flänsen från 2.9an passar, dock är det jättedåliga gjutningar på 4.0an jämfört med 2.9an.

Kammen är tänkt som en truck kam vilket gör den väldigt oeffektiv (även i aerostar). Lagerdiametern på kammen är större och oljepumpen levererar något mer tryck än 2.9ans.

Oljetråget är i alu jämfört med 2.9ans som är i plåt (förutom 4x4 modellerna).

Gördel är kanske lite överdrivet men det kan behövas om du ska över 500hk. Tom Morana har gördlar och jag kan ta hem en sådan om du behöver, har bra kontakt med honom.

Sammanfattningsvis kan man säga att 4.0an är en luftpump som har jättedålig effektivitet, mycket pga topparna och kammen. Med ett par riktigt modifierade toppar och en vass kam så kan man säkert få ur mycket effekt, men du kommer behöva en turbo som klarar extremt mycket effekt.
Crille på Skogen hade en Precition 67a och den orkade inte med 4.0ans luft. När han bytte till en större så funkade det bra mycket bättre, även fast 67an ska räcka till långt över 500hk.
Det som hände med den 4.0an var att lagren gick åt på ett par hundra mil. När man rev motorn så hade spännaren till kammen gått av vilket kan vara anledningen, eller så är det helt enkelt att 4.0an har så mycket cylindertryck att oljan & lagren inte tål påfrestningen.
// Grey
http://www.racemovie.se
Några Fordar på min gård:
Mondeo Ghia E85 -00, Probe GT -92, Scorpio Cosworth Ghia -92, P100 -92, Fiesta 1.2S Big bumper -82, Granada V.I.P V6 535BHP -81

Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Namn: Jörgen A.
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar

Inlägg av granadadr »

Grey skrev:4.0an är baserad på cologne V6an så självklart finns det likheter med 2.9an. blocket är bearbetat för att kunna få plats med de större kolvarna och slaglängden. Topparna är en annan konstruktion men bra mycket sämre än 2.9ans. Det är ofta som dom spricker och flödet är dåligt. Avgasventilen är exakt samma som 2.9ans men insugsventilen är 1mm större.

Insuget är helt annorlunda, 4.0an har rull lyftare, men grenrören/flänsen från 2.9an passar, dock är det jättedåliga gjutningar på 4.0an jämfört med 2.9an.

Kammen är tänkt som en truck kam vilket gör den väldigt oeffektiv (även i aerostar). Lagerdiametern på kammen är större och oljepumpen levererar något mer tryck än 2.9ans.

Oljetråget är i alu jämfört med 2.9ans som är i plåt (förutom 4x4 modellerna).

Gördel är kanske lite överdrivet men det kan behövas om du ska över 500hk. Tom Morana har gördlar och jag kan ta hem en sådan om du behöver, har bra kontakt med honom.

Sammanfattningsvis kan man säga att 4.0an är en luftpump som har jättedålig effektivitet, mycket pga topparna och kammen. Med ett par riktigt modifierade toppar och en vass kam så kan man säkert få ur mycket effekt, men du kommer behöva en turbo som klarar extremt mycket effekt.
Crille på Skogen hade en Precition 67a och den orkade inte med 4.0ans luft. När han bytte till en större så funkade det bra mycket bättre, även fast 67an ska räcka till långt över 500hk.
Det som hände med den 4.0an var att lagren gick åt på ett par hundra mil. När man rev motorn så hade spännaren till kammen gått av vilket kan vara anledningen, eller så är det helt enkelt att 4.0an har så mycket cylindertryck att oljan & lagren inte tål påfrestningen.
samt att symetrin i lyftmeknismen inte är bra std,, kompisen var tvungen att lämna i sina,, NYA toppar, han hade även problem med att han sköt topppackningarna trots 0,4bar i ladd,, nu verkar det fungera bättre när han byggt ny maskin

Användarvisningsbild
Grey
Veteran
Kontakt:

Inlägg av Grey »

Som summering kanske man kan säga att 2.9an är bättre på allt utom volymen. :)

4.0an låter rätt mulligt också.
http://www.youtube.com/watch?v=eXDe79U9rtQ
// Grey
Mondeo Ghia E85 -00, Probe GT -92, Scorpio Cosworth Ghia -92, P100 -92, Fiesta 1.2S Big bumper -82, Granada V.I.P V6 535BHP -81

Användarvisningsbild
Grey
Veteran
Kontakt:

Inlägg av Grey »

Grey skrev:Som summering kanske man kan säga att 2.9an är bättre på allt utom volymen. :)

4.0an låter rätt mulligt också.
http://www.youtube.com/watch?v=eXDe79U9rtQ
Sorry för OT.
// Grey

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi (TC 2), 1982 Taunus 2.0GL Kombi (TC 3)

Inlägg av Släggmek »

Bra upplysningar, i synnerhet Grey´s genomgång var mycket informativ :thumb:. Ska bara tillägga; det finns åtminstone tre tillfällen under 90-talet då 4.0:an i OHV-version har ändrats för att komma tillrätta med problemen, så man bör vara uppmärksam på årsmodell och detaljnummer ifall man ska överväga dessa trots bristerna som verkar vara många (...tusan, jag som själv funderat mycket på en, nåja... :p). Enligt vad jag läst på amerikanska sajter kan en välskött standardmotor av de bättre sorterna trava på problemfritt i många mil, men trimning verkar inte många ha lyckats med utan motgångar. Synd, det.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

explorer66
Erfaren

Inlägg av explorer66 »

tack mina vänner well då har jag fått lite bevisat att det är en bättre ide att då ev ta 2.9ans toppar i hop med 4.0 botten del ??
för just detta att det är kasst flöde i dessa toppar har jag funnit ut hihihi...men som jänkarna säger nothing beat cubic inches then bigger cubicinches så sen så fann jag att 4.0 e hyffsat stark i bottendelen OM !!!! man har riktiga lager bultar och så klart lager ett tips till er alla av egen erfarenhet är att ta upp hålen i lageren som är till ramlager mera smörj mindre fricktion bättre snurr i veven sen min fråga
har sett några vevar med olika balanserings vikter vad är bra lite vikt eller mkt vikt på veven fan jag ska bara ha den värsta explorern fan man är ju fartblind pga sin delta hf intergale hehehe inte bra men fasen så roligt.. vem ska man köpa delar av i sverige el england bra sidor att se på mm tänker då på packningar kolvar lager mm mm tips är tacksamt ha en bra helg vänner så höres vi sen TACK för hjälpen..

Skriv svar