Dra husvagn med automatlåda??
-
Jimbozone64
- Nybörjare
- Namn: Jim Nilsson
- Kör: Ford S-Max 2,0 Tdci -09, Ford Mondeo 2,2 Tdci -05
Dra husvagn med automatlåda??
Hejsan! Går i bilbytar tankar Galaxy eller S-Max runt, -08 -09 har bara haft manuella växellådor förut och funderar hur det är att dra husvagn med Fords automatlådor, håller dom eller kan man få bekymmer??
Andra "känd" bekymmer som man ska hålla koll på??
Nisse
Andra "känd" bekymmer som man ska hålla koll på??
Nisse
-
SK Racing
Jag kan inget om nämnda bil alls, men rent generellt så är det ju kylningen som blir ett problem med/vid belastning.
Många lådor har gett upp på semestern pga dålig service och kylning.
Hade jag köpt en bil med automatlåda så hade jag lagt pengar och tid på ett externt kyl med termostatstyrd fläkt och även lagt till ett extra oljefilter på slang/rördragningen till kylet, samt kört med ett enliters oljefilter för att öka på oljevolymen.
Många lådor har gett upp på semestern pga dålig service och kylning.
Hade jag köpt en bil med automatlåda så hade jag lagt pengar och tid på ett externt kyl med termostatstyrd fläkt och även lagt till ett extra oljefilter på slang/rördragningen till kylet, samt kört med ett enliters oljefilter för att öka på oljevolymen.
-
Peter H
- Legend
- Namn: Peter Hallgren
- Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
- Kontakt:
Ja dom är i alla fall godkända för samma dragvikter som med motsvarande modeller med manuella växellådor.
Där kylningen ska med vara anpassade för riktigt tuffa tag gällande dessa modeller.
Även som man med är i lite husvagnskretsar tyder dessa modeller även med automat lådor klara livet rätt bra även med riktigt tunga husvagnar.
Där kylningen ska med vara anpassade för riktigt tuffa tag gällande dessa modeller.
Även som man med är i lite husvagnskretsar tyder dessa modeller även med automat lådor klara livet rätt bra även med riktigt tunga husvagnar.
-
falfa
- Erfaren
- Namn: Bob Falfa
- Kör: Taunus, Sierra, Mustang, Fairlane och S-max
Hej,
Vi har en S-max -12 200 Tdci med aut. När vi drar våran Polar som väger 1490kg så är man tvungen att köra den i manuellt läge och då får man ner den i otroliga 1,17l/mil! Kör man den i aut-läge så drar den ännu mer och växlar inte förrän vid 3000 r/m. Förutom det så känns den väldigt bra att köra med. Men 1,17 l/mil!!!!
Vi har en S-max -12 200 Tdci med aut. När vi drar våran Polar som väger 1490kg så är man tvungen att köra den i manuellt läge och då får man ner den i otroliga 1,17l/mil! Kör man den i aut-läge så drar den ännu mer och växlar inte förrän vid 3000 r/m. Förutom det så känns den väldigt bra att köra med. Men 1,17 l/mil!!!!
-
Jimbozone64
- Nybörjare
- Namn: Jim Nilsson
- Kör: Ford S-Max 2,0 Tdci -09, Ford Mondeo 2,2 Tdci -05
-
tette
- Erfaren
- Namn: Mikael Agnäs
- Kör: S-max 2,5T Titanium
En lite fundering... Hur är det med lock-up på dessa lådor? När hoppar den i(alltså slutar slira) Farsgubben hade en V70 tdi -98 med automatlåda och där ville inte lockupen hoppa i förens 85-90 med husvagnen bakom. Dvs ökad man hastigheten till 85-90 gick det betydligt billigare än att ligga på 80 och slira hela tiden.falfa skrev:Hej,
-
falfa
- Erfaren
- Namn: Bob Falfa
- Kör: Taunus, Sierra, Mustang, Fairlane och S-max
Ja du, hur är det med lock-upen..... Det kommer jag faktiskt inte ihåg. Eftersom att jag snabbt konstaterade att det var praktiskt taget helt omöjligt att köra denna bilen i automatläge med husvagn och har kört den i manuellt läge när jag kör med husvagn sedan dess. Men jag vill väl inte påstå att denna lådan "slirar" någon gång alls, den snarare slänger i växlarna i ett alldeles för högt varv.
- therealpinto
- Legend
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:
Finns det överhuvudtaget momentomvandlarlåda i nyare Ford? Jag vet bara att när vi beställde Kugan, så fanns ju bara dubbelkopplingslådan (Powershift), den har ju liksom inget behov av lockup. Men jag har också hört om riskerna för överhettning av lådan om man backar och trixar mycket - det är ju då en automatlåda är som bäst.
Gustaf
Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost
- Limpdjur
- Veteran
- Namn: Johan Lindberg
- Kör: Sierra turbo -88
Köra på driven med släp på en gammal scorpio slutade ofta med överhettning å att all olja spruta ur packboxen när den låg å slira å la i och ur lockupen.
Johan Lindberg
http://www.garaget.org/?car=85645
http://www.garaget.org/?car=85645
-
tette
- Erfaren
- Namn: Mikael Agnäs
- Kör: S-max 2,5T Titanium
Det är väl så att Powershift bara finns på "lilla dieseln".therealpinto skrev:Finns det överhuvudtaget momentomvandlarlåda i nyare Ford? Jag vet bara att när vi beställde Kugan, så fanns ju bara dubbelkopplingslådan (Powershift), den har ju liksom inget behov av lockup. Men jag har också hört om riskerna för överhettning av lådan om man backar och trixar mycket - det är ju då en automatlåda är som bäst.
Gustaf
200-hästars varianten har väl en vanlig hedenhös automat?