Få min blästertank att fungera..

Allmänna diskussioner (ej teknik) om bilar, motorer och allt däromkring.
Användarvisningsbild
PJ.Wessman
Veteran
Namn: Per-Joel. Wessman
Kör: Lexus IS250

Få min blästertank att fungera..

Inlägg av PJ.Wessman »

köpte i somras en liten blästertank från verktygsboden av denna typen
http://www.verktygsboden.se/blaestertan ... rtank-37-l

när jag väl köppt den så var man ju ivrig som få att få igång den och blästra bakaxlar och delar... drog fram den stora kompressonr(trefas modell stor) och plugga samman allt. blåste på och vipps så satte något stopp, jaha tänkte jag. skräp eller något. monterade loss blästerhandtaget och slangen, rensa ur dessa, blåste genom med tryckluft och monterade igen..
stälde ner mängden sand kontra mängden luft och börja blästra.. någon minut sen var det strul igen... så har det fortsatt..

jag har laborerat med mängden sand i tanken. mycket, mellan, lite.
stor kompressor, liten kompressor, mellan kompressor.
knappt sand på ur den trycksatta tanken, fult ös på sanden... försökt hitta ett mellan läge..
högt tryck på tanken(8bar) till 4bar..

trots allt laborerande så sätter handtaget igen, någon som har tips på alternativa handtag, eller om jag ska ha större munstycke? var köper jag bra sånt.

mängd luft?? ju mer desto bättre?? högt tryck på tanken?

seperata kompressorer för att trycksätta tanken och en kompressor för att få upp flåset på blästringen??

hjälp mig nu. jag har blivit rätt förbannan på det nu, vore så najs att fått färdig alla saker som skall blästras, men närmar mig att kasta ut skroten istället

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Det låter som om du har för grov sand, eller för liten blästerpistol.

Jag har ett blästerskåp, så just denna typen av blästring har jag ingen direkt koll på, mer än att jag vet att dessa Kina-prylar inte brukar fungera så bra, utan en får bygga om dom i hemslöjden allt eftersom en hittar fel.

Det är inga felaktigheter i gjutningen alt maskinbearbetningen av delarna i handtaget, tänker på gjutskägg, förträngningar osv?

Luften ja, jag har märkt att visst ökar kraften med trycket, men flödet blir ju sämre, så det beror ju på utrustningen, vilket som passar bäst, det optimala är ju om kompressorn orkar ge en 8 Kg + o en hiskerlig massa luft, ja då är det bara o skaffa någon som får skyffla sand utav bara fan

Jag har en 5,5 HK kompressor och ett 7 mm munstycke i min Airgunsa pistol som är ombyggd för att passa i/till ett skåp och då får kompressorn i princip gå non-stopp och då kör jag med 8-10 kg tryck, direkt från tanken o med ca 25mm slang och använder mig av Cejn-kopplingar, då dom medföljande Italien-junket inte gav något luftflöde, utan satt på kompressorn för syns skull.

Atlas Copco är också väldigt bra kopplingar, flödesmässigt och kvalitetsmässigt, tyvärr så passar inte Cejn o Copco, så en får bestämma sig för vad en ska ha för std.

Sen kan luften om den innehåller mycket fukt, kleta igen alt frysa handtaget, så det är rätt mycket som kan gå fel, men börja med o laborera med olika storlekar på sanden, har inte blästrat på väldigt länge så jag har inga storlekar i dumskallen, men köp någon säck av varje o börja där.

Användarvisningsbild
PJ.Wessman
Veteran

Inlägg av PJ.Wessman »

Jo, bonnmeck brukar man få göra lite på dessa kinaprodukter.

ska på söndag prova finare bläster sand och dubbla kompressorer, en som håller trycket på tanken och en som skjuter på sanden.. dvs att man ökar antalet liter luft per minut ganska radikalt. har en som pumpar ut 350 liter/minut och en på 200 l/minut.. så borde ju inte få för lite tryck då..

nästa steg att prova är att leta upp andra munstycken.. såg att SK racing skriver att sitt munstycke är 7mm. med tanke på att mitt är 2mm så kan mycket av problemet sitta där..

har vatten avskiljare och sand som stått inne i pannrummet i ett halvår(torrt och fint där;P) så tror inte fukten är boven i dramat..

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Viktigt bara att tydliggöra en sak, min pistol är från början en med kopp, alltså inte av din storlek på långa vägar, jämföra våra prylar är nog som ett möte.

Givetvis så är ju principen samma, men du har ju manligare prylar helt enkelt, för mycket luft kan du inte få, det är i princip omöjligt, då vid mer luftflöde så ökas sanden på o effekten blir större.

Btw, var inte meningen o racka ner på din tank, när jag nämnde ursprunget, och hoppas inte det blir rasupplopp här på forumet över att jag hängde ut en grupp som är i minoritet i Sverige :whistling

Användarvisningsbild
PJ.Wessman
Veteran

Inlägg av PJ.Wessman »

Jo, blästertaknarna är klart i minoritet här i sverige;P men kan lova att majoriteten av de är nog kineser i grunden :P

efter extremt mycket sökande så kan det vara luftmängden som spökar. man kan aldrig få för mycket som du säger..

gjort en sökning på kompressorer i närområdet på blocket.. får hålla ögonen öppna för att fynda ett riktigt monster till kompressor.. alltid bra att ha större saker;P
över 5 hk och frittflöde vid 8bar måste vara uppe över 400l/minut... Någon som har ett sånt monster över?:P

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Alltså en 5,5 hk är ju inget monster, jag har två :)

Fast den ena har jag som museiföremål, då den är från 1952 och används sparsamt, men en 7,5 hk skulle jag med facit i hand köpt, då min 5,5 får gå hela tiden när jag blästrar i mitt skåp.

Kompisen gick ett steg längre, köpte en 35 hk Atlas Copco o byggde om till traktordrift, ger någon kubik, väldigt manlig lövblås med 2" slang :D

Är du händig så kan du hitta någon gammal dieselkompressor som står bakom någon lada, maskinhall, får du till en sådan, ja då har du luft, även försvaret hade för längesedan bensindrivna, med en baggemotor, typ 1 som drivkälla, händer att dom kommer ut på annons defekta.

En sak till, om du köper kompressor, så köp minst en som är tillverkad i Italien, Kinajunket är ingen hitt, själv har jag en ABAC och den har gått hårt, när den väl gått, nu har den stått i många år.

Sen så är ju angiven luftmängd intressant vid en 8 kg, inte utan motstånd, det skarvas vilt om luftmängden i reklam o annonsering.

Användarvisningsbild
mr Costin
Legend
Namn: Bror H
Kör: Mercedes Benz

Inlägg av mr Costin »

Jag har proffsbläster och vattenavskiljare (som fungerar då man får tappa vatten ur den hela tiden). Blästern lägger av ändå pga isbildning i ventiler mm nu när det är så kallt. Problemet är att en vanlig vatten avskiljare inte klarar av att skilja bort allt vatten ur luften vid så höga luftuttag som man gör när man kör en bläster. Jag köpte en lufttork, problemet löst.

Sen kan vi ju diskutera verktygsbodens grejer. Kompisen köpte största bläster skåpet, det funkade inte alls. Han reklamerade, fick till svar att luften inte räckte till. Han har en skruvkompressor som ger 1,5 kubik. Då sa dom att det är fel sand, men han hade köpt sanden i butiken samtidigt som han köpte skåpet, då sa dom att det var för stor kompressor. Han fick bygga om skiten för att få den att funka. En annan kompis har ett mindre skåp, det får man lyfta ur botten gallret ur och skyffla sand för hand till sugröret. Fina grejer...
Transit TDi :turtle:
Lotus Cortina -65 :racesmile
Banbusbil YBW Cortina -65 :ring:
Svart flügel :jump:
Korvkioskracer Cortina GT -68 :revs:
IH B414 nu med 2 kedjor :icon23:
Hungrig Rottweiler :skull:
Blondin (inte jag) :image037:
Ford betyder First On Racing Day:cool:

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Ja alltså det låter ju seriöst att vid reklamation rätta kappan efter vinden varefter kunden skjuter deras problemlösning i sank :banghead:

Deras skåp har jag varit inblandad i ett par st för att få dom o fungera, jag förstår inte riktigt affärsidén med o sälja något så "billigt" att det inte fungerar.

Jag hade ju som grossist/återförsäljare lagt på mitt inköpspris till jag fått en produkt som hade fungerat, o först då krängt skiten till kund.

Det finns/fanns Svenska skåp o köpa, motorrenoveraren jag lämnade till förr hade ett o det var bara o packa upp, plugga in o sen har han blästrat med det i en 10 år sådär, billigt, nee knappast.

Jag o mina kompisar ser det mesta som går att köpa idag som ett ämne, ett ämne som efter någon låda öl och kloka vänners sällskap/hjälp kan gå o få o fungera riktigt bra, men att köpa något idag som bara är plugg and play, ja det är nog bara förunnat dom med den stora plånboken.

Användarvisningsbild
PJ.Wessman
Veteran

Inlägg av PJ.Wessman »

La nyss ett bud på kompressor av märket BIAB med 12hk.. fritt flöde upp mot 1000l/m om man ska läsa ut vad skyltar och betckningar säger. Hoppas på att få den för en rimlig peng. med den kan det ju inte fattas luft;P

Även börjat titta på luftavfuktare för kompressor samt nya reglage för blästertank.. principen i tanken är där ju inget fel på. nu ska den bara säkerställas med bra material;P (hade blivit billigare att lämna bort allt bläster jobb tror jag)

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Ja jo för stunden, men kompressorn o tanken har du ju nytta av en stor del av livet, o kan till o med ge någon kr i plånboken.

Användarvisningsbild
mr Costin
Legend
Namn: Bror H
Kör: Mercedes Benz

Inlägg av mr Costin »

PJ.Wessman skrev:La nyss ett bud på kompressor av märket BIAB med 12hk.. fritt flöde upp mot 1000l/m om man ska läsa ut vad skyltar och betckningar säger. Hoppas på att få den för en rimlig peng. med den kan det ju inte fattas luft;P

Även börjat titta på luftavfuktare för kompressor samt nya reglage för blästertank.. principen i tanken är där ju inget fel på. nu ska den bara säkerställas med bra material;P (hade blivit billigare att lämna bort allt bläster jobb tror jag)
En sån kräver 30 ampere på Y/D start... du klarar dig kanske med 25A D klass (extra trög) i mätarsäkring. Men du kan inte ha på nåt annat samtidigt som kompressorn startar.
Kolla hur mycket din nätleverantör tar för att uppgradera från 25A mätarsäkring till 30 eller 36A.
Vattenfall som jag har tar en fast avgift på 12000:- + moms, sen kostar det 400:- + moms mer per månad, sen ska ju elektrikern som bygger om mätarskåpet och drar fram grövre kabel till centralen ha betalt också... Så tänk noga över om du kan ha en såpass stor kompressor innan du köper en.

Alternativet är detta: http://www.blocket.se/stockholm/Atlas_C ... ?ca=16&w=3
Transit TDi :turtle:
Lotus Cortina -65 :racesmile
Banbusbil YBW Cortina -65 :ring:
Svart flügel :jump:
Korvkioskracer Cortina GT -68 :revs:
IH B414 nu med 2 kedjor :icon23:
Hungrig Rottweiler :skull:
Blondin (inte jag) :image037:
Ford betyder First On Racing Day:cool:

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Mmm, en dieseldriven är ju en poäng, då kostar den bara när den används, en hel del firmor har stationära dieseldrivna kompressorer, just för(gissar jag) kostnaderna för att ha en dito eldriven.

Användarvisningsbild
PJ.Wessman
Veteran

Inlägg av PJ.Wessman »

Det var tur jag gick in och läste här innan jag fortsatte buda då.. man tänker inte på hur mycket kräm det behövs för att starta.. blir att leta någon mindre, alt, diseldriven variant då,,

Tips motages varmt..

Användarvisningsbild
PJ.Wessman
Veteran

Inlägg av PJ.Wessman »

Fortsättningen...
Skaffade en liten kompressor, den röda är en 2hästars.. och den gröna är lite större;P lite micklande med kopplinga sen blev det provstart. tack vare Y/D start och porslinsäkringa så kicka den igång med 16A på faserna..

sen var det ju bara att prova bläster tanken. hade en sopat samman lite blästersand jag använt tidigare, Skitig och troligtvis fuktig.. i med det i tanken och börja blåsa på... funkade bättre än det tidigare gjort! blev bra tryck på blästringen, dock satte munstycken igen stup i kvarten pga fukt i luft och fukt i sand.. och ett 2mm munstycke..
Dock gav det mersmak. blåste slut på skräp sanden på ena hörnan på bakaxlen.. Resultatet blir väldigt bra..

Nästa steg att göra för att förbättra tanken och resultatet är att skaffa ett blästerhandtag av bättre kvalitet(tips på var man kan köpa blästermunstycke/handtag?) vattenavskiljare(inte biltema skräp, tips på bra??) och lite bättre sand eller blästermedel. och framför allt, tillräckligt med blästermedel.. Eventuellt större munstycke med, 4-5mm..
Pinglan står bara och väntar på att jag ska börja få blästart och lackat hjulupphängning... så bifoga några bilder på henne med
Bilagor
blästrat.jpg
sida.jpg
bakdel.jpg
kompressor.jpg

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Trevligt, en liten sak bara, blästerfirorna jag varit på har kraftiga slålplåtar på golven och kraftiga tygmattor på väggarna för att inte skada lokalerna, tänker bara på så ditt "blästerrum" inte får kaffet.

Jag gissar på att du har munskydd, men skriver det ändå, för du blir inte så gammal om du andas blästerröken som blir, friskluftsmask är det bästa, tyvärr även det dyraste.

När jag blästrade mitt motorrum på min 160 J SSS så hade jag ett litet partytält som blästerrum, dock så var det ju bara en liten skitbläster så det fungerade till det, o en vanlig billig presenning som golv.

Skriv svar