Hjälp, turbon laddar men låter som en tryckluftspistol

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
M&N
Erfaren
Namn: Marius Muresan
Kör: S-MAX 2.2TDci Bussiness

Hjälp, turbon laddar men låter som en tryckluftspistol

Inlägg av M&N »

Hej på er.

Först ni som har 2.2 tdci kan ni kolla om slangen (den vita ) är kopplad i båda ändarna, min hänger löst i ena änden och hittar inte vart den ska vara kopplad.

Problemet, här om dagen, på väg hem började bilen hicka vid konstant fart och vara lite trött. När jag sen provgasade lite, hörs turbon som börjar ladda men sedan kommer ett biljud som låter som en tryckluftspistol. Jag antar att systemet är "otät"? Efter ett tag tändes motorlampan och har felkoder på turbo och egr-ventil. Bilen går relativt bra annars :)

Tacksam för lite tips.
Bilagor
image.jpg

falfa
Erfaren
Namn: Bob Falfa
Kör: Taunus, Sierra, Mustang, Fairlane och S-max

Inlägg av falfa »

På min 2,2 Tdci från 2012 så hänger slangen bara rakt ner och är inte kopplad mer än i ena änden.

falfa
Erfaren

Inlägg av falfa »

Jag har för mig att jag har hört något om något plaströr till turbon som brukar kunna spricka.

M&N
Erfaren

Inlägg av M&N »

Jag hittade inte heller någonstans att koppla slangen så den får hänga. Antagligen når sorts avluftning...

Jag lyfte upp bilen igår och, som falfa säger, det var slangen från intercoolern till insuget som är sprucken, gummi delen. Jag ska handla en ny idag.

Antagligen fick bilen jobba hårt på autobahn med 4 vuxna och 2 barn samt tillhörande packning men förbrukningen är jag nöjd med ändå. drog 0,72 i genomsnitt på ca 400mil. :)

Tack för svaret falfa :)

falfa
Erfaren

Inlägg av falfa »

0,72!!!? Då kan du vara glad! Våran får man som bäst ner i 0,81 utan passagerare och packning.... 1,25 med 5 passagerare, hund med bur och husvagn och då får man köra den på manuellt läge annars varvar den som en geting!

M&N
Erfaren

Inlägg av M&N »

Japp, jag var också förvånad när jag räknade ihop all soppa som man har gjort av med på resan.
Min S-max är dock manuell växlad. Jag har det lite svårt för automatare, visst det kan vara skönt men bara gas o broms men jag vill "jobba" och inte somna bakom ratten :)

Det blir en "dyr" reparation, 1350:- för delen eftersom att man får med hela satsen med både plåtrör och gummislangar. Typiskt.

falfa
Erfaren

Inlägg av falfa »

1350:- kan man ju leva med. Det är väl ungefär lika mycket en annan får tanka för varje vecka, för vår S-max är en törstig jävel :D

M&N
Erfaren

Inlägg av M&N »

Slangen bytt, motorlampan slocknade dagen efter, Black Pearl rullar vidare :)

Sen köpte jag en sånhär: http://www.aliexpress.com/item/Latest-V ... 59089.html

Få se om jag kan få ut nåt av "datorn"...

Peter H
Legend
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Rapportera sedan gärna hur just denna fungerar. Har fått flera frågor kring just den modellen. :)

M&N
Erfaren

Inlägg av M&N »

än så länge har jag kört "torque" genom den nu och funkar helt ok. Nu måste jag skaffa en dator med blåtand i den ,så jag återkommer med mer info.....

Skriv svar