Vad är den här till för?

Tekniska diskussioner om bilar, motorer och andra relaterade prylar.
Antila
Erfaren
Namn: Antila Eriksson
Kör: Taunus P2

Vad är den här till för?

Inlägg av Antila »

Denna har legat i en låda med reservdelar som följde med min bil. Jag har aldrig lyckats klura ut vad det är.
Den är märkt med fords symbol och har reservdelsnummer 11520293 inpräntat.

Bild

Tags:

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi (TC 2), 1982 Taunus 2.0GL Kombi (TC 3)

Inlägg av Släggmek »

Ser ut som ett avledningsrör för vevhusventilationen, tycker jag. Det sitter ett liknande "stuprör" på min 17M P3. Den är öppen rakt ut i luften på sådär gamla bilar och brukar då ledas ut i fartvinden nere vid oljetråget, miljötänk existerade inte det minsta då.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

barock
Nybörjare
Namn: Jörgen Schwarz
Kör: Ford taunus 17M P2

Inlägg av barock »

Antila skrev:Denna har legat i en låda med reservdelar som följde med min bil. Jag har aldrig lyckats klura ut vad det är.
Den är märkt med fords symbol och har reservdelsnummer 11520293 inpräntat.

Bild
Det är ett "Warmluftansaugroh", dvs varmluftinsugningsrör till förgasaren, men endast i förbindelse med den trasiga bakelitdistansen, som "Släggmek" beskrev i sitt inlägg. Hälsn/Jörgen
babyjänkare

Användarvisningsbild
MrB
Veteran
Namn: Björn Liedström
Kör: Capri
Medlemsnummer: 259

Inlägg av MrB »

Släggmek skrev:Ser ut som ett avledningsrör för vevhusventilationen, tycker jag. Det sitter ett liknande "stuprör" på min 17M P3. Den är öppen rakt ut i luften på sådär gamla bilar och brukar då ledas ut i fartvinden nere vid oljetråget, miljötänk existerade inte det minsta då.
Miljötänk förr ?
Kan upplysa om att fordon över 3,5 ton inte har krav på sluten vevhusventilation än idag ,Och den är öppen också .kolla på någon lastbil som står och går på tomgång en vinterdag ,det ångar friskt under dem
Old FORD's can always be faster ......

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi (TC 2), 1982 Taunus 2.0GL Kombi (TC 3)

Inlägg av Släggmek »

Tippar att det som vanligt blir en arbetsmarknadsfråga ("vi måste lägga ner produktionen om vi måste kosta på sånt :wild:" :rolleyes:) snarare än en arbetsmiljöfråga eller miljöfråga rent allmänt. Man kan ju undra hur dyrt det är att dra en slang till insuget på varje lastbil. När jag låg i lumpen körde vi militärens lastbilar på billigast tänkbara tunga brännolja (svavelinnehållet var nog minst 5%) så Lützen-imitationen var påtaglig en kall dag inför rinnande ögon. Fast det var ju på 80-talet, när Staten fortfarande hade monopol på att veta bäst.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Skriv svar