Focus -01 Problem med främre stötdämparen

Allt om Fords modeller C-MAX, Focus och Kuga.
govinda
Nybörjare
Namn: Birger
Kör: Ford Focus Flexifuel

Focus -01 Problem med främre stötdämparen

Inlägg av govinda »

Hej allihopa!
Min kära vän körde sin Ford Focus -01 1.6 Kombi. Och körde på en sten vid parkeringen. Han såg inte den då det var ganska mycket snö där. Men igår så skulle han och jag åka iväg och vi skulle lämna parkering så finns det en kant vid utfarten. Då hörde vi en smäll och bilen sänkes ner vid förarsidan. Vi körde tillbaka till parkeringen och parkerade. Jag böjde mig under däcket och tog bilderna som jag infogar.
För mig verkar det som om smällen och att bilen har ganska mycket rost så gick fjädern av men jag är inte 100% säker.:(
Så då vänder jag mig till dem mer erfarna hos FORD CLUB Sweden.
Vad har hänt och vad ska han göra?

Tack snälla för hjälpen!:D
Bilagor
bild4.jpg
bild2.jpg
bild1.jpg

Användarvisningsbild
meanxpress
Veteran
Namn: janne pettersson
Kör: express,sierra

Inlägg av meanxpress »

antingen bärgare för fjäderbyte,kör INTE med det där,el hissa upp bilen och kapa bort fjädern så mycket att den går i tallriken och sen demontera och byt,och byt bägge fram,den andra kan hålla 10tusen mil till el gå av nästa dag,sett det alltför ofta

Peter H
Legend
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Precis detta var ett fjäderbrott av den mer alvarligare sorten och den bilen har tillsvidare körförbud bokstavligt!

Så som sagt är det fjäderbyte som gäller och som brukligt bytts både främre samtidigt.

Skriv svar