Ford Focus-00 - Knappen för att öppna bakluckan har slutat fungera

Allt om Fords modeller C-MAX, Focus och Kuga.
stuckinmud
Nybörjare
Namn: Malte Aronsson
Kör: FORD FOCUS, FORD DA3

Inlägg av stuckinmud »

Hej

Har letat på forumet men har inte hittat någon tråd med denna fråga (eller så gör jag fel när jag letar). :confused:

Alltså, knappen för att öppna bakluckan (till vänster om ratten) har slutat fungera. Den har blivit "stum".

Det går inte heller att öppna bakluckan längre med nyckel. Tror det beror på att det kommit in för mycket salt i det, slutade fungera förra vintern när de vräkte ut salt på torra vägar helt i onödan. Har försökt med låssprejer men det känns stumt i låset.

Finns det något jag kan göra själv? Har inte råd att lämna in bilen på verkstad eftersom de är svindyra. :banghead:

Mvh

stuckinmud

Peter H
Legend
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Med stum menar du att det inte går att trycka in knappen alls för baklucke öppningen?
Vet att detta har varit uppe för ut och felet då varit själva knappen som byts för att få ordning på upplåsningen.

Nej nyckelöppning av bakluckan brukar rätt snart säga upp sig om man inte flitigt använder nyckeln som att smörja låscylindern mer eller mindre konstant.

stuckinmud
Nybörjare

Inlägg av stuckinmud »

Jo, knappen man trycker på känns inte likadant... Hur byter man den?
Måste man ta loss hela panelen?

Peter H
Legend
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Ja då har du förmodligen felet där och vet att jag bytt en sådan för några år sedan pga samman fenomen.
Är rätt säker på att man petade ut den lite försiktigt med en liten mejsel och dessa finns för runt en hundring som begagnad: http://www.laga.se/visa-produkter?PartC ... 2426&Tab=2

Dahlvin
Nybörjare
Namn: Glenn Dahlberg
Kör: Ford focus

Inlägg av Dahlvin »

Hej.

På min skönhet så är knappen oxå trög så man får trycka 2 gånger, har dock låset i fungerande skick.
I ditt fall är det som sagt bara att byta knappen. Om du skruvar loss hela sargen runt mätarna, sitter med 2 skruvar upptill så följer knappen med sagren ut. På så sett så ser du hur den sitter fast.

Mvh

Peter H
Legend
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Dess sarg ser ut som så löst i alla fall: http://www.laga.se/visa-produkt?Part=RE-L13755 om nu sedan denna knapp sitter fastskruvad bak i från.

stuckinmud
Nybörjare

Strömställare baklucka

Inlägg av stuckinmud »

Den sitter alltså fast med två skruvar övanfrån. Hur kommer man åt dem då?

Skriv svar