Regenerering av partikelfilter

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
falfa
Erfaren
Namn: Bob Falfa
Kör: Taunus, Sierra, Mustang, Fairlane och S-max

Inlägg av falfa »

Någon mer här som har en S-max 2,2 Tdci 200hk automat? Jag har en 2012 och jag tycker att den regenererar partikellfiltret alldeles för ofta. Den regenererar minst varannan gång jag stannar bilen och då kan det kvitta om jag har kört en lång sträcka eller en kort sträcka. På verkstaden trodde dom att det berodde på att vi körde för korta sträckor med den vilket vi gjorde rätt mycket innan, men nu kör vi i princip bara sträckor över 2 mil med den. Jag har en kollega som har en Mondeo av samma årsmodell med samma motor och den har regenererat max två gånger sedan den var ny. Jag är 100 på att det är något fel! Någon som har någon erfarenhet av detta?

M&N
Erfaren
Namn: Marius Muresan
Kör: S-MAX 2.2TDci Bussiness

Inlägg av M&N »

Vi har en 2,2, manuell dock och tycker också att nu på vintern så regenererar den mer än vad den gör på sommaren, av nån anledning. Den hoppar igång lite var och varannan gång man kör den. Förbrukningen har hoppat upp på 0,8 men detta tror jag har med att jag har "hjälpvärmaren" igång, dieselvärmaren går igång i kallstart, sen vet jag inte om den är på hela tiden eller inte. Jag kör ca. 3 mil om dagen (ToR).
Kan det vara så att condensen gör att filtret klegar igen oftare/snabbare och då hoppar regenereringen igång?

falfa
Erfaren

Inlägg av falfa »

Här märks det ingen skillnad om det är sommar eller vinter, den regenererar lika mycket ändå. På sommaren ligger den på ca 0,82-0,83/mil och förbrukningen går givetvis upp lite till på vintern pga dieselvärmaren. Vid förra servicen gjorde dom en uppdatering av mjukvaran och då gick förbrukningen ner ca. en deciliter, bilen blev en helt annan bil eftersom att växellådan började växla på ett mycket mer behagligt sätt. Men efter ett tag var den tillbaka till det gamla igen så den glädjen varade inte länge. Jag är hundra på att förbrukningen är så hög pga att den regenererar stup i kvarten och för att växellådan växlar vid väldigt höga varv, den växlar upp vid ca 2000-2500 rpm och är den kall så växlar den inte förrän vid 3000 rpm.

Ricke77
Erfaren
Namn: Rickard Andersson
Kör: S-Max 2.0 TDCI 2008

Inlägg av Ricke77 »

Hej!
Jag är helt ny på detta med diesel. Vi hämtar vår S-max 2.0 TDCI -08 på fredag. Bilen har gått 10200 mil och endast en ägare. Känns som ett bra köp.
Min fråga dock: Vad innebär regenering (Rengöring??) och hur märker man när det inträffar??

TaunusVIP
Nybörjare
Namn: Niklas
Kör: Galaxy 2.0 tdci 2010

Inlägg av TaunusVIP »

Stämmer med de jag upplevt med vår galaxy
På en resa på 40 mil körde den regenerering 3 ggr och motor
Fel lampan tänds. Partikelfiltret ska ju vara underhållsfritt -
??

falfa
Erfaren

Inlägg av falfa »

På vår S-max så tänds inte motorlampan... Man kan ju ta ett exempel, Vi kör hem från jobbet, stannar vid affären efter ca 2 mil och då regenererar den... Kör vidare ca 1,5 mil för att hämta ena dottern på skolan, stannar vid skolan och då regenererar den... Kör vidare till dagis för att hämta andra dottern, stannar vid dagis och då regenererar den... Kör vidare hem ca 1 mil, stannar hemma och då.... Ja, gissa vad.... Då regenererar den igen!

Nu är det inte alltid likadant, ibland kan man köra hela den rundan hem utan att den regenererar men oftast så regenererar den minst en gång på den resan.

Kör man en lång sträcka så är det inte ovanligt om den regenererar när man stannar till och rastar efter ca 20-30 mil...

Ford4Life
Veteran
Namn: Rickard Å
Kör: Volvo V90 D3
Mondeo Mk4 Business Edition - SÅLD

Inlägg av Ford4Life »

Partikelfiltret kan väl bli dåligt eller sättas igen? Det är väl uppfattningen jag har fått när jag har läst här.

Deetoy
Nybörjare
Namn: Tony
Kör: Volvo v50 -08

Inlägg av Deetoy »

Volvo har ju samma PSA motor (2.0d) och enligt volvos service schema så ska partikel filtret bytas var 12000 mil. Vi körde 18000 innan vi bytte första gången. Nu har iofs ford en annan implementering av nämnda motor så vet inte hur det står till med byten på dem.

Dieselbilar i regel med partikelfilter bör köras längre sträckor och inte kortisar på 5 km till affären. Dessa korta körningar bidrar till att sätta igen filtret snabbare och ni som märker att bilen försöker regenera ofta, kör då en längre sträcka gärna lite med lite tyngre gasfot så renar den filtret bättre och ni får en längre livslängd på den.

Har själv kikat på S-max efter all strul med vår v50 men känner mig osäker på just nämnda 2.0d motor som sitter i flertalet fordar (mondeo, S-max, m.m.)

2.2 tdci är väl fords egna motor?

getsome
Legend
Namn: Raffe Andersson
Kör: Mondeo 2.0 TDCi 2011 med Bluefin

Inlägg av getsome »

Har du varit och fått mjukvaran till pcm uppdaterad ? Hade samma strul med min 2.0 då regenerera den förvisso var 10 mil men på tok för ofta. Uppdaterade mjukvaran till den senaste (nov 2014) och efter det blev det nästan bra. Regenererar var 80e mil förutom när man fläskar på i 140-150 för då är den tillbaka på var 10e mil.

Willespappa
Veteran
Namn: Marcus Hansson
Kör: BMW 218d GT M-Sport

Inlägg av Willespappa »

Hur märker man att den regenererar? Jag har inte märkt något speciellt på vår 2.2 -09

EDIT: Märkte i går att förbrukningen gick upp med en halvliter till 1,1 ungefär när vi körde motorväg. Måste vara att den regenererade?!
Men märkligt att ingen lampa tänds? Eller något annat

Skriv svar