Mondeo 2,2 TDCi dör dierkt efter start
-
Henke_sierra
- Veteran
- Namn: Henric Dahlenfors
- Kör: Mondeo 2,2 -07, Honda CRF250X, Skoda pickup
Mondeo 2,2 TDCi dör dierkt efter start
Hej,
Ställde bilen på garageinfarten igår och då funkade den perfekt, idag när jag skulle iväg startade den som vanligt med dog direkt och gör så varje gång jag försöker starta den.
Jag har provat att ta bort - polen på batteriet i ca 1 timme och provat med båda nycklarna men den beter sig exakt lika.
//Henke
Ställde bilen på garageinfarten igår och då funkade den perfekt, idag när jag skulle iväg startade den som vanligt med dog direkt och gör så varje gång jag försöker starta den.
Jag har provat att ta bort - polen på batteriet i ca 1 timme och provat med båda nycklarna men den beter sig exakt lika.
//Henke
-
Peter H
- Legend
- Namn: Peter Hallgren
- Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
- Kontakt:
Är det någon varningslampa som då gör sig påmind då den lägger av? Eventuell felkods läsning kunde med vara idé.
Har spånats en del sådana och liknande fenomen här på forumet där vanligen annars bara på detta forum kan tex vara defekt vevaxelläges givare, till sliten insprutningspump...
Men får den inget bränsle till insprutningspumpen heller kan förpumpen vara slut denna sitter innanför höger bakhjul (där bränslefiltret brukar sitta på bensinare).
Har spånats en del sådana och liknande fenomen här på forumet där vanligen annars bara på detta forum kan tex vara defekt vevaxelläges givare, till sliten insprutningspump...
Men får den inget bränsle till insprutningspumpen heller kan förpumpen vara slut denna sitter innanför höger bakhjul (där bränslefiltret brukar sitta på bensinare).
-
Henke_sierra
- Veteran
Nej, ingen varningslampa, allt hinner slockna på den sekund motorn är igång.Peter H skrev:Är det någon varningslampa som då gör sig påmind då den lägger av? Eventuell felkods läsning kunde med vara idé.
Finns det något enkelt sätt att kolla vevaxelläges givare, förpump och insprutningspump?
//Henke
-
Henke_sierra
- Veteran
Började med att byta dieselfilter (tyckte ändå att det var på tiden) fyllde det nya filtret med diesel och satte det på plats och tänkte samtidigt test förpumpen så jag satte en slang på utgången från filtret och stoppade ner i en flaska. Drog på tändningen och trodde förpumpen skulle starta och trycka diesel genom filtret ner i flaskan men inget händer. Ska inte förpumpen starta när drar på tändningen?
//Henke
//Henke
-
Henke_sierra
- Veteran
Hittar inte pumpen!!! Sitter den möjligen i tanken?Peter H skrev:Är det någon varningslampa som då gör sig påmind då den lägger av? Eventuell felkods läsning kunde med vara idé.
-
Henke_sierra
- Veteran
- Galne
- Veteran
- Namn: Henrik Gunnarsson
- Kör: Mazda 323S, Mazda 6, Subaru Forester
Kört: Ford Siera 2.0i clx, Mondeo mkIII 2,2Tdci - Ort: Karlskrona
- Kontakt:
Har med haft problem med EGR-ventilen, jag har den elektriska modellen och det började med att ett av stiften som vrider upp den hade gått av. Det byttes mot ett borr (hade samma dimension) i rätt längd. Dock blev den inte helt tät när ja satte ihop den så det har kommit in en hel del vatten i den och nu beter den sig väldigt mycket som den vill.
Blev en platemod på EGR så läng till jag har tid och kika mer på detta, sambon behövde bilen och jag måste se till och byta motor på min Sierra då toppen gett upp.
Enda pumpen som sitter på dessa är den på motorn, endast TDDI som har förpump!
Blev en platemod på EGR så läng till jag har tid och kika mer på detta, sambon behövde bilen och jag måste se till och byta motor på min Sierra då toppen gett upp.
Enda pumpen som sitter på dessa är den på motorn, endast TDDI som har förpump!
-
getsome
- Legend
- Namn: Raffe Andersson
- Kör: Mondeo 2.0 TDCi 2011 med Bluefin
Om ni behöver byta era ventiler så kan jag rekommendera engelska ebay (ebay.co.uk) och leta efter en till en jagga 2.2 tdci , samma ventil fast ett par tusen billigare..
Har din ventil väl börjat strula(blivit full av kondens) så är den körd , min egen lade av för ett tag sen , med samma fenomen och jag öppnade upp den med en dremel och det är kondensen som förstört elektrniken därinne (släpan hade oxiderat = gav fel värden)
Har din ventil väl börjat strula(blivit full av kondens) så är den körd , min egen lade av för ett tag sen , med samma fenomen och jag öppnade upp den med en dremel och det är kondensen som förstört elektrniken därinne (släpan hade oxiderat = gav fel värden)
- Galne
- Veteran
- Namn: Henrik Gunnarsson
- Kör: Mazda 323S, Mazda 6, Subaru Forester
Kört: Ford Siera 2.0i clx, Mondeo mkIII 2,2Tdci - Ort: Karlskrona
- Kontakt:
£150 kostar de ungefär och med frakt har jag räknat ut ca 2 000kr, så det blir nog en sån i närtid. De kostar ju 3 000kr på Autoexperten så blir rätt hyfsat mycket billigare!
Släpan?? Sitter en elmotor i metall delen, och sen sitter det misstänkt lite elektronik i plastkåpan då det ju är 5 kablar in och endast två kontakter till motorn som styr öppning och stängning.
Släpan?? Sitter en elmotor i metall delen, och sen sitter det misstänkt lite elektronik i plastkåpan då det ju är 5 kablar in och endast två kontakter till motorn som styr öppning och stängning.
-
getsome
- Legend
- Namn: Raffe Andersson
- Kör: Mondeo 2.0 TDCi 2011 med Bluefin
Släpan sitter i den kapslade delen som sitter där kontakten går in (som inte alls är så kapslad som den borde vara) den svarta piggen du kan trycka på är släpan , fukt letar sig in och förstör kolbanorna , släpan är nämligen inget annat är en konstigt kopplad potentiometer , tror den är diffkopplad för när man mäter så ökar resistansen mellan 2 stift och samtidigt minskar mellan 2.