Hjälp med bakvagn Sierra
-
F_lindgren
- Erfaren
- Namn: Fredrik Lindgren
- Kör: Sierra Cosworth
Hjälp med bakvagn Sierra
Hej hej. Jag har en sierra cosworth 4*4 idag men den lilla diffen. Denna rasade.
Jag fick då tag i en billig komplett bakvagn till vad jag trodde var en vanlig sierra men märkte sedan att det är den stora 7,5" diffen på denna. Dock ingen lamelldiff utan svetsad. Sitter solida skivor på.
Jag tänkte byta bakvagnen rakt av men jag märkte att det finns inga fästen för krängningshämmaren på den nya. Sitter det ingen krängare på cosworth rwd eller är bakvagnen från en vanlig sierra?
Men nu till mina beslutsångest. Jag vill ju självklart ha krängningshämmaren kvar.
Ska jag svetsa nya fästen och flytta över krängaren.
Eller ska jag bara byta klumpen och svetsa nya fästen. Drivaxlarna är ju lika långa mätte jag.
Eller det som jag tycker är lättast. Går det att bara byta bärarmarna utan att det blir problem med hjulvinklarna? För då får jag ju även dom ventilerade skivorna kvar och det känns ju bättre än solida?
Tog lite bilder på det.
Orginal. Här finns fäste för krängaren.

Den nya. Här finns inget fäste.

Gamla vs. nya.

Så för att runda av.
Vilken bil kan min nya bakvagn ha kommit ifrån och går det att bara byta bärarmarna från det gamla till det nya?
Hoppas jag inte gjorde det för inveklat
Mvh Fredrik
Jag fick då tag i en billig komplett bakvagn till vad jag trodde var en vanlig sierra men märkte sedan att det är den stora 7,5" diffen på denna. Dock ingen lamelldiff utan svetsad. Sitter solida skivor på.
Jag tänkte byta bakvagnen rakt av men jag märkte att det finns inga fästen för krängningshämmaren på den nya. Sitter det ingen krängare på cosworth rwd eller är bakvagnen från en vanlig sierra?
Men nu till mina beslutsångest. Jag vill ju självklart ha krängningshämmaren kvar.
Ska jag svetsa nya fästen och flytta över krängaren.
Eller ska jag bara byta klumpen och svetsa nya fästen. Drivaxlarna är ju lika långa mätte jag.
Eller det som jag tycker är lättast. Går det att bara byta bärarmarna utan att det blir problem med hjulvinklarna? För då får jag ju även dom ventilerade skivorna kvar och det känns ju bättre än solida?
Tog lite bilder på det.
Orginal. Här finns fäste för krängaren.

Den nya. Här finns inget fäste.

Gamla vs. nya.

Så för att runda av.
Vilken bil kan min nya bakvagn ha kommit ifrån och går det att bara byta bärarmarna från det gamla till det nya?
Hoppas jag inte gjorde det för inveklat
Mvh Fredrik
- saabchef
- Legend
- Namn: Pelle Svensson
- Kör: Chippad Sierra 4X4
- Medlemsnummer: 328
Tja! Jag har en bakvagn från Sierra 2,9 och det såg ut sådär, jag svetsade dit fästen för krängningshämmare. Jag skulle ha tagit bärarmarna från cosworthaxeln och monterat dit på den nya så är problemet löst.
NPC Crew
2016 201m@6,88s/160km/h 402m@10,79s/201km/h 60ft 1,51s
2017 en enda pissrepa med 201m@147 och 402@11.23 202, 60ft 1,55
2018 ingen växellåda
2019 201m@7,65/153km/h, 402m@11.55/205, 60ft 1,8
2016 201m@6,88s/160km/h 402m@10,79s/201km/h 60ft 1,51s
2017 en enda pissrepa med 201m@147 och 402@11.23 202, 60ft 1,55
2018 ingen växellåda
-
SK Racing
-
Cosworth 4x4
- Legend
- Namn: Micke L.
- Kör: Ford Sierra "Cosworth" Delivery Grp.A
Kolla även dia. på skivorna samt som någon skrev utväxlingen.
Det fanns några få Sierra Kombi med V6án och manuell låda som var godkända / typade med lite högre last kapacitet har för mig att dom också fick dra 1500kg. i stället för 1350.
Dom hade 7,5" diff och skivor bak , dock dom små skivorna !
// Micke
Det fanns några få Sierra Kombi med V6án och manuell låda som var godkända / typade med lite högre last kapacitet har för mig att dom också fick dra 1500kg. i stället för 1350.
Dom hade 7,5" diff och skivor bak , dock dom små skivorna !
// Micke
-
F_lindgren
- Erfaren
- Namn: Fredrik Lindgren
- Kör: Sierra Cosworth
- therealpinto
- Legend
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:
-
SK Racing