Laddningslampan lyser utan tändning!?
-
fordranger
- Nybörjare
- Namn: kimmy
- Kör: ford ranger XLT
hej, det är så här att jag har en ford taunus-78 som jag har generatorproblem på väldigt länge nu. bytt generator 3 gånger men laddar inte men nu idag bött jag till en som jag vet fungerar till 100% men den ladar inte, laddning lampan lyser när jag har tändningen avstängd men slocknar när jag sätter på tändningen vad kan det vara?
- Part_boy_no1
- Veteran
- Namn: Ronny Ribbheden
- Kör: Mondeo ghia -98 SEAT -98
Ett fel som är trasigt
laddlampan ska väl ha ström när tändningen är på. Kanske nåt med lampan som spökar.
Ronny
Ronny
-
Cosworth 4x4
- Legend
- Namn: Micke L.
- Kör: Ford Sierra "Cosworth" Delivery Grp.A
Hallå
Funkar oljetryckslampan samt temp & tank mätare som det ska ?
Om du kopplar bort kabel anslutningen på generatorn ( har för mig att det är en plugg med två grova röda kablar och en tunn blå ), lyser lampan fortfarande med tändningen avslagen ?
Lyser den fortfarande så har du ett troligtvis ett överslag någonstans mellan den tunna blå kabeln och B+ någonstans !
Om den inte lyser , prova att jorda den tunna blå kabeln vid pluggen vid generatorn när den är bortkopplad.
Lampan ska då vara släckt med tändningen avslagen men tändas när du slår på tändningen.
Funkar lampan som den ska så har du nog lik förbannat ett fel i "nya" generatorn !!
En laddnings lampa funkar så att när allt är avslaget får den minus på båda sidorna = den lyser inte !
När du slår på tändningen får den ström på ena sidan och minus från generatorn = den lyser !
När sen generatorn börjar ladda får den ström på båda sidorna = den slocknar !
Hoppas du förstår funktionen !:Odd:
// Micke
Vad har du för generator fäste ? Det med gummi bussningar i ? Om så är fallet , prova att gjorda generatorn ordentligt !
Funkar oljetryckslampan samt temp & tank mätare som det ska ?
Om du kopplar bort kabel anslutningen på generatorn ( har för mig att det är en plugg med två grova röda kablar och en tunn blå ), lyser lampan fortfarande med tändningen avslagen ?
Lyser den fortfarande så har du ett troligtvis ett överslag någonstans mellan den tunna blå kabeln och B+ någonstans !
Om den inte lyser , prova att jorda den tunna blå kabeln vid pluggen vid generatorn när den är bortkopplad.
Lampan ska då vara släckt med tändningen avslagen men tändas när du slår på tändningen.
Funkar lampan som den ska så har du nog lik förbannat ett fel i "nya" generatorn !!
En laddnings lampa funkar så att när allt är avslaget får den minus på båda sidorna = den lyser inte !
När du slår på tändningen får den ström på ena sidan och minus från generatorn = den lyser !
När sen generatorn börjar ladda får den ström på båda sidorna = den slocknar !
Hoppas du förstår funktionen !:Odd:
// Micke
Vad har du för generator fäste ? Det med gummi bussningar i ? Om så är fallet , prova att gjorda generatorn ordentligt !
fordranger skrev:hej, det är så här att jag har en ford taunus-78 som jag har generatorproblem på väldigt länge nu. bytt generator 3 gånger men laddar inte men nu idag bött jag till en som jag vet fungerar till 100% men den ladar inte, laddning lampan lyser när jag har tändningen avstängd men slocknar när jag sätter på tändningen vad kan det vara?
-
fordranger
- Nybörjare
- Namn: kimmy
- Kör: ford ranger XLT
tack för alla svar ni ger det hjälper mycket, temp och tankmätare spökar som ni säger det kom efter att den stod över en vinter och jag har försökt att kolla över kablaget men det är rent ut sagt ett enda stort ormbo av de hela. ja jag förstod förklaringen och jag provade att sätta en separat laddlampa alltså jag kopplade ur D+ (lilla blå kabeln) tog en t10 lampa med sockel och satte plus från batteri till ena kablen på lampan och den andra på D+ men den lyser inte ändå? så vitt jag förstod så ska väl de fungera? och var skulle jordfelet kunna vara tror ni?
-
Cosworth 4x4
- Legend
- Namn: Micke L.
- Kör: Ford Sierra "Cosworth" Delivery Grp.A
Hallå igen
Om generatorn är ordentligt jordad och du har ström på dom två B+ kablarna i pluggen och sen gör som du säger med en ca.3-5w lampa då skall den lysa direkt och sen slockna när ( om !! ) generatorn börjar ladda !
Har du gjort på detta sätt så har du kopplat bort alla felkällor runt omkring och då återstår bara att det är fel i generatorn !
Det jag i detta fall skulle göra är att konstatera vad som hänt med alla generatorer ( Vad är det för fel ! ) !
Det kan ju vara så att dom varit OK när dom monterats MEN att du har nåt problem i bilen som gör att dom går sönder direkt !
Vilket inte alls är ovanligt !
// Micke
Om generatorn är ordentligt jordad och du har ström på dom två B+ kablarna i pluggen och sen gör som du säger med en ca.3-5w lampa då skall den lysa direkt och sen slockna när ( om !! ) generatorn börjar ladda !
Har du gjort på detta sätt så har du kopplat bort alla felkällor runt omkring och då återstår bara att det är fel i generatorn !
Det jag i detta fall skulle göra är att konstatera vad som hänt med alla generatorer ( Vad är det för fel ! ) !
Det kan ju vara så att dom varit OK när dom monterats MEN att du har nåt problem i bilen som gör att dom går sönder direkt !
Vilket inte alls är ovanligt !
// Micke
fordranger skrev:tack för alla svar ni ger det hjälper mycket, temp och tankmätare spökar som ni säger det kom efter att den stod över en vinter och jag har försökt att kolla över kablaget men det är rent ut sagt ett enda stort ormbo av de hela. ja jag förstod förklaringen och jag provade att sätta en separat laddlampa alltså jag kopplade ur D+ (lilla blå kabeln) tog en t10 lampa med sockel och satte plus från batteri till ena kablen på lampan och den andra på D+ men den lyser inte ändå? så vitt jag förstod så ska väl de fungera? och var skulle jordfelet kunna vara tror ni?
- MrB
- Veteran
- Namn: Björn Liedström
- Kör: Capri
- Medlemsnummer: 259
Jag tror jag läste lite dåligt ... 3 generatorer på kort tid .... Det enda jag kan tänka mig är att B+ går emot jord någonstans det som händer då är att dioderna i generatorn binner och du får ett symptom som du beskriver , laddningslampan lyser lite svagt /eller starkt beroende på watt talet på lampan samt att generatorn laddar inte alls eller väldigt dåling (beroende på hur många dioder som pajat )
Kolla alla anslutningar noga så att det inte är kortis någonstans mellan generator och batteri , repade senast i sommras ett sånt case där man monterat en för lång skruv vid en anslutning så att skruvänden jordade mot chassi , sedan satt denna anslutning/skruv i ett plast/bakelit fäste så det syndes inte utan att demontera hela kopplingsplinten (nu var det inte en Ford men ändå)
Kolla alla anslutningar noga så att det inte är kortis någonstans mellan generator och batteri , repade senast i sommras ett sånt case där man monterat en för lång skruv vid en anslutning så att skruvänden jordade mot chassi , sedan satt denna anslutning/skruv i ett plast/bakelit fäste så det syndes inte utan att demontera hela kopplingsplinten (nu var det inte en Ford men ändå)
Old FORD's can always be faster ......