Amalie olja?
- MalZon
- Legend
- Namn: Jonas Malm
- Kör: Sierra Cosworth 4x4, Kuga TDCI, P100, Taunus GXL
- Medlemsnummer: 79
- Kontakt:
Amalie olja?
Någon som har erfarenheter av motor- och växellådsolja? Kör idag QS 20w-50 Performance Mineral i maskinen och har funkat bra. Dock får jag inte tag i den längre smidigt..
Däremot Amalie kan jag fixa skitsmidigt och snorbilligt, på hyllan är det ingen prisskillnad mellan QS och Amalie.
Är Amalie Imperial Turbo Formula 20w-50 som jag tänkte på, verkar vara motsvarande jag kör på nu.
Tänkte hälla i Amalie Hypoid Gear Multi-Purpose 75W EP i lådan, den är GL4/GL5 specad så borde funka bättre för synkringarna än enbart GL5 som jag har nu.
Mvh Jonas
Däremot Amalie kan jag fixa skitsmidigt och snorbilligt, på hyllan är det ingen prisskillnad mellan QS och Amalie.
Är Amalie Imperial Turbo Formula 20w-50 som jag tänkte på, verkar vara motsvarande jag kör på nu.
Tänkte hälla i Amalie Hypoid Gear Multi-Purpose 75W EP i lådan, den är GL4/GL5 specad så borde funka bättre för synkringarna än enbart GL5 som jag har nu.
Mvh Jonas
[ 60fot: 1,69s 201m: 7,04s - 168,80km 402m: 10,78s - 214,88km ]
[ #550whp Cosworth - Taunus V6 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]
"Quote: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things"
-
SK Racing
Jag kör med Texacos 20/50 olja i mina holkar, ger runt 700 för 20 liter, dock så är det ju inga värstinklassning på oljan, men oljetrycket är bra, både varm som kall, så fungerar gör den ju.
Huvudsaken är ju att en byter oljan, har ju pratat med slätgängade rundjärn om långlife oljor o div hokus pokus... Någon menade på att oljorna/motorer o växellådor var sååååååå bra idag att dom inte behövde bytas så ofta som förr osv, i min värld så utvecklar något värme så är det friktion, o då slits oljan, sen skiter jag i vad oljan heter och hur fin förpackningen är.
Huvudsaken är ju att en byter oljan, har ju pratat med slätgängade rundjärn om långlife oljor o div hokus pokus... Någon menade på att oljorna/motorer o växellådor var sååååååå bra idag att dom inte behövde bytas så ofta som förr osv, i min värld så utvecklar något värme så är det friktion, o då slits oljan, sen skiter jag i vad oljan heter och hur fin förpackningen är.
- MalZon
- Legend
- Kontakt:
Precis det man fick höra oxå, därav min fråga här nucrazy skrev:Fick höra ett rykte om att QS 20w-50 performance mineral inte längre ska säljas. Har du hört samma?
Fungerar ju säkert den oxå. Var mest som sagt att man får tag i Amalie lika smidigt som QS innan men till något billigare pris.. Byter nog olja var 300 mil, brukar bli nåt sånt.SK Racing skrev:Jag kör med Texacos 20/50 olja i mina holkar, ger runt 700 för 20 liter, dock så är det ju inga värstinklassning på oljan, men oljetrycket är bra, både varm som kall, så fungerar gör den ju.
Mvh Jonas
- Kroka
- Veteran
- Namn: Henrik Krokström
- Kör: Volvo
Stämmer bra att QS olja inte ska säljas mer. Har kört på denna i flera säsonger och fick slut på mitt lager under förra säsongen och fick då svaret att det inte gick att få tag i längre.
Vad jag har förstått ska Amalie vara riktigt bra olja. Mappade min bil på Trollspeed i somras och då blev det lite snack om olja och personalen där rekomenderade den starkt. De hade kört den i många byggen i flera säsonger.
//Henrik
Vad jag har förstått ska Amalie vara riktigt bra olja. Mappade min bil på Trollspeed i somras och då blev det lite snack om olja och personalen där rekomenderade den starkt. De hade kört den i många byggen i flera säsonger.
//Henrik
- MalZon
- Legend
- Kontakt:
Om man googlar lite så får man fram det du säger Henke.
Jag har 6L kvar av QS så blir att jag startar säsongen på QS men sen får man byta isf.
Mvh Jonas
Jag har 6L kvar av QS så blir att jag startar säsongen på QS men sen får man byta isf.
Mvh Jonas
- rs_cosworth
- Veteran
- Namn: kenneth a
- Kör: volvo och cossie
- Medlemsnummer: 268