Part_boy_no1 - Taunus GXL

Avdelning där forumsanvändare kan skapa sin egen projekttråd och visa upp sin Ford för alla på forumet.
Användarvisningsbild
Part_boy_no1
Veteran
Namn: Ronny Ribbheden
Kör: Mondeo ghia -98 SEAT -98

Inlägg av Part_boy_no1 »

Bild

Nåt sånt kanskeBild

Ronny

Tags:

Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Namn: Jörgen A.
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar

Inlägg av granadadr »

Part_boy_no1 skrev:Bild

Nåt sånt kanskeBild

Ronny
japp de också,, jag kan ha några ramar över till granada mk1 :)

Användarvisningsbild
Part_boy_no1
Veteran

Inlägg av Part_boy_no1 »

granadadr skrev:japp de också,, jag kan ha några ramar över till granada mk1 :)

Ramar hade ev varit intressantBild får fundera lite på hur jag ska göraBild

Ronny

Anglofilen
Veteran
Namn: Peter E
Kör: 1 Fikus FWD, resten av fordskrotet
och lillvolvon driver därbak.

Inlägg av Anglofilen »

Tjena Ronny.
Ifall orginal inte duger så finns det ett fåtal människor
med jävligt bra idéer
Här har du en
http://www.youtube.com/watch?v=aidGigdH4eY

Snyggt som fan.
:516: Man kan aldrig ha för många pipleksaker :ok:

Användarvisningsbild
Part_boy_no1
Veteran

Inlägg av Part_boy_no1 »

Anglofilen skrev:Tjena Ronny.
Ifall orginal inte duger så finns det ett fåtal människor
med jävligt bra idéer
Här har du en
http://www.youtube.com/watch?v=aidGigdH4eY

Snyggt som fan.

Tjena tjenaBild
Har man kunskap och fantasi så kan allt bli braBild rätt snyggt var det men inte riktigt det stuk jag tänkt migBild

Ronny

Anglofilen
Veteran
Namn: Peter E
Kör: 1 Fikus FWD, resten av fordskrotet
och lillvolvon driver därbak.

Inlägg av Anglofilen »

Det var ju en rätt rejäl ombyggnad i sig, snudd på en taunuskaross på en scorpio underdel, duktig snubbe är det i alle fall.

Har tittat på en del grejor från bl.a. Polen, mycket har insupits från argentinskt håll, det har också svävat förbi några godbitar från Tjeckien/slovakien.

Bra ställen både vad gäller orginal och snygga ombyggnationer som INTE förstör
själva bilen.
:516: Man kan aldrig ha för många pipleksaker :ok:

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi (TC 2), 1982 Taunus 2.0GL Kombi (TC 3)

Inlägg av Släggmek »

Ja, det var ju ett extremt grundligt bygge får man säga :cool:. detaljstudie vore kul men det finns nån projektsida med bättre bilder nånstans på den där vet jag, man bör ha främmande språkkunskaper där. Taunusen verkar ju ha varit i hopplöst skick som enskilt ämne, frågan är väl mera om Scorpion var dålig nog att motivera slakt. Metoden känns vettig som ett sätt att ta tillvara även skrotkarosser utan botten, men något som känns luddigt är var gränsen går för identiteten vid besiktning. Ombyggt elller amatör och vad som accepteras när det kommer till hur man bygger upp det. Typ, kan man göra även i Sverige som de gjorde och snitta det mesta ovan bottenplattan och sedan kalla det en scorpa med bytt kaross? Har för mig sånt mest bara gills när det kommer till gamla VW som har separat bottenplatta. I USA är det däremot ganska vanligt att t ex svetsa Mercury 1949-51 kaross på om jag minns rätt 70-tals Chevelle (motsv. Olds Cutlass) bottenplatta som har ungefär samma mått och då går det att typa på gamla papper (förmodar chevans). Ah, här kan man se ett (mindre följvärt :p) exempel på just det i nätserien Roadkill, hoppa till 10.30 för att titta på murklan och inspireraras, roas eller kanske avskräckas :D. http://www.youtube.com/watch?v=4QVETb9DS34

Vore kul att veta om man får ta framramen plus axlar från en bil och sätta i en annan och ändå rymma det inom Ombyggt med motor från en tredje, det är nåt jag grunnar på :kopfkratz:smash: som kompromiss. Eller om man får bygga egen framram utifrån originalspecs för att passa annan framvagn när det måste skäras en massa? Huvva, nu blev det nästan otäckt, jag menar OT... :p

Apropå argentinska byggen som Anglofilen nämnde :) - kort faktarepris; argentinskbyggda Taunus har i original Dana 30 bakaxel, i princip samma som Volvo använde i 140/164/240/260-serierna men spårvidden i Taunus håller samma bredd som EG-byggda och då är den snubblande lika de Dana-kopior Volvo byggde själva till 700-serien, givet skillnaderna i sån´t som skivbromsar, bultmönster och fästen. Motorerna var antingen tyska "Pinto"-fyror eller den större varianten "Lima" på 2.3 liter, inga V6:or men seriöst trim i stället på toppversionerna. Sena årgångar hade 5-växlat i en del versioner. Karosserna var förstärka enligt egna idéer jämfört med EG-bilarna, enbart sedaner och coupéer byggdes (de nekades en förfrågan att ta över pressverktyg till kombi eftersom Ford centralt ansåg det skulle konkurrerat internt med kombimodellen Falcon Rural som byggdes samtidigt).
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
Part_boy_no1
Veteran

Inlägg av Part_boy_no1 »

Anglofilen skrev:Det var ju en rätt rejäl ombyggnad i sig, snudd på en taunuskaross på en scorpio underdel, duktig snubbe är det i alle fall.

Har tittat på en del grejor från bl.a. Polen, mycket har insupits från argentinskt håll, det har också svävat förbi några godbitar från Tjeckien/slovakien.

Bra ställen både vad gäller orginal och snygga ombyggnationer som INTE förstör
själva bilen.

Hade jag haft tid, pengar och kunskap så hade jag nog byggt så bilen ser ut som en shelby gt500Bild

Dom vet hur man bygger bilar där nereBild

Ronny

Användarvisningsbild
Part_boy_no1
Veteran

Inlägg av Part_boy_no1 »

Släggmek skrev:Ja, det var ju ett extremt grundligt bygge får man säga :cool:. detaljstudie vore kul men det finns nån projektsida med bättre bilder nånstans på den där vet jag, man bör ha främmande språkkunskaper där. Taunusen verkar ju ha varit i hopplöst skick som enskilt ämne, frågan är väl mera om Scorpion var dålig nog att motivera slakt. Metoden känns vettig som ett sätt att ta tillvara även skrotkarosser utan botten, men något som känns luddigt är var gränsen går för identiteten vid besiktning. Ombyggt elller amatör och vad som accepteras när det kommer till hur man bygger upp det. Typ, kan man göra även i Sverige som de gjorde och snitta det mesta ovan bottenplattan och sedan kalla det en scorpa med bytt kaross? Har för mig sånt mest bara gills när det kommer till gamla VW som har separat bottenplatta. I USA är det däremot ganska vanligt att t ex svetsa Mercury 1949-51 kaross på om jag minns rätt 70-tals Chevelle (motsv. Olds Cutlass) bottenplatta som har ungefär samma mått och då går det att typa på gamla papper (förmodar chevans). Ah, här kan man se ett (mindre följvärt :p) exempel på just det i nätserien Roadkill, hoppa till 10.30 för att titta på murklan och inspireraras, roas eller kanske avskräckas :D. http://www.youtube.com/watch?v=4QVETb9DS34

Vore kul att veta om man får ta framramen plus axlar från en bil och sätta i en annan och ändå rymma det inom Ombyggt med motor från en tredje, det är nåt jag grunnar på :kopfkratz:smash: som kompromiss. Eller om man får bygga egen framram utifrån originalspecs för att passa annan framvagn när det måste skäras en massa? Huvva, nu blev det nästan otäckt, jag menar OT... :p

Apropå argentinska byggen som Fordofilen nämnde :) - kort faktarepris; argentinskbyggda Taunus har i original Dana 30 bakaxel, i princip samma som Volvo använde i 140/164/240/260-serierna men spårvidden i Taunus håller samma bredd som EG-byggda och då är den snubblande lika de Dana-kopior Volvo byggde själva till 700-serien, givet skillnaderna i sån´t som skivbromsar, bultmönster och fästen. Motorerna var antingen tyska "Pinto"-fyror eller den större varianten "Lima" på 2.3 liter, inga V6:or men seriöst trim i stället på toppversionerna. Sena årgångar hade 5-växlat i en del versioner. Karosserna var förstärka enligt egna idéer jämfört med EG-bilarna, enbart sedaner och coupéer byggdes (de nekades en förfrågan att ta över pressverktyg till kombi eftersom Ford centralt ansåg det skulle konkurrerat internt med kombimodellen Falcon Rural som byggdes samtidigt).

Såg nåt amerikanskt bilbyggar program där dom tog karossen från en 60-tals GTO och satte den på den nya GTO:ons bottendelBild så allt innanför plåten blir ny modern 60:tals jänkareBild

Sen finns det ju kit carBild Lamborghini med vw bubbla prestandaBild

Ronny

Användarvisningsbild
Part_boy_no1
Veteran

Inlägg av Part_boy_no1 »

Bild lätt ombyggd taunusBild

Ronny

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend

Inlägg av Släggmek »

Hmmm... nog finns det en viss dragning åt Camaro i nosen :D, men annars har ju den där bilen mycket av stilen från austral-Forden Cobra, som vad jag vet ska vara baserad på gamla USA-Torino. Att choppa taket var ju overkill, men hantverket tycks vara bra gjort. Nah, den svarta vinner tveklöst i jämförelse, väldigt väl genomtänkt budgetbygge :cool:.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Användarvisningsbild
Part_boy_no1
Veteran

Inlägg av Part_boy_no1 »

Lär ju ha tagit nåt år att bygga den lite för extrem för mig byggd i Sverige

Ronny

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend

Inlägg av Släggmek »

Förklarar underbettet a la Volvo 200-serie ;), nja... för extrem även för min smak, fast vi tycker alla olika och trist vore det annars :). Originaldesignen är dock svår att överträffa :cool:. Customizing blir överlag oftast bäst om den görs sparsmakat (fast häftig omgörning går hem bäst när "Peoples Choice" ska koras, visst och sant :D), annars slutar det ofta med något helt annorlunda än ursprunget och då är ju frågan om man inte borde ha köpt en annan bil i stället. Ser jag fel eller har den måsvingar också? Skulle själv hellre bygga hardtop, det gjorde nån småfirma i Argentina seriemässigt, både snyggt och trevligt men resten var lite anonymt i nåt försök att få nosen att likna Capri och bakdelen stylades efter Ford Maverick-fastbacken som tillverkades samtidigt där. Totalt sett skyhög vill-ha-faktor ändå. Är vi OT nu? ;)

Användarvisningsbild
Part_boy_no1
Veteran

Inlägg av Part_boy_no1 »

Släggmek skrev:Förklarar underbettet a la Volvo 200-serie ;), nja... för extrem även för min smak, fast vi tycker alla olika och trist vore det annars :). Originaldesignen är dock svår att överträffa :cool:. Customizing blir överlag oftast bäst om den görs sparsmakat (fast häftig omgörning går hem bäst när "Peoples Choice" ska koras, visst och sant :D), annars slutar det ofta med något helt annorlunda än ursprunget och då är ju frågan om man inte borde ha köpt en annan bil i stället. Ser jag fel eller har den måsvingar också? Skulle själv hellre bygga hardtop, det gjorde nån småfirma i Argentina seriemässigt, både snyggt och trevligt men resten var lite anonymt i nåt försök att få nosen att likna Capri och bakdelen stylades efter Ford Maverick-fastbacken som tillverkades samtidigt där. Totalt sett skyhög vill-ha-faktor ändå. Är vi OT nu? ;)

Bild taunus 2000 gxl 1974Bild

Är den byggd på 80-talet så förstår man att den ser ut såBild inte många ombyggda bilar från den tiden är speciellt snyggaBild man har ju även sett 740 ombyggda till s70Bild hade tyckt det varit enklare att köpa en s70 från börjanBild ht hade varit snyggt på en cupeBild OT och OT så länge det är intressant så gör det väl ingetBild

Ronny

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend

Inlägg av Släggmek »

Ja, det är väl med bilar som med hitlåtar - det som slår direkt och mest blir ofta det som blir ifrågasatt senare :). Undrar just hur dagens byggen med vägskrapande chassien och 20+ tum höga kromfälgar kommer att betraktas om 30 år, tanken slog mig häromdagen när jag blev omkörd av en 80-tals "snabbköpsvagn" som tvärtom rullade på lågt & brett enligt rådande kraut-trend för gamla småbilar som vi i vart fall inte än ser många följare av här :). På en av sommarens (häruppe inledande) glidaraftnar i helgen som var noterade jag att bland lowriders (trendande, det var ett tag sen sist :cool:) verkar åsikterna delade mellan om det ska vara 13 tum och en massa cykelekrar eller billet i hästvagnsdimensioner. Taunus, de trivs ju bevisat med vilketdera åtminstone visuellt :).

Skriv svar