Ingen ljusautomatik Focus C-Max -06
-
Peter H
- Legend
- Namn: Peter Hallgren
- Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
- Kontakt:
Ingen ljusautomatik Focus C-Max -06
Tror detta banne mig är mitt första frågeinlägg,,, 
Med den precis införskaffade pärlan som är original utrustad med xenon på halvljuset, men ingen automatik bara manuellt påslag.
Borde väl vara standard på en svensksåld kärra väl?
Planen är om inget annat att få till automatiskt tillslag av dimljus som parkeringsljus, någon som har idé?
Med den precis införskaffade pärlan som är original utrustad med xenon på halvljuset, men ingen automatik bara manuellt påslag.
Borde väl vara standard på en svensksåld kärra väl?
Planen är om inget annat att få till automatiskt tillslag av dimljus som parkeringsljus, någon som har idé?
-
Camel
- Nybörjare
- Namn: Fredrik J
- Kör: 낙타 Ford Fucus 1.8 FFV HGV -10 + Volvo V70 2,5FT MY11 R-Design
På bilar med halogenhalvljus är det säkringarna nr 110 (10A) och nr 135 (20A) i passagerarutrymmet som är till halvljusautomatiken. Vet ej om det är samma på xenonhalvljus, men det kan ju löna sig att kontrollera dessa två säkringar.
"What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."
-
Camel
- Nybörjare
Jag gick efter denna info angående säkringarna:
http://www.fordmanuals.org/page-698.html
Säkringarnas nummer stämmer även med el-schemat för vanliga Focus Mk2,5 som sannolikt borde stämma även för C-Max. Jag ska kolla i min egen Focus Mk2.5 när jag har tillfälle.
EDIT: vid närmare eftertanke är det nog så att en Focus C-max 2006 motsvarar en vanlig Focus Mk2 i elsystem med andra säkringsnummer.
Kolla denna info:
http://www.fordownersclub.com/forums/to ... mk25-c-max
Säkring F110 i MK2.5 motsvarar F45 i Mk2
Säkring F135 i MK2.5 motsvarar F48 i Mk2
http://www.fordmanuals.org/page-698.html
Säkringarnas nummer stämmer även med el-schemat för vanliga Focus Mk2,5 som sannolikt borde stämma även för C-Max. Jag ska kolla i min egen Focus Mk2.5 när jag har tillfälle.
EDIT: vid närmare eftertanke är det nog så att en Focus C-max 2006 motsvarar en vanlig Focus Mk2 i elsystem med andra säkringsnummer.
Kolla denna info:
http://www.fordownersclub.com/forums/to ... mk25-c-max
Säkring F110 i MK2.5 motsvarar F45 i Mk2
Säkring F135 i MK2.5 motsvarar F48 i Mk2
-
Peter H
- Legend
- Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
- Kontakt:
Bock å tack för den upplysningen,, misstänker det med att denna modell motsvarar Focus Mk2. Kollade just av F45 och F48 där båda var hela,,,.
Dock har detta nu överträffats av ett annat mer problematiskt fenomen, efter att motorn dragit 2,5 liter olja på drygt 40 mil! Tydlig med oljesöl ur avgaserna...
Plockade ur stiften för att konstatera att 3:an och 4:ans kolvtoppar är oljebelagda,,,
Blir ett samtal till bilfirman på måndag..
Dock har detta nu överträffats av ett annat mer problematiskt fenomen, efter att motorn dragit 2,5 liter olja på drygt 40 mil! Tydlig med oljesöl ur avgaserna...
Plockade ur stiften för att konstatera att 3:an och 4:ans kolvtoppar är oljebelagda,,,
Blir ett samtal till bilfirman på måndag..
-
Camel
- Nybörjare
Det verkar fattas ett relä för halvljusautomatiken i sockeln rakt ovanför de båda existerande reläerna på din bild, ungefär där märklappen på den stora kabelstammen är.

Mycket tråkigt med oljeförbrukningen. Hoppas det löser sig med bilfirman.

Mycket tråkigt med oljeförbrukningen. Hoppas det löser sig med bilfirman.
-
Peter H
- Legend
- Kontakt:
Detta relä finns inte heller i motsvarande modell som är utrustad med ljusautomatik!
Gällande oljeförbrukningen på den nyligen inköpta C-Maxen så är det all beröm till den firman, som helt tar på sig detta, där motorn skall bytas.
Dessutom kom nu i kväll en representant från firman hem till mig med en lånebil för att ta med sig vår defekta! Värt att notera att vi har 25 mil till bilfirman!
Gällande oljeförbrukningen på den nyligen inköpta C-Maxen så är det all beröm till den firman, som helt tar på sig detta, där motorn skall bytas.
Dessutom kom nu i kväll en representant från firman hem till mig med en lånebil för att ta med sig vår defekta! Värt att notera att vi har 25 mil till bilfirman!
-
Peter H
- Legend
- Kontakt:
Jo där hade jag annars ändå bytt motorn (är fd bilmek sedan 27 år) så det är inget problem.
Kände bara klart att detta var inte mitt bord, då firman tar allt på garantin.
Edit: Kontrollerade hur det såg ut på lånebilen en helt identisk C-Max med xenon och fungerande ljusautomatik och där sitter heller inget sådant relä på den platsen. Men det verkar klicka inuti säkrings lådan via av och påslag av ljus automatiken.
Får avvakta tills jag får hem pärlan igen och fortsätta felsökandet igen för att få till ljusautomatiken..
Edit: Blev kanske lite av en bondlösning på att få till ljusautomatiken, men fullt fungerande har det nu i alla fall varit sedan dess.
Där jag drog om befintliga kablar bakom ljusvredet så fungerar precis som önskat att dimljus och bakljus går på med tändningen.
Kände bara klart att detta var inte mitt bord, då firman tar allt på garantin.
Edit: Kontrollerade hur det såg ut på lånebilen en helt identisk C-Max med xenon och fungerande ljusautomatik och där sitter heller inget sådant relä på den platsen. Men det verkar klicka inuti säkrings lådan via av och påslag av ljus automatiken.
Får avvakta tills jag får hem pärlan igen och fortsätta felsökandet igen för att få till ljusautomatiken..
Edit: Blev kanske lite av en bondlösning på att få till ljusautomatiken, men fullt fungerande har det nu i alla fall varit sedan dess.
Där jag drog om befintliga kablar bakom ljusvredet så fungerar precis som önskat att dimljus och bakljus går på med tändningen.