Oljetryck cosworth

Allt om Fords Cosworth-modeller.
Cher
Nybörjare
Namn: Christian
Kör: Sierra Cosworth

Oljetryck cosworth

Inlägg av Cher »

tja, plockade ihop en motor för ett tag sen,smörjde allt med redlines monterings pasta mm,sen tog jag av slagen till turbon å plocka bort fördelaren å körde med skruvdragare till olja kom(spolade på tills det vart ett jämt flöde,va lite omjämt i början), sen starta ja bilen å olje lampan sluta inte lysa slog av direkt,å rev ur fördelaren å spola igen, olja kommer när jag kör med skruvdragaren dock ingen stråle utan de rinner lite fint, när jag slutar spola rinner de en stund efter också..men likförbannat slocknar inte lampan. tog bort oljetryckgivaren å spola igen å olja rinner även där(bara för att kolla så inget satts igen)motorn är helt nyreonverad, å efter detta tappa jag orken helt å nu har bilen stått ca 6mån men nu känner jag att de är dax att ta tag i detta , är de nån som har nått tips,eller måste jag riva ur motorn igen å kolla om de är pumpen som är knas? allt är nytt å gjort efter alla konstens regler.

mvh

Cosworth 4x4
Legend
Namn: Micke L.
Kör: Ford Sierra "Cosworth" Delivery Grp.A

Inlägg av Cosworth 4x4 »

Hej Christian

Du säger skruvdragare , det är väl ingen med slagfunktion ?
Vet en del som gjort som du med en sån maskin och spräckt dreven i olje pumpen !

Ett annat "vanligt" fel som kan hända, åtminstone på "Pinton" men det är ju samma här!
Bakom hållaren/plattan för p-boxen vid fördelar axeln sitter det som två stycken små "frostpluggar" , en till sugsidan för pumpen och en för trycksidan ( det är till den kanalen som går genom hela blocket och är pluggad med en stålkula i bakkant ! ), det händer att en del helt enkelt glömmer att montera denna plugg när man har gjort rent oljekanalen och då går trycket rakt ner i tråget igen samt om man återanvänder den gamla pluggen så kan det även hända att den "kantrar" med samma resultat !

// Micke

Cher
Nybörjare

Inlägg av Cher »

kör givetvis med en vanlig skruvdragare :) första gången jag körde upp olja va när motorn hängde i motor stativet.. sen slängde jag i den. sen när de va dax för start så körde jag en gång till för att va säker, minns dock inte hur de va ang motstånd. vet att nu när jag kör rinner olja men inget vidare motstånd å jag använder en liten dragare för attt komma åt under insuget.

å pumpen kolla jag igenom å fyllde med olja dock va de en bra beggad.

men när den är skjusst ska den va tung att dra samt oljan ska komma med bra fart om man kör med dragare?

samt om jag har tändningen på ska jag även kunna släcka lampan men hjälp av att bara spola?

låter som jag får riva ner å kolla. lika bra att va på säkra sidan.

Användarvisningsbild
Martin
Legend
Namn: Martin Malmsten
Kör: Cosworth
Medlemsnummer: 54
Kontakt:

Inlägg av Martin »

Är du helt säker på att oljetrycks givaren är riktig?

Cosworth 4x4
Legend

Inlägg av Cosworth 4x4 »

Cher skrev:kör givetvis med en vanlig skruvdragare :) första gången jag körde upp olja va när motorn hängde i motor stativet.. sen slängde jag i den. sen när de va dax för start så körde jag en gång till för att va säker, minns dock inte hur de va ang motstånd. vet att nu när jag kör rinner olja men inget vidare motstånd å jag använder en liten dragare för attt komma åt under insuget.
Med en vanlig 220v 450w borrmaskin så går det bra trögt att köra upp trycket.
Man får hålla emot rätt rejält om allt är OK !

å pumpen kolla jag igenom å fyllde med olja dock va de en bra beggad.

men när den är skjusst ska den va tung att dra samt oljan ska komma med bra fart om man kör med dragare?

samt om jag har tändningen på ska jag även kunna släcka lampan men hjälp av att bara spola?
Japp !
Det låter helt enkelt som om du inte får upp trycket !

låter som jag får riva ner å kolla. lika bra att va på säkra sidan.
Är pumpen OK samt att tryck regeleringen ( fjädern och kulan ) i pumpen inte fastnat i öppet läge så finns det bara att nånstans på trycksidan så släpps trycket förbi och det vanligaste då är dom "frostpluggarna" jag nämnde tidigare !
Hur mycket isärplockad var motorn ?
Gjorde du el. någon rent alla oljekanaler ?
Jag skulle i alla fall börja med att ta bort hållaren för p-boxen vid fördelar axeln och kolla !

// Micke

Användarvisningsbild
Fredin
Legend
Namn: Daniel Fredin
Kör: Otroligt snabbt
Medlemsnummer: 59

Inlägg av Fredin »

Mitt tips är oxå dom små pluggarna bakom alu plattan. En polare glömde dessa och fick oljetryck men jäkligt lågt.
4x4 Cossie -90 Time Attack
Emmaboda Superstage: 1.17.71
Kinnekulle: 54.51

*070-449 2884*

Cher
Nybörjare

Inlägg av Cher »

tack för alla svar..ska skruva lite i helgen å se va jag hittar. återkommer om jag hittar felet.

Användarvisningsbild
Johansson
Legend
Namn: Linus Johansson
Kör: Sierra Cosworth RWD-89, Fiesta ST-17
Medlemsnummer: 67

Inlägg av Johansson »

Hittade du något fel??

//Linus
FORD CLUB SWEDEN

Cher
Nybörjare

Inlägg av Cher »

kommer att få riva ner framvagn/tråget å ta ur pumpen å kolla för allt annat verkar ok. men kommer troligtvis bli under nästa vecka

Cosworth 4x4
Legend

Inlägg av Cosworth 4x4 »

Hallå

Lyckedes du hitta felet ?

// Micke

Cher
Nybörjare

Inlägg av Cher »

tja, har kollat fan allt. kolla pluggarna i framkant blocket har kollat oljepumpen samt alla lagerspel. å hittar inget.... å har ingen aning va kan bero på.. sen stannade de av där typ då jag har så mkt på jobbet/ hemma att tid inte funnits....men ska ta tag i detta så snart som möligt.... men är de nån som vet va mer detta kan bero på? å vad skulle nästa steg vara? eller är de bara jag som var feg å inte slog igång bilen å bara lät den gå en stund?

Användarvisningsbild
MalZon
Legend
Namn: Jonas Malm
Kör: Sierra Cosworth 4x4, Kuga TDCI, P100, Taunus GXL
Medlemsnummer: 79
Kontakt:

Inlägg av MalZon »

Skruva ur stiften, koppla bort spridarna och kör ett par varv så får du se om du får upp nåt tryck. Är allt ok så ska det inte ta mycket mer än ca 10 varv att få upp antydan till tryck åtminstånde.

Mvh Jonas
[ 60fot: 1,69s 201m: 7,04s - 168,80km 402m: 10,78s - 214,88km ]
[ #550whp Cosworth - Taunus V6 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]

"Quote: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things"

Skriv svar