Fördelar/nackdelar/bra att veta om Focus RS Mk2.
-
Albinerksn
- Nybörjare
- Namn: Albin
- Kör: Inget för tillfället.
Fördelar/nackdelar/bra att veta om Focus RS Mk2.
Hejsan!
Är inne på att skaffa en focus rs till våren så jag skulle vilja veta för- och nackdelar om den. Har surfat runt lite och har inte direkt hittat några jätte nackdelar. En annan sak jag undrar över är om det är bäst att leta efter en original eller en ATM trimmad?
Så bomba på med vad ni tycker!
Mvh en nykomling på forumet
Är inne på att skaffa en focus rs till våren så jag skulle vilja veta för- och nackdelar om den. Har surfat runt lite och har inte direkt hittat några jätte nackdelar. En annan sak jag undrar över är om det är bäst att leta efter en original eller en ATM trimmad?
-
Niklasinorr
- Erfaren
- Namn: Niklas Lundin
- Kör: Focus RS -10
Focus RS har såklart både för och nackdelar som alla bilar. De nackdelar som finns är framförallt att inredningen är lite småtrist, dvs Focus original. Lite plastigt och med det hårda chassit så blir det också lite knirkande, vilket man får leva med. Den drar relativt mycket soppa också vilket såklart är en följd av att det är en äldre generation motorteknik.Albinerksn skrev:Hejsan!
Med ATM-kitet så blir det också ett resonansljud mellan 100-120 som kan vara tröttande på långresa. Kan avhjälpas med resonansljuddämpare men då tror jag den blir lite för tyst i övrigt...
Fördelarna då... Ja, de är många
Som originalbil är den fantastiskt trevlig att köra, väghållning, känsla i ratten och balansen är fantastisk och står sig bra även mot nyare bilar som jag har kört (Ny subaru WRX bland annat)
Stolarna är jättesköna även på långresa (420 mil på en vecka)
Med ATM420-kit så ger bilen en närmast erotisk upphetsning när man kör den. Ett ständigt leende även i tät trafik där man bara myser på i vetskapen om att det finns obändig kraft under huven. Ljudet är fantastiskt och jag kan inte låta bli att trycka till lite på gasen bara för att få fram ljudkulissen med pys, väs, morr och pang...
När jag hoppade från RS:en och in i nyss nämnda Subaru WRX så kändes Subban rent trött och tråkig trots den mycket fina inredningen och högklassiga kvalitén på allt.
Focus RS är en rå busbil och GTI-bilen personifierad. Stötig, ljudlig och brutal. Gillar man inte det så ska man inte köpa en RS, enkelt!
- davve d
- Legend
- Namn: David W
- Kör: Focus RS Edition -18
Kuga Active PHEV -25 - Ort: Norrtälje
- Medlemsnummer: 17
Instämmer med tidigare inlägg men tycker inte att inredningen är plastig och har heller inte några knäppningar eller oljud i den.
Lite nackdelar så är 2,5l femman törstig. 3,5 l/m fick jag det till på Gelleråsen med min körnning. Stänklappar är ett måste då det fastnar mycket skit på sidokjolarna. De har du bra pris på som betalade medlem i klubben. Framdäcken håller inte allt för länge vid inspirerande körning. Dyr service.
Lite Fördelar: Otroligt lättkörd och allsidig. Funkar lika bra till ica som på banan. Finns en hel del kunskap och produkter hos Autotech om du vill videreutveckla. Även där rabatt som betalande klubbmedlem.
Finns några fler köpråds-trådar i sökfunktionen.
Så vad väntar du på? Åk och köp en:)
Lite nackdelar så är 2,5l femman törstig. 3,5 l/m fick jag det till på Gelleråsen med min körnning. Stänklappar är ett måste då det fastnar mycket skit på sidokjolarna. De har du bra pris på som betalade medlem i klubben. Framdäcken håller inte allt för länge vid inspirerande körning. Dyr service.
Lite Fördelar: Otroligt lättkörd och allsidig. Funkar lika bra till ica som på banan. Finns en hel del kunskap och produkter hos Autotech om du vill videreutveckla. Även där rabatt som betalande klubbmedlem.
FORD CLUB SWEDEN - MHRF-Fordonsinspektör
En unik entusiastförsäkring för medlemmar i FCS, kolla pris och villkor på : https://mhrf.se/mhrf-forsakring/
Ford Focus RS Edition 2018
En unik entusiastförsäkring för medlemmar i FCS, kolla pris och villkor på : https://mhrf.se/mhrf-forsakring/
Ford Focus RS Edition 2018
-
Niklasinorr
- Erfaren
- Namn: Niklas Lundin
- Kör: Focus RS -10
-
Albinerksn
- Nybörjare
- Namn: Albin
- Kör: Inget för tillfället.
Niklasinorr skrev:Focus RS har såklart både för och nackdelar som alla bilar. De nackdelar som finns är framförallt att inredningen är lite småtrist, dvs Focus original. Lite plastigt och med det hårda chassit så blir det också lite knirkande, vilket man får leva med. Den drar relativt mycket soppa också vilket såklart är en följd av att det är en äldre generation motorteknik.
Med ATM-kitet så blir det också ett resonansljud mellan 100-120 som kan vara tröttande på långresa. Kan avhjälpas med resonansljuddämpare men då tror jag den blir lite för tyst i övrigt...
Fördelarna då... Ja, de är många
Som originalbil är den fantastiskt trevlig att köra, väghållning, känsla i ratten och balansen är fantastisk och står sig bra även mot nyare bilar som jag har kört (Ny subaru WRX bland annat)
Stolarna är jättesköna även på långresa (420 mil på en vecka)
Med ATM420-kit så ger bilen en närmast erotisk upphetsning när man kör den. Ett ständigt leende även i tät trafik där man bara myser på i vetskapen om att det finns obändig kraft under huven. Ljudet är fantastiskt och jag kan inte låta bli att trycka till lite på gasen bara för att få fram ljudkulissen med pys, väs, morr och pang...:D
När jag hoppade från RS:en och in i nyss nämnda Subaru WRX så kändes Subban rent trött och tråkig trots den mycket fina inredningen och högklassiga kvalitén på allt.
Focus RS är en rå busbil och GTI-bilen personifierad. Stötig, ljudlig och brutal. Gillar man inte det så ska man inte köpa en RS, enkelt!
davve d skrev:Instämmer med tidigare inlägg men tycker inte att inredningen är plastig och har heller inte några knäppningar eller oljud i den.
T16user skrev:Dyr service?
Niklasinorr skrev:Verkligen inte för att vara en bil med den prestandan!!
Skulle vilja påstå att det är dyrare service på min gamla Opel Zafira faktiskt...
Tack för alla svar, kul att veta vad andra tycker. Har inte kört en ens men det mesta jag läst verkar ju bra. En provkörning sen är man väl fast gissar jag på