noll komp sierra -92
-
Jooko
- Nybörjare
- Namn: Joakim peyron
- Kör: sierra
noll komp sierra -92
Hej.
Har precis bytt ifrån stålpackning till grupp a toppåackning
Nu efter bytet har jag noll-zero-nada i komp på alla fyra cylindrar
Bilen har stått still ett tag. Kamrem sitter rätt..
Vad tror ni? Fått upp cirka 3kg oljetryck på startförsök men som sagt toklött att dra runt motorn.
Tack på förhand
Har precis bytt ifrån stålpackning till grupp a toppåackning
Nu efter bytet har jag noll-zero-nada i komp på alla fyra cylindrar
Bilen har stått still ett tag. Kamrem sitter rätt..
Vad tror ni? Fått upp cirka 3kg oljetryck på startförsök men som sagt toklött att dra runt motorn.
Tack på förhand
-
Jooko
- Nybörjare
- Namn: Joakim peyron
- Kör: sierra
fast, oavsett funktion på lyftarna så om dem är borta (urtagna) så ska alla? ventiler vara stängda dvs har komp
eller tänker jag fel?
ska jag kunna med handkraft kunna röra ventilerna och trycka ner dem ? då det är två stycken på insugsidan som går att röra lättare än alla andra?
tack på förhand vill fan ut å åka
eller tänker jag fel?
ska jag kunna med handkraft kunna röra ventilerna och trycka ner dem ? då det är två stycken på insugsidan som går att röra lättare än alla andra?
- mr Costin
- Legend
- Namn: Bror H
- Kör: Mercedes Benz
Jooko skrev:fast, oavsett funktion på lyftarna så om dem är borta (urtagna) så ska alla? ventiler vara stängda dvs har komp
eller tänker jag fel?
Du får inget utslag på en kompressionsmätare om ventilerna är stängda hela tiden, tex om du kör runt motorn med kammar och tryckare bortplockade så kommer kompmätaren inte att ge utslag. För att mäta kompression så måste det finnas något att komprimera, dvs kolven går ner när insugsventilerna är öppna, när kolven vänder och går upp stänger ventilerna och luften i cylindern pressas ihop (komprimeras) och du kan mäta det trycket som bildas med en kompressionsmätare.
Vad gjorde du med toppen medan den var avplockad? Kan den ha legat med ventilerna nedåt på en bänk? Isf kan dom blivit krökta, om kammarna suttit i förstås.
Bara för att utesluta, kamremmen sitter rätt säger du. På vilket märke har du ställt in vevaxeln?
Transit TDi
Lotus Cortina -65
Banbusbil YBW Cortina -65
Svart flügel
Korvkioskracer Cortina GT -68
IH B414 nu med 2 kedjor
Hungrig Rottweiler
Blondin (inte jag)
Ford betyder First On Racing Day
Lotus Cortina -65
Banbusbil YBW Cortina -65
Svart flügel