Parkeringsbroms Hö, ur funk.

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
Emilwick
Erfaren
Namn: Emil W
Kör: Ford focus titanium -12 kombi

Parkeringsbroms Hö, ur funk.

Inlägg av Emilwick »

Heja alla entusiaster!

Vänder mig till er då jag nyligen besiktigat bilen, fått en del punkter som måste åtgärdas, är sjukt oteknisk när det kommer till bilar och hoppas på en ungefärlig prisbild.

Min bil är en Ford Mondeo -01
Nedslagen jag åkte på är följande:

1. Avgassystem, fastsättning upphängning bristfällig
2. Bromsslang, Bak höger skadad
3. Bromsrör, Höger nöter mot annan detalj (Tydligen var detta något ganska enkelt, något som gick väldigt lätt att bara benda till på egen hand.)
4. Parkeringsbroms bromsverkan, Höger, ur funktion.

Då jag inhandlade bilen för 7000 för ca 5 månader sedan känner jag inget jättesug efter att lägga samma pengar på att fixa iordning den men det är klart att måste man så måste man.

Det jag egentligen känner mig mest osäker på är väl punk 2 och 4.
Det är dessa jag känner lite oro över kostnader på.
Hoppas på att någon har lite kännedom om dessa problem och kan tänka sig att dela med sig av sin erfarenhet.

Tack på förhand

Med vänlig hälsning Emil

Tags:

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Det vanligaste är att bromsoket kärvat ihop, ibland även handbromsvajern. Dessa bilar har ett konstruktionsfel med för klen returfjäder i oken, tillsammans med en automatisk justeringsfunktion på handbromsspaken som fungerar "sådär". Det gör att okens handbromsmekanism rör sig för lite och så fastnar den.

Har man tur kan det gå att motionera/smörja upp ok och vajrar men det är rätt tidskrävande och lite pilligt. Har man inte skruvat förut är det inte så lätt att fixa, och ska en verkstad göra det blir det fort många timmar och rätt dyrt. Dessutom brukar felet komma tillbaka.

Förmodligen är ett nytt bromsok och nya handbromsvajrar den bästa lösningen. Men ska det funka i längden bör man sätta dit en extra returfjäder på oket. Det förekommer också att man bygger om spaken till manuell justering.

Det finns en del skrivet på forumet om kärvande parkeringsbroms på Mondeo, sök gärna lite och läs om hur andra hanterat saken.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Skriv svar