Ford Focus RS mk3 2016
- davve d
- Legend
- Namn: David W
- Kör: Focus RS Edition -18
Kuga Active PHEV -25 - Ort: Norrtälje
- Medlemsnummer: 17
Focus RS skrev:Har du någon särskild fråga/fundering kring nya Focus RS så passa på och ställ den här eller på facebook så skall jag försöka ställa frågan vidare till utvecklingsteamet på plats...
Tiden runt ringen.....
FORD CLUB SWEDEN - MHRF-Fordonsinspektör
En unik entusiastförsäkring för medlemmar i FCS, kolla pris och villkor på : https://mhrf.se/mhrf-forsakring/
Ford Focus RS Edition 2018
En unik entusiastförsäkring för medlemmar i FCS, kolla pris och villkor på : https://mhrf.se/mhrf-forsakring/
Ford Focus RS Edition 2018
-
RS16
- Veteran
- Namn: Per Brugge
- Kör: Ford Focus RS 2016
Så har jag köpt fälgar till min RS som förhoppningsvis levereras snart. Jas valde till slut att välja bord den smidda fälgen och de valbara MPSC2-däcken, med tanken att jag skulle kunna köpa bättre (=lättare) och billigare fälgar själv som jag kunde sko med R-däck. Och på så vis ha kvar möjligheten att köra standarddäck till vardags.
Det blev till slut en fälg som heter Autec Wizard. Klassisk racedesign (det är den designed som ger de lättaste fälgarna - därför ser i stort sett alla racerälgar liknande ut). Men det fina i kråksången är den låga vikten, inte minst sett till priset. Jag vägde in fälgarna på 9,7 kg/st på badrumsvågen (tillverkaren hävdar 9,5 kg men det brukar vara klokt att väga själv då de flesta avrundar väl mycket nedåt....). Det är mindre än halvkilot mer än dyrgripar som OZ Leggera och TSW Nürburgring, samt betydligt lättare än andra racerälgar som t.ex. ProRace 1.3. Med största sannolikhet är de också betydligt lättare än alla originalfälgar till RS:en, inklusive den smidda. Originalfälgen till Mk2 RS vägde in på rejäla 12,3 kg/st.
Det bästa av allt var dock att jag fick dess fälgar för 2.000 kr/st vilket får ses som et riktigt pangpris för grejer som inte är gjutna i gråjärn.
Jag fegade och gick för metal gun, men den modiga kan välja racigare färger enligt nedan.
Fälgarna skos nu med Michelin Pilot Sport Cup 2, som faktiskt väger aningen mindre än Pilot Super Sport-däcken.
Det blev till slut en fälg som heter Autec Wizard. Klassisk racedesign (det är den designed som ger de lättaste fälgarna - därför ser i stort sett alla racerälgar liknande ut). Men det fina i kråksången är den låga vikten, inte minst sett till priset. Jag vägde in fälgarna på 9,7 kg/st på badrumsvågen (tillverkaren hävdar 9,5 kg men det brukar vara klokt att väga själv då de flesta avrundar väl mycket nedåt....). Det är mindre än halvkilot mer än dyrgripar som OZ Leggera och TSW Nürburgring, samt betydligt lättare än andra racerälgar som t.ex. ProRace 1.3. Med största sannolikhet är de också betydligt lättare än alla originalfälgar till RS:en, inklusive den smidda. Originalfälgen till Mk2 RS vägde in på rejäla 12,3 kg/st.
Det bästa av allt var dock att jag fick dess fälgar för 2.000 kr/st vilket får ses som et riktigt pangpris för grejer som inte är gjutna i gråjärn.
Jag fegade och gick för metal gun, men den modiga kan välja racigare färger enligt nedan.
Fälgarna skos nu med Michelin Pilot Sport Cup 2, som faktiskt väger aningen mindre än Pilot Super Sport-däcken.
- Bilagor
-
-
-
-
Focus RS
- Legend
- Namn: Per-Anders G
- Kör: Ford
- Medlemsnummer: 3
Nya Ford Focus RS – tre snabba från provkörningen

Läs hela artikeln på Teknikens Värld => LÄNKEn av de mest efterlängtade sportbilarna är äntligen här. Här är i det här fallet Valencia och där är Erik Wedberg för att provköra nya Ford Focus RS. Är den så bra som vi hoppats på?
-
Focus RS
- Legend
Vi provkör nya Ford Focus RS: "Väldigt lovande"
Läs hela artikeln på Auto Motor & Sport => LÄNK"Det här är en bil att pressa gränserna i – och som man verkligen vågar köra fort i!"
-
Focus RS
- Legend
Länk till artikel med flera filmklippThe high-performance 2016 Focus RS features four specialized drive modes. Stunt driver Prestin Persson gets behind the wheel to take them to their limit, and the results may leave you breathless
-
Focus RS
- Legend
Ford Focus RS mk3 2016
nextuz skrev:Är det verkligen fejkat motorljud i högtalarna? :-o
Jag hade väldigt svårt att avgöra detta, men enligt uppgift så ska det vara någon typ av noise reduction med visst inslag av syntetiskt motorljud. Men som sagt, inget som jag noterade eller stördes av...
-
Focus RS
- Legend
Hej!
Då var man åter tillbaka på hemmaplan efter en fantastiskt rolig, spännande och intressant provkörning av nya Focus RS nere i Valencia, Spanien.
Först och främst vill jag passa på och tacka Fredrik och Christian på Ford Sverige för möjligheten att få deltaga på detta event. Stort tack! Jag har haft så jäkla kul!
Inom de närmsta veckorna så kommer svensk press att publicera sina artiklar från körningen. Ska bli enormt spännande att läsa deras omdömen, men jag känner mig ganska så säker på vart det barkar. Missa inte detta!
Till Er som redan beställt en bil:
- Grattis till en blivande klassiker! Ni kommer inte att ångra Er! Oavsett om Ni är på väg till jobbet, deltar på trackday eller sladdar runt på mataffärens parkering, så kommer det vara med ett enda stort leende…
Till Er andra:
- Det finns än så länge bilar kvar! Men imorgon kan det vara försent. Kontakta din FordStore för mera information.

/Mvh Per-Anders.
Då var man åter tillbaka på hemmaplan efter en fantastiskt rolig, spännande och intressant provkörning av nya Focus RS nere i Valencia, Spanien.
Först och främst vill jag passa på och tacka Fredrik och Christian på Ford Sverige för möjligheten att få deltaga på detta event. Stort tack! Jag har haft så jäkla kul!
Inom de närmsta veckorna så kommer svensk press att publicera sina artiklar från körningen. Ska bli enormt spännande att läsa deras omdömen, men jag känner mig ganska så säker på vart det barkar. Missa inte detta!
Till Er som redan beställt en bil:
- Grattis till en blivande klassiker! Ni kommer inte att ångra Er! Oavsett om Ni är på väg till jobbet, deltar på trackday eller sladdar runt på mataffärens parkering, så kommer det vara med ett enda stort leende…
Till Er andra:
- Det finns än så länge bilar kvar! Men imorgon kan det vara försent. Kontakta din FordStore för mera information.
/Mvh Per-Anders.