Ford Focus RS mk3 2016
-
RS16
- Veteran
- Namn: Per Brugge
- Kör: Ford Focus RS 2016
Du fick inte med dig ytterligare några detaljbilder på frambromsarna och/eller fälgarna (insidan) från Valencia?Focus RS skrev:Hej!
Då var man åter tillbaka på hemmaplan efter en fantastiskt rolig, spännande och intressant provkörning av nya Focus RS nere i Valencia, Spanien.
Först och främst vill jag passa på och tacka Fredrik och Christian på Ford Sverige för möjligheten att få deltaga på detta event. Stort tack! Jag har haft så jäkla kul!
Inom de närmsta veckorna så kommer svensk press att publicera sina artiklar från körningen. Ska bli enormt spännande att läsa deras omdömen, men jag känner mig ganska så säker på vart det barkar. Missa inte detta!
Till Er som redan beställt en bil:
- Grattis till en blivande klassiker! Ni kommer inte att ångra Er! Oavsett om Ni är på väg till jobbet, deltar på trackday eller sladdar runt på mataffärens parkering, så kommer det vara med ett enda stort leende…
Till Er andra:
- Det finns än så länge bilar kvar! Men imorgon kan det vara försent. Kontakta din FordStore för mera information.
/Mvh Per-Anders.
Det finns fortfarande en hel del frågetecken kring vilka fälgar som fungerar och vilka som inte gör det. "Problemet" är att de stora Brembo-oken bygger mycket utåt. Det innebär att fälgar smed mer eller mindre konkava ekrar riskerar att ta i oken. Så man vill ha en fälg med hyggligt raka ekrar långt ut i fälgen. Så långt är allt OK. Problemet är att Ford inte släpper några specar (de vill så klart sälja OEM-fälgar.....) så då blir det frågetecken bland eftermarknadstillverkarna. Deras enda möjlighet att testa vad som funkar verkar vara att ha en fysisk bil och testa att skruva dit en fälg för att se om det passar.
I mitt fall har jag varit i kontakt med Specialfälgar angående deras olika modeller (som vinterhjul). RS:en är nu valbar i deras Fälgväljare, men det verkar mer vara baserat på en kvalificerad gissning än konkreta fakta (eftersom de - liksom alla andra - inte haft någon RS att testa på). Som exempel tror de att deras fälg Nitro Speed inte funkar (tjockt gods i ekrarna, lite konkav) medan de tror att deras Nitro Epic samt Nitro Razor passar.
Hade varit fint att ha fakta att gå på. Ford har nu lagt upp både 19-tummarna i sin tillbehörskatalog online. Tyvärr finns varken detaljfakta eller priser dock.
-
Focus RS
- Legend
- Namn: Per-Anders G
- Kör: Ford
- Medlemsnummer: 3
Finns ju högupplösta bilder på främre oken, men detta är ju inget som hjälper. Men om det är vinterfälgar det gäller så skulle jag sitta still i båten och vänta tills vi vet vad som verkligen passar. Kommer nog ta ett tag till innan pris och mer info kommer på de olika fälgarnas artikelnummer (om du inte lägger en order så att de måste prissätta dem)...