Parkeringsvärmare och Tillsatsvärmare

Allt om Fords modeller C-MAX, Focus och Kuga.
Krasmus
Nybörjare
Namn: Rasmus A
Kör: Focus 1,6 Tdi -12

Parkeringsvärmare och Tillsatsvärmare

Inlägg av Krasmus »

Hej,

Har precis köpt en focus 1,6 diesel modeller 2012! Nöjd en så länge!

Har letat i forumet, men inte funnit exakt svar...

Satt och bläddrade igenom menyn och hittade under komfort både Tillsatsvärmare och parkeringsvärmare...
Tillsatsvärmare kan man bara ställa in på och av...

Men parkeringsvärmaren kan man ställa in 2 återkommande tider, 1 enstaka gång samt värm nu!
När jag sökte på fordetis så står det bränsledriven parkeringsvärmare...

Nu till frågorna!
Har jag en dieselvärmare?
Det startar ingenting när jag kör "värm nu", funkar den inte då?
Det kommer ett summerljud från motorrummet som man hör om man lyfter på motorhuven och lyssnar...
Var sitter värmaren så jag kan kolla att den finns, rent fysiskt alltså?
Bränsletanken är full!

Misstänker att batteriet är dåligt, för jag satt och försökte få igång den och efter ca 15-20 min pillande så när jag drog till tändning så orkade in startmotorn gå, dvs bilen startade inte... jag vred av för att vrid på tändningen igen och då blinkade det lite olika felmeddelande och pep mm! testade att start igen och startmotorn gick inte nu heller...
Tittfönstret på batteriet var svart, satte på laddaren en timme och sen startade bilen som en klocka igen utan felmeddelande mm och tittfönstret på batteriet var grönt igen...
Någon som kan dementera eller bekräfta tron om batteriet?
Eller är värmaren en sådan slukare(kortsluten)?

Var börjar man felsökning?

Tacksam för alla svar!!!
Annars får det bli en tur till verkstaden så dem får kolla på det...

Krasmus
Nybörjare

Inlägg av Krasmus »

Jag har hittat en ebersprächer i bilen, på höger sida i bakkant av motorrummet mot passagerarplatsen, så att det finns en bränsledrivan parkeringsvärmare!:)
Dock har jag inte fått igång den...

Jag misstänker att batteriet är dåligt, så nu får det ladda sen vila några timmar innan jag mäter det och därefter vänta natten innan jag mäter igen för att se om det är skillnad!
Med hjälp av google har jag hittat det jag går på är om vid fulladdat och efter minst 3 timmar vila(helst 24 timmar):
0% 11,92 volt
10% 12,00 volt
20% 12,08 volt
30% 12,16 volt
40% 12,24 volt
50% 12,32 volt
60% 12,40 volt
70% 12,48 volt
80% 12,56 volt
90% 12,64 volt
100% 12,72 vol
samt förändring efter ca 12 timmar är till det negativa = inte bra...
Återkommer med utfallet...

Jag gjorde även mätning när startmotorn jobbade och då dippade spänningen vad jag hann se på multimetern till 10,3 V ungefär, svårt att hinna se och vet inte hur pass multimetern hinner uppdatera...
Men enligt Google är det inte bra om det dippar ner under 10,5(osäker källa) ska fortsätta försöka se vad man kan hitta för siffra på detta...( på en betydligt äldre bil som jag kunde mäta på dippade det ner under 10... vilket inte ger någon desertering eller bekräftelse iofs!)
Någon kunnig som kan utesluta att batteriet är dåligt eller så får gärna svara!?!?!?

Vad det gäller värmaren tänkte jag efter mätningen imorgon bitti koppla startkablar till en annans bilbatteri när den bilen är startade för att ha ordentligt med spänning i kretsen för att se om värmaren startar! Att jag inte gör det nu beror på att jag vill vara säker på att temperaturen är under värde för att värmaren borde start dvs 15 grader enligt instruktionsboken (jag har dock hittat 5 grader på nätet, vilket jag tycker är väl kallt på google...)
Bra eller dåligt tillvägagångssätt?

Ursäkta om min text blir lite rörig! fråga gärna efter förtydligande i så fall!

Har även beställt en ELM327 MOD för ford med USB-anslutning för PC för att kunna eventuellt hitta på lite roliga grejer samt läsa felkoder mm.... om jag vågar använda den blir ett senare ställningstagande... Tanke är att använda Forscan samt Focccus.
Länka gärna till info om det om ni har!

Krasmus
Nybörjare

Inlägg av Krasmus »

Efter ha laddat full igår kväll väntade jag 3 timmar och då var spänningen 12,66 volt...
Sen stod bilen låst ytterliggare 9 timmar, då var mätte jag 12,55 volt...
Efter upplåsning och med tändning (kuppfläkt och halvljus tillslaget) mätte jag 11,9 volt och när startmotorn drog värdet ner på 9,77 och vände...
Så min slutsats är att batteriet är dåligt!
dock har jag inte plockat loss batteriet under mätningen, så tjuvström i bilen skulle kunna vara orsaken också, men det tror jag inte på...

Vad det gäller värmaren så vill inte den start även om det är 14,5 volt i systemet när jag är kopplade med startkablar till en annan bil som står och går....
Så jag misstänker att ebersprächern är på bommen också!
Någon som vet hur man lagar eller felsöker den?
Måste man ta loss den? osv...

Skriv svar