Problem med backvarnare, parkeringssensor på Mondeo

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
MagnusT
Nybörjare
Namn: Magnus Thene
Kör: Mondeo -09

Problem med backvarnare, parkeringssensor på Mondeo

Inlägg av MagnusT »

Har en Mondeo 2009 Flexifuel Business Ed. Kombi. Tyvärr har backvarnaren lagt av. När backen läggs i ljuder en ca 2 sek lång ton från bakre högtalrna och lampan för backvarnaren blinkar kort.

På min bil sitter sensorer både fram och bak men parkeringsvarnaren fungerar inte på något av hållen. Vid service bad jag verkstaden kolla på det. De sa att de hade felsökt och att det troligen rörde sig om ett kabelbrott troligtvis i bakre stötfångaren.

Är någon som har erfarenhet av hur man felsöker parkeringssensor eller backvarnare och hur dessa byts ut. Vill ogärna betala verkstan 750 spänn i timmen för att leta vidare.

Tags:

Stiffler
Nybörjare
Namn: Stefan Kullenberg
Kör: Mondeo 140 tdci MPS -11

Inlägg av Stiffler »

Jag har samma problem på min 2011 Business edition. Allt tyder på kabelfel även här.
Vid felsökning på bilen har 2 sensorer indikerat fel, 1 fram och 1 bak. Dessa är nu bytta men felet kvarstår.

Det går att ta bort felkoderna från bilen och de blir borta, dvs styrdonet svarar som det skall men när man lägger i backen igen bråkar det igen.

Kontaktstycket i bakstötfångaren är kollat och är ok, ett kontaktstycke under höger framlampa är också kollat.

Nästa steg är att mäta upp kablarna.
Ett annat skumt fel som också ev. pekar på kabelfel är att mina DRL diodlampor fungerar som dom skall under dagtid men när de tonar ner och skall fungera som parkeringsljus så fungerar bara den vänstra.

DRL enheten har ett kontaktstycke med 3 kablar så jag antar att parkeringsljuset har en egen kabel och att även den är skadad.

Det verkar osannolikt att en diodlampa bara skulle hålla i knappt 3 år.

Någon annan hade haft problem innan efter ett dragkroksmontage och det var något kontaktstycke som ej bottnat.
Finns det fler än det i stötfångaren bak?

Stiffler
Nybörjare

Lösningen

Inlägg av Stiffler »

Jag kan svara mig själv för jag hämtade bilen från verkstaden igår.
Inte billigt...

Sensorproblemet var en kabel i en kabelstam där bak som hade ärgat av helt.
Vad jag förstod var det inte den yttre kabelstammen till sensorerna.

DRL lampan skall enligt uppmätning vara sönder. Den har tydligen något elektroniskt inbyggt i sig. Har dock inte fått den nya lampan ännu men det borde ju vara så när verkstaden kommit fram till detta.

Ford vet tydligen att 2 år är en lagom garanti tid.
För dåligt enligt mig att saker inte håller längre.

Stiffler
Nybörjare

Fortsättningen...

Inlägg av Stiffler »

Satte dit den nya DRL lampan men det lös inte bättre för det.

Jag reagerade på att den lampan vi plockade bort var tillverkad 2012. Aningen skumt när resten av bilen är tillverkad i oktober 2010.

Det troliga är nog att men sett felet efter garantin gått ut, bytt lampan på servicen, konstaterat att det inte lyst ändå och sen släppt det för att det var en tjänstebil som ändå snart skulle lämnas iväg.

Återstår kabelfel kan man ju konstatera.

Axel
Nybörjare
Namn: Björn Wåhlin
Kör: Modeo -08 Flexifuel

Inlägg av Axel »

Magnus, hur gick det med parkeringssensorn, var det en kabel där bak som ärgat i ditt fall också?
Jag har samma problem och skulle inte bli förvånad om det är något kabelproblem. Tycker generellt att många kablar och dess anslutningar ser skamligt oskyddade ut.
// Björn

Ronny Hemlin
Erfaren
Namn: Ronny Hemlin
Kör: 2010 - Mondeo 2.0 Tdci Automat - Business

Inlägg av Ronny Hemlin »

Hej

Nybliven Fordägare :D

Har en sensor (höger yttre) som pajat (har också både i bak och i fram på min bil) .... har nu bytt den, men det fungerar fortfarande inte....

Fråga: Måste man nolla felkoden för att det ska hoppa igång??

Användarvisningsbild
Bruno
Legend
Namn: Bruno S
Kör: Edge ST-Line -18

Inlägg av Bruno »

Jättevanligt att kabelhärvan till bakre sensorerna går sönder. Kostar typ 3-400 spänn ny

Ronny, nä, du ska inte behöva radera koderna. Så länge allt är helt så ska det komma igång direkt

Peter_K
Veteran
Namn: peter k

Inlägg av Peter_K »

Funkar inte på min S-Max heller. Verkar inte vara någon höjdar kvalitet på sensorerna/kablagen. Vet inte om jag orkar bry mig, är väl bara att parkera som i sydeuropa, dvs backa tills det tar emot.

Ford4Life
Veteran
Namn: Rickard Å
Kör: Volvo V90 D3
Mondeo Mk4 Business Edition - SÅLD

Inlägg av Ford4Life »

Jag kopplade ur PDC boxen i bagageutrymmet för att slippa pipet.
Det är ju inte världens bästa konstruktion, de har inte skyddat sensorkontakterna och kablarna är ganska tunna och tajt dragna... som gjort för problem.

Ronny Hemlin
Erfaren
Namn: Ronny Hemlin
Kör: 2010 - Mondeo 2.0 Tdci Automat - Business

Inlägg av Ronny Hemlin »

Bruno skrev:Jättevanligt att kabelhärvan till bakre sensorerna går sönder. Kostar typ 3-400 spänn ny

Ronny, nä, du ska inte behöva radera koderna. Så länge allt är helt så ska det komma igång direkt
Tackar för info. (Ja shit va kasst skyddade kablarna är) :p

Ok - ja först sa "Autocom" att det inte kom nå ström till någon av de bakre sensorerna... Krälade in under bilen och fann en gammal lagning "kabelskor" som hade gått av... Knypplade ihop med nya kabelskor och kollade felkoder igen och så sa den bara höger yttre - så den bytte jag till en begagnad från skroten (kod A på delen)

Får fortsätta leta kabelbrott i bästa mån...:confused:

Peter_K
Veteran

Inlägg av Peter_K »

Går det att se felkoderna med FORscan lite ?

Ford4Life
Veteran

Inlägg av Ford4Life »

Jag anv. vanliga forscan med en modifierad kabel och den visar vilka sensorer den tycker är kass, det ger iaf. en visning om var man kan börja titta.

Peter_K
Veteran

Inlägg av Peter_K »

Ok fast jag har Wifi varianten till iphonen med ELM327. Har inte haft tid att testa den så mycket ännu.

Ford4Life
Veteran

Inlägg av Ford4Life »

Du får prova, men jag tror PDC modulen kräver moddad ELM327.

Användarvisningsbild
Bruno
Legend
Namn: Bruno S
Kör: Edge ST-Line -18

Inlägg av Bruno »

Ett enkelt sätt att se om det är sensor som är kass är att byta plats på den som inte funkar mot en som man vet funkar. Snabbt och enkelt, och kostar inget :) då vet man iaf om det är sensorn

Har man RIKTIGT känsliga fingrar så kan man känna på sensor, alltså bara precis nudda den med fingerspetsen så känner man att den klickar lite lätt. Detta är ett tecken på att det fungerar

Skriv svar