Köpråd Mondeo Mk4 Vilken diesel? Elle kanske bensinare?

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
nilsnobbing
Erfaren
Namn: Anders Mossing
Kör: Ford Kuga 2022

Köpråd Mondeo Mk4 Vilken diesel? Elle kanske bensinare?

Inlägg av nilsnobbing »

Hej!

Ny på forumet, men har tjuvläst i några år då och då.

Jag kör en Mondeo 2005, 2.0 som närmar sig 20 000 mil med stormsteg. Vi vill byta kärra och en nyare Mondeo ligger högt i kurs. Vi har trivts väldigt bra med den vi har (bortsett möjligen från hög förbrukning).

Budgeten är 130 - 140 000 och i grund och botten vill jag ha en bensinare 1,6t. Problemet är dock att den är rätt ovanlig så ett köp blir nästan lite svårt. Dessutom har jag upptäckt att dieslarna faktiskt är billigare, man får en 2012-13 för de pengarna. I bästa fall en 2014. Allt detta krånglar till det i spekulationerna.... :-)

Vi kör 1600-1700 mil om år. Bor 7 km utanför "stan" så det handlar om ganska blandad körning, oftast ca 2 mil om dagen. Några 20-milaturer per år och oftast en semester på 150-200 mil.

Med detta sagt, kan någon ge råd angående dielselbilsköp. Det här är vad jag funderar på:

- Behöver man oroa sig för partikelfiltret? Servicegubben jag pratatde med menade att de ska hålla bilens liv, men hur är det med vår körning? I vardagen blir det sällan så mycket landsväg.
- Vi funderar på 1,6 tdci eller 2,0 tdci (främst 140 hk). Skillnader på partikelfilter dem emellan? Erfarenheter av dessa motorer? Vi har inga direkta prestandakrav.
- Finns det en variant av 1,6 dieseln eller fler? Ibland benämns den econetic, ibland tdci. Hänger inte med riktigt...
- Kamrem eller kedja på dessa motorer?

Nojar lite över det där med partikelfiler som ni förstår, något som verkar kost 12-14 000 om man får tro servicesnubben på ford (oklart om det bara är filter eller ink jobb, glömde att fråga).

Tacksam för funderingar, råd eller synpunker!

mvh

Nils Nobbing

Tags:

svempa1
Erfaren
Namn: Sven-Erik Svenberg
Kör: Ford Mondeo V6

Inlägg av svempa1 »

Jag kör både diesel och bensin. Gör en kalkyl, och räkna på det. Kommer ni att köra in dieselns högre inköpspris? En modern bensinbil tar inte så fasligt mycket mer än dieselbilen, särskilt inte på landsväg. Tillsatsvärme i dieseln är ett måste, om man har kalla vintrar. Tar längre tid att få motorn varm, trots tillsatsvärme.
Finns ingen garanti att partikelfiltret håller bilen ut. Viktigt att "rensa" ur regelbundet på landsväg. Uppfattningen är ca 3 mil med ca 3000 rpm. Vissa bilar har en speciell vätska för partikelfiltret, ca 1000 sek när det är dags. Lite olika på märken.
Som dragbil är dieseln överlägsen pga vridmomentet.
Jag kör ca 2000 mil/ år, motiverar inte diesel. Däremot drar jag släp/husvagn, det motiverar diesel för orkens skull.
Själv så sneglar jag på diesel, Mondeo 200 hk. Men, det är dålig ekonomi.
Egna generella tankar.

torre05
Veteran
Namn: Torsten Hänisch
Kör: Mondeo och Connect

Inlägg av torre05 »

Jag skulle rekomendera diesel definitivt om du tänker köra landsväg mycket. För det första för att du har betydligt mindre buller, för det andra så har du bra mycket vrid vilket gör att bilen accelera mycket bra vid lägre hastigheter (<100 km/h). Sen är det ju det där med förbrukningen, den är ju också mycket bättre med en diesel särskilt om man nu har lite tyngre högerfot. Visst är det dyrare med skatt på såna bilar, men det finns väldigt få bensinbilar som har en bra landsvägsmotoresering. Morsans gubbe har köpt 145 hästarn bensinare och den känns inte så där jätte pigg måste jag säga

nilsnobbing
Erfaren

Inlägg av nilsnobbing »

Tackar för svar!

Det märkliga är ju att dieslarna är billigare i inköp som begagnade, jämfört med bensinarna. Plus att de drar mindre soppa. Det är just partikelfiltret jag nojar över, samt att det verkar lite tveksamt med värmen, man vill ju inte frysa. Hur ofta behöver man blåsa ur filtret med en sväng på landsvägen? En gång i veckan? I månaden?

Jag drar också hus på hjul men mitt väger endast 250 kg :-) En camplet tältvagn.

N.N

torre05
Veteran

Inlägg av torre05 »

partikelfiltret är en väldig dyr grej det kan jag hålla med om men kör man regelbundet landsväg så är det inget problem, en halvtimme till trekvart i månaden är nog det minsta man borde gasa på ;)

svempa1
Erfaren

Inlägg av svempa1 »

En diesel låter mer, med lika ljudisolering som en bensinare. När jag jämför, räknar jag enbart med laglig körning.
Köpa en beg diesel billigare än bensin har jag aldrig sett.
I stadstrafik drar min Peugeot mindre än min Mondeo V6. På motorväg skiljer det ca 1.5 dl/mil. Dessutom är bensin-V6:an tyst, till skillnad från min Peugeot diesel. Jag kör olika dieselbilar, alla låter mer än någon bensinbil jag kört.
I all välmening, men hänger du upp dig på partikelfiltret, tittar du på fel saker. Finns andra saker att oroa sig över, till ex om man köper en bil med dubbelmassesvänghjul. Kopplingsbyte medför oftast svänghjulet. På en Passat kostar det drygt 30000sek på VW.
Provkör allt möjligt, och bilda dig en egen uppfattning. Äga en modern bil kostar.

nilsnobbing
Erfaren

Inlägg av nilsnobbing »

svempa1 skrev:En diesel låter mer, med lika ljudisolering som en bensinare. När jag jämför, räknar jag enbart med laglig körning.
I stadstrafik drar min Peugeot mindre än min Mondeo V6. På motorväg skiljer det ca 1.5 dl/mil. Dessutom är bensin-V6:an tyst, till skillnad från min Peugeot diesel. Jag kör olika dieselbilar, alla låter mer än någon bensinbil jag kört.
I all välmening, men hänger du upp dig på partikelfiltret, tittar du på fel saker. Finns andra saker att oroa sig över, till ex om man köper en bil med dubbelmassesvänghjul. Kopplingsbyte medför oftast svänghjulet. På en Passat kostar det drygt 30000sek på VW.
Provkör allt möjligt, och bilda dig en egen uppfattning. Äga en modern bil kostar.
Tackar för svar allesammans, och det kanske är så, jag fokuserar för mycket på partikelfiltret. Men det är ju det som biltidningarna brukar ta upp när frågan utreds. Jag är inte så tekniskt bevandrad och gör vad jag kan för att fatta.

Att dieslar är billigare än bensinare är dock alldeles sant om man ser till just de bilar jag söker. Allså 2012-13 års modell. En sökning på Blocket sorterat på "billigast först" ger en rad dieslar innan första bensinaren dyker upp. Flexifuel går bort och räknas ej. Sen ska man väl i ärlighetens namn konstatera att Mondeo i dessa årgångar är mycket ovanlig som bensinare. 1.6t är ju den jag gärna skulle äga men det finns för få och de är lite dyra i jämförelse med dieslarna.

Ska förresten lägga till att vi också har Opel Zafira med på listan. Testkörde den och vi gillar den båda. Också den med ganska få bilar på marknaden.

Valet är inte gjort än, en får si...

Återigen tack!

N.N

svempa1
Erfaren

Inlägg av svempa1 »

Det verkar som om du finner en väg. Experter har jag aldrig träffat, vi kan bara olika mycket. Skulle nog rekommendera Ford iaf, trots att jag inte är freak. Mycket bil för pengarna. Ang Blocket har du själv gett svaret.

Lycka till !

nilsnobbing
Erfaren

Inlägg av nilsnobbing »

svempa1 skrev: Lycka till !
Tack tack!!

henriq
Erfaren
Namn: Henrik S
Kör: Ford Mondeo mk5 AWD 2.0tdci 2017 automat

Inlägg av henriq »

Jag ägde en 2007 mk4 2.0 liters tdci i 7år . Bilen hade rullat 28.000mil när jagbsålde den och gick som en klocka alla år .
Partikelfiltret sotar ur sig själv när det är dags. Den har en inbyggd förbrännare . Behövde aldrig byta Partikelfilter. Jag körde ofta korta sträckor. Men skötte service regelbundet . Max 1500mil mellan oljebytena.
Förbrukningen för mig och mitt lite hårdare körsätt låg i snitt runt 0.79L/mil

torre05
Veteran

Inlägg av torre05 »

svempa1 skrev:En diesel låter mer, med lika ljudisolering som en bensinare. När jag jämför, räknar jag enbart med laglig körning.
Jag skulle precis säga tvärtom vad det gäller ljudet, dock så tror jag att det kommer ifrån att du jämför en V6 med en vanlig diesel.

torre05
Veteran

Inlägg av torre05 »

nilsnobbing skrev:Tackar för svar allesammans, och det kanske är så, jag fokuserar för mycket på partikelfiltret. Men det är ju det som biltidningarna brukar ta upp när frågan utreds. Jag är inte så tekniskt bevandrad och gör vad jag kan för att fatta.

Att dieslar är billigare än bensinare är dock alldeles sant om man ser till just de bilar jag söker. Allså 2012-13 års modell. En sökning på Blocket sorterat på "billigast först" ger en rad dieslar innan första bensinaren dyker upp. Flexifuel går bort och räknas ej. Sen ska man väl i ärlighetens namn konstatera att Mondeo i dessa årgångar är mycket ovanlig som bensinare. 1.6t är ju den jag gärna skulle äga men det finns för få och de är lite dyra i jämförelse med dieslarna.

Ska förresten lägga till att vi också har Opel Zafira med på listan. Testkörde den och vi gillar den båda. Också den med ganska få bilar på marknaden.

Valet är inte gjort än, en får si...

Återigen tack!

N.N
Är inte alla Mondeon från och med 2008 flexifuel? SÅ har jag iaf för mig, men i annonserna kan det dock står att det är en bensinare fast den är en etanolbil i själva verket, då många tankar dessa bilar endast med bensin då det brukar vara billigare. Vore jag du så skulle jag fundera på vart du kör mest. bor du inne i stan som linköping, stockholm eller liknande skulle jag också kollar på en diesel, men bor du ute på landet där du måste ta fram kikaren för att se din närmsta granne skulle jag definitivt rekommendera en diesel.

nilsnobbing
Erfaren

Inlägg av nilsnobbing »

torre05 skrev:Är inte alla Mondeon från och med 2008 flexifuel? SÅ har jag iaf för mig, men i annonserna kan det dock står att det är en bensinare fast den är en etanolbil i själva verket, då många tankar dessa bilar endast med bensin då det brukar vara billigare. Vore jag du så skulle jag fundera på vart du kör mest. bor du inne i stan som linköping, stockholm eller liknande skulle jag också kollar på en diesel, men bor du ute på landet där du måste ta fram kikaren för att se din närmsta granne skulle jag definitivt rekommendera en diesel.
Tackar för svar! Nej, 1,6t ecoboost är en ren bensinare men den lanserades senare än 2008. Kan det ha varit 2011? Ett bra val för oss gissar jag, men dyrare än motsvarande diesel.

Vi bor 7 km utanför Sundsvall, precis så där mittemellan diesel eller bensinare. Har ärligt talat riktigt svårt att landa i denna fråga, även om en 1,6 diesel lockar just nu. Ett hyggligt inköpspris och en låg förbrukning borde ge en bra ekonomi. Det verkar kunna skilja 20 000 i pris på bensinare och dieslar, till dieslarnas fördel. Det som talar emot är just att vi i vardagen sällan blåser iväg på motorvägen (renar filtret) särskilt ofta.

Voj, voj!

torre05
Veteran

Inlägg av torre05 »

I ditt fall skulle jag nästan satsar på en bensinare då faktiskt. Du lär ju inte får någon värme i dieseln om du inte har programmerbar diselvärmare då.

nilsnobbing
Erfaren

Inlägg av nilsnobbing »

Hej!

Tänkte bara berätta hur det hela slutade. För en vecka sedan köpte vi en Mondeo från 2014 1,6 tdci Sport Edition. 1900 mil på mätaren och i skick som ny. Svart metallic, svarta rutor och ganska snygg. Dock för stunden fula plåtfälgar utan hjulsidor, det ska ordnas.

Efter 20 mils E4 visade mätaren 0,53 l/mil i slask och så klart med vinterdäck. Efter ungefär lika mycket stadskörning ligger vi nu på 0,58. Helt ok!

Mycket nöjd!

//Nils Nobbing

Skriv svar