Ford mondeo törstig??
-
mondan
- Erfaren
- Namn: Jimmy Jakobsson
- Kör: Ford wby mondeo 2001
Ford mondeo törstig??
Hej! Jag har en Ford mondeo kombi-02 automat med 2 l duratec motor som gått snart 19000 mil, jag tycker den är lite väl törstig eller är det fullt normalt att dom vill ha över litern? Jag vet att automat suger lite mer bränsle men ändå, den går perfekt och är pigg samt inga ryckningar och så. Någon som vet om dom är så pass törstiga? Tacksam för svar!
- robinb3rgsten
- Veteran
- Namn: Robin Bergsten
-
svempa1
- Erfaren
- Namn: Sven-Erik Svenberg
- Kör: Ford Mondeo V6
Hoppas att trådskaparen har överseende med att knycka den lite. Var har du köpt motorvärmaren? Det är guld att ha.mullsjo skrev:80-90, men då använder jag motorvärmare.
Jag hade en Mondeo Mk2, bland de bensinsnålaste bilar jag ägt. Lätt 0,7 på landsväg. Var aldrig dyr vid bråttomkörning.
En god vän med en 4-cyl Mk4, påstår att den är snål på landsväg.
-
svempa1
- Erfaren
- Namn: Sven-Erik Svenberg
- Kör: Ford Mondeo V6
Svårt att svara, när du inte beskriver körningen.mondan skrev:Hej! Jag har en Ford mondeo kombi-02 automat med 2 l duratec motor som gått snart 19000 mil, jag tycker den är lite väl törstig eller är det fullt normalt att dom vill ha över litern? Jag vet att automat suger lite mer bränsle men ändå, den går perfekt och är pigg samt inga ryckningar och så. Någon som vet om dom är så pass törstiga? Tacksam för svar!
-
mullsjo
- Erfaren
- Namn: Erik Johansson
- Kör: Ford Mondeo ghia 2,5 2003
Jag har en Defa motorvärmare in i blocket. Min väg till och ifrån jobbet är 30km enkel väg på en relativt rak och backfri asfaltsväg. Jah använder inte farthållare för jag märkte att den drog mer då. Sedan så använder jag mig av Slick 50 motorbehandling och folk får säga vad de vill, men den behandlingen sänkte min förbrukning med ungefär 2 dl milen. Så det är min upplysning om körning etc.
-
nilsnobbing
- Erfaren
- Namn: Anders Mossing
- Kör: Ford Kuga 2022
- Nemesis_se
- Legend
- Namn: Peter Olesen
- Kör: Ford / Mazda - Aggressive Ecodriving
- Medlemsnummer: 188
Min Focus med 2.0 (145hk) man - samma motor annan (lättare) bil...
Ligger på strax över 0,6 på sommaren och strax under 0,7 på vintern, ingen motorvärmare. Ca 40 km till jobbet 100/80 väg, en del ljussignaler och köer normalt.
Ligger på strax över 0,6 på sommaren och strax under 0,7 på vintern, ingen motorvärmare. Ca 40 km till jobbet 100/80 väg, en del ljussignaler och köer normalt.
Över 60 och leker fortfarande med bilar...
Tack till: Wincent på Rydéns Bil [Bosch Car Service], Grönnäs
Track-day: Ford Focus 2.0 Ghia -05 Sedan (DB3)
Vinterbil: Ford Focus 2.0 Ghia -05 5D (DA3)
Frugans: Ford Focus 1.0T -14 5D (DYB)
Sommarbil: Mazda MX-5 Club Sport -17 (ND)
Tack till: Wincent på Rydéns Bil [Bosch Car Service], Grönnäs
Track-day: Ford Focus 2.0 Ghia -05 Sedan (DB3)
Vinterbil: Ford Focus 2.0 Ghia -05 5D (DA3)
Frugans: Ford Focus 1.0T -14 5D (DYB)
Sommarbil: Mazda MX-5 Club Sport -17 (ND)
-
mondan
- Erfaren
- Namn: Jimmy Jakobsson
- Kör: Ford wby mondeo 2001
Hej och tack för alla svar! Jag upplever den mest törstig när jag kör i tätbebyggt område så att säga, dvs. mellan 30-50km/h och liknande hastigheter, då drar den 1.25-1.50 l/ milen enligt färddatorn som jag inte vet om man kan lita på, jag vet inte riktigt hur den beter sig/ fungerar om jag ska vara ärlig, jag upplever att hastigheten enligt den inte alls stämmer överens med verkligheten, har provat nollställa och ha mig i farten men hastigheten enligt den och den vanliga hastighetsmätaren stämmer inte alls överens, det felar en 40- 50 km/h så jag antar att jag inte kan lita på färddatorn alls. Men går man efter trippen och antal liter jag tankar så kan jag nog säga att jag kommer 12-13 mil på runt 15 liter och blandad körning vilket är bra törstigt, det är nästan som farsans cheva från -64 med en 283:a V8 i eller att jämföra med dom gamla volvona med förgasare. Jag vet att dom drar mer med automat men ändå. Jaja bilen går ju som en klocka så det är väl så.
-
164forever
- Erfaren
- Namn: Håkan Karlsson
- Kör: Mondeo -05, Focus -02, Volvo 164 -73