Bränsleförbrukning 180tdci AWD
-
Pirzki
- Erfaren
- Namn: Pierre freimanis
- Kör: Mondeo 180 tdci AWD
Bränsleförbrukning 180tdci AWD
Hej!
Har precis hämtat ut en Mondeo 180 tdci awd automat.
Funderar lite på förbrukningen, vi ligger på ca 10L/100km.
Känns väldigt högt för en diesel bil? Visst så drar väl awd sin del men ändå?
Kan tilläggas att bilen bara gått ca 100mil så det kanske är högre förbrulning innan den är helt inkörd?
Vad ligger ni andra på?
Med vänlig hälsning, Pierre F
Har precis hämtat ut en Mondeo 180 tdci awd automat.
Funderar lite på förbrukningen, vi ligger på ca 10L/100km.
Känns väldigt högt för en diesel bil? Visst så drar väl awd sin del men ändå?
Kan tilläggas att bilen bara gått ca 100mil så det kanske är högre förbrulning innan den är helt inkörd?
Vad ligger ni andra på?
Med vänlig hälsning, Pierre F
-
Pirzki
- Erfaren
Oj glömde det!
Sorry glömde skriva det!
Det är blandad körning som har gett ca 1L/mil.
Körde ca 15 mil motorväg idag och fick "ner" den till 0.9/mil
Det är blandad körning som har gett ca 1L/mil.
Körde ca 15 mil motorväg idag och fick "ner" den till 0.9/mil
- Golddigger
- Erfaren
- Namn: Joakim Norman
- Kör: Mondeo 2.0 TDCI 180 Business A AWD Kombi -16
-
henriq
- Erfaren
- Namn: Henrik S
- Kör: Ford Mondeo mk5 AWD 2.0tdci 2017 automat
Ca.0,58l/milen som jag skrev ovan. Han har en framhjulsdriven kombisedan "hatchback " Jag kallar det för sedan för att den ser ut som en sånMrDTS skrev:Hej
Funderar på att köpa en Ford Mondeo Business 2,0 TDCi 180 HK Aut 5D (kombisedan)
tillverkat 2015.11 inte awd.
Den ska dra 4,8 i blandad körning, men hur mycket mer drar den ?
MrDTS
https://www.blocket.se/stockholm/Ford_M ... ?ca=11&w=1
-
Krille1980
- Nybörjare
- Namn: Christian schjölin
- Kör: Ford mondeo 2.0tdci 4x4 -16
Min 180hk tdci med awd aut, drar 0,65 blandad men mestadels landsväg då jag pendlar 10 mil varje dag.
Strax över 0.7 nu på vintern på dieselvärmaren går både morgon o kväll.
Tyckte den började gå ner i förbrukning efter 2000 mil ungefär. Första servicen precis gjord.
Blir nog en bluefin motoroptimering snart med, kan nog få ner förbrukningen ytterligare. Men framförallt göra den roligare. Gjorde underverk på tantans fiesta 1.0..
Fler som upplevt att mondeon är lite seg i gasrespons när man vill iväg snabbt från stillastående?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tyckte den började gå ner i förbrukning efter 2000 mil ungefär. Första servicen precis gjord.
Blir nog en bluefin motoroptimering snart med, kan nog få ner förbrukningen ytterligare. Men framförallt göra den roligare. Gjorde underverk på tantans fiesta 1.0..
Fler som upplevt att mondeon är lite seg i gasrespons när man vill iväg snabbt från stillastående?
-
Pirzki
- Erfaren
Krille1980 skrev:Min 180hk tdci med awd aut, drar 0,65 blandad men mestadels landsväg då jag pendlar 10 mil varje dag.
Ja nu har den faktiskt börjat sjunka ner mot 0.6-0.7!
Men jag håller med dig, den är väldigt seg med responsen när man vill i väg vid te.x rödljus!
Någon som vet vad växellådan och turbon tycker om en Bluefin??
-
Joabor
- Veteran
- Namn: Joakim Börjesson
- Kör: BMW 220d Gran Tourer X-drive -18
En liten input gällande seghet från stillastående. Jag hade exakt samma problem med min Sharan-17 GT 184HK, TDI, DSG, 4Motion. Förklaringen jag fick är att de hårda avgaskraven och för att få ner bränsleförbrukningen så har man i ändrat i programvaran så att bilarna dessvärre blir sega i start. Många VW ägare blev rejält besvikna när VW uppdaterade många bilars programvara efter Dieselgate då dom blev mycket segare från stillastående.
Jag provade under ett tag en box och jäklar vilken skillnad det blev. Dessvärre lirade inte boxen och drivlinan 100% så jag tog bort den. Men kraft finns, det handlar bara om mjukvara för att klara avgaskraven.
Jag provade under ett tag en box och jäklar vilken skillnad det blev. Dessvärre lirade inte boxen och drivlinan 100% så jag tog bort den. Men kraft finns, det handlar bara om mjukvara för att klara avgaskraven.
S-Max 2.2 TDCi aut. Titanium -12.
-
Pirzki
- Erfaren
Joabor skrev:En liten input gällande seghet från stillastående. Jag hade exakt samma problem med min Sharan-17 GT 184HK, TDI, DSG, 4Motion. Förklaringen jag fick är att de hårda avgaskraven och för att få ner bränsleförbrukningen så har man i ändrat i programvaran så att bilarna dessvärre blir sega i start. Många VW ägare blev rejält besvikna när VW uppdaterade många bilars programvara efter Dieselgate då dom blev mycket segare från stillastående.
Aha ja det förklarar en hel del
, nu lutar det åt en Bluefin. Får se om den gör något magiskt med bilen