Gammelskrot stänger i Finland, bråttom att handla.
- Släggmek
- Legend
- Namn: Hasse B.
- Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi (TC 2), 1982 Taunus 2.0GL Kombi (TC 3)
Gammelskrot stänger i Finland, bråttom att handla.
Smeds Bilskrot utanför Vasa slår igen vilket nog kan vara intressant för en och annan även utanför trakterna runtikring. Visserligen är ju priserna överlag högre på skrotet i Finland men med slutrea och för den som verkligen behöver nån svår del kan ju detta vara intressant även på vår sida av Östersjön (häruppe är det en rätt lagom resa så här års med turbåt från Holmsund eller om man vill ha en längre seglats Sundsvall). Verkar mest finnas kvar hos oss redan nära utrotade eurojaps-modeller från 70-80-talen och kultiga småfranska/italienare men det skymtar åtminstone en vit äldre Transit på rubrikbilden
och en egentligen vit Fiesta mitt i bollhavet
, förlåt bilhavet, det brukar ju aldrig vara fel att höra sig för om övrigt. Jag tänker, britt-Fordar och M-Taunusar såldes det väl dessutom bättre av därborta.
http://www.klassiker.nu/reportage/unik-skrot-stanger
http://www.klassiker.nu/reportage/unik-skrot-stanger
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda
)
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
- Nemesis_se
- Legend
- Namn: Peter Olesen
- Kör: Ford / Mazda - Aggressive Ecodriving
- Medlemsnummer: 188
Såg ju inte så miljövänligt ut, även om jag kan ha fel där...
Över 60 och leker fortfarande med bilar...
Tack till: Wincent på Rydéns Bil [Bosch Car Service], Grönnäs
Track-day: Ford Focus 2.0 Ghia -05 Sedan (DB3)
Vinterbil: Ford Focus 2.0 Ghia -05 5D (DA3)
Frugans: Ford Focus 1.0T -14 5D (DYB)
Sommarbil: Mazda MX-5 Club Sport -17 (ND)
Tack till: Wincent på Rydéns Bil [Bosch Car Service], Grönnäs
Track-day: Ford Focus 2.0 Ghia -05 Sedan (DB3)
Vinterbil: Ford Focus 2.0 Ghia -05 5D (DA3)
Frugans: Ford Focus 1.0T -14 5D (DYB)
Sommarbil: Mazda MX-5 Club Sport -17 (ND)
- Släggmek
- Legend
- Namn: Hasse B.
- Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi (TC 2), 1982 Taunus 2.0GL Kombi (TC 3)
Nja, ska inte leka miljömålsadvokat här men det är ju så med gamla byskrotar mest överallt; i bästa fall att de har uppgraderats med grusbädd och nån form av uppsamling av regnvattnet därifrån plus att numera är det väl standard hos iaf de seriösa att tappa ur vätskorna innan bilarna ställs ut. Förr, innan nån ens fattat farorna med Asbest, så lär det ju som värst varit så på många byskrotar här i Sverige (som exempel) att spillet tappades rakt ut på backen och inredningen brändes ur(!) när det blev dags att samla in metallen som blev kvar, inte så numera åtminstone. Tyvärr händer ju än idag att bilar dumpas privat ute i terrängen långt från bebyggelsen, det har jag själv sett emellanåt. Men här finns iaf en chans till verkligt återvinningstänk
för den som behöver bitarna till att rusta sitt klassikerobjekt, så ser jag det.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda
)