Motorn håller inte värmen, Mondeo 1,6 diesel

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
nilsnobbing
Erfaren
Namn: Anders Mossing
Kör: Ford Kuga 2022

Motorn håller inte värmen, Mondeo 1,6 diesel

Inlägg av nilsnobbing »

Hej!

Ny som dieselbilsåkare men jag anar att allt inte står rätt till. Har en Mondeo 1,6 tdci Mk4 från 2014.

Bilen tar enorm tid att få upp värmen, men det kan man väl kanske räkna med om man kör snåldiesel i vinterkylan. Vad märkligare är att den ibland tappar temp. I min dagliga rutt kör jag en kortis på motorvägen och då brukar tempmätaren röra på sig. Men sen, när jag kommer till stadstrafiken igen, sjunker den igen. Så ska det väl ändå inte vara, eller? Nån som har idéer kring vad som kan vara fel?

För övrigt visar tempmätaren inte alldeles rakt ner när bilen är varm, utan en aningens till vänster om mitten. Anar dock att detta är normalt.

Allt gott!

N.N

getsome
Legend
Namn: Raffe Andersson
Kör: Mondeo 2.0 TDCi 2011 med Bluefin

Inlägg av getsome »

Kolla så din PTC/dieselvärmare funkar , PTC är elektrisk.
Tyvärr så är dieslar precis som du skriver blir inte varma på vintern.
Är den svensksåld eller import för har du köpt en import så har du med 99% sannolikhet ingen värmare och får leva med detta.

nilsnobbing
Erfaren
Namn: Anders Mossing
Kör: Ford Kuga 2022

Inlägg av nilsnobbing »

Tackar för svar!

Nope, ingen import så den borde ha värmare. Hur som helst ska den in på servive om nån vecka, jag får be dem kolla. Tänkte bara det kunde vara bra att ha några idéer med sig.

En får si...

N.N

getsome
Legend
Namn: Raffe Andersson
Kör: Mondeo 2.0 TDCi 2011 med Bluefin

Inlägg av getsome »

Kan vara termostaten som är kass. När min var kass gick det att få upp tempen till ca 50-60 grader på motorvägen men så fort man saktade ner sjönk tempen

Skriv svar