Kan det vara min DPF som har farit?

Allt om Fords modeller C-MAX, Focus och Kuga.
andyoo
Erfaren
Namn: Anders Hansson
Kör: Ford Focus 1.6 tdci 2008

Inlägg av andyoo »

getsome skrev:U koderna kan du skita i. Den på FFH är din dieselvärmare ochg den har inget med detta att göra. Kan du skicka foto på EGR klämman ? Går den att ersätta med en vanlig slangklämma ?
Kan göra det när jag kommer hem, jobbar förmiddag i veckan. Tror inte det går att ersätta med slangklammer, det ska som klämma fast och runt om, du förstår nog när du ser den :)

Nu är ju frågan, vart hittar man billiga dpf:er? Kusinen min så att jag skulle hålla koll mot Tyskland

getsome
Legend
Namn: Raffe Andersson
Kör: Mondeo 2.0 TDCi 2011 med Bluefin

Inlägg av getsome »

skruvat.se , ebay.co.uk , ebay.de , mister auto eller bildelaronline24 har alla vettiga priser på sina filter

andyoo
Erfaren

Inlägg av andyoo »

Här har jag lagt upp bilder på klamret, sorry att det tog sån lång tid getsome :)
Bilagor
20180620_201045.jpg
20180620_201034.jpg

getsome
Legend
Namn: Raffe Andersson
Kör: Mondeo 2.0 TDCi 2011 med Bluefin

Inlägg av getsome »

Misstänkte att det var just den klämman. ja den får ersättas med typ samma

andyoo
Erfaren

Inlägg av andyoo »

Liten uppdatering om min fina bil då med tanke på att det har gått ett par veckor nu.

Kollade runt lite efter dpf filter och det enda stället som jag hittade som var i bra prisklass var på skruvat.se så jag beställde ett där samt ett nytt luftfilter. Fick grejorna och bytte, och måste då säga att det gick förvånadsvärt snabbt.

gick sen in i forscan och sa att det var ett nytt dpf filter och rensade alla felkoder men den vill ändå inte gå ur limpmode. Provade också att göra påtvingad regenerering men den stannade på samma ställle.

Vad har jag missat? det som jag vet att jag inte har gjort är att jag har inte fyllt ny eolysvätska eller sagt till i forscan att det är fyllt, ska självklart beställa och fylla men kan det vara där som problemet ligger?

och en annan sak, kan man köra med bilen ändå? tänkte när man ändå har ett nytt dpf filter så vill man ju inte kanske förstöra den när den endå ska klarar av 12k mil

jaja ha det gött alla och tacksam för svar :)

Jocke_B
Nybörjare
Namn: Johan Öhman
Kör: Ford Kuga 2.0 TDCI Aut vit 2012
Corvette cupé 350 aut svart 1972

Inlägg av Jocke_B »

Låter väldigt likt symptomen jag hade på min 2012 Kuga 163hp, jag uteslöt DPF och gick direkt på DPF-sensorn och det blev perfekt. Köpte en beggad från Litauen via EBay (från en Volvo v60 2014) efter reset av diverse system med hjälp av Forscan så funkar bilen som ny igen.

Jag körde också tvingad degenerering som inte gick igenom och då fick jag klart för mig att sensorn inte skickade någon förändring till datorn. Den har gått över ett halvår nu utan några som helst problem.

Skickat från min MHA-L29 via Tapatalk

andyoo
Erfaren

Inlägg av andyoo »

Härligt att du har fått till din bil, men har du även eolysvätska? känner mig inte så sugen på att köpa mer än vad nöden kräver :) för är det så att min dpf sensor funkar, men det är bara så att jag måste fylla på eolysen så känns det onödigt att köpa mer saker än vad jag behöver, men helt klart nått att kika på ska jag göra, defenitivt :thumbsup:

Jocke_B skrev:Låter väldigt likt symptomen jag hade på min 2012 Kuga 163hp, jag uteslöt DPF och gick direkt på DPF-sensorn och det blev perfekt. Köpte en beggad från Litauen via EBay (från en Volvo v60 2014) efter reset av diverse system med hjälp av Forscan så funkar bilen som ny igen.

Jag körde också tvingad degenerering som inte gick igenom och då fick jag klart för mig att sensorn inte skickade någon förändring till datorn. Den har gått över ett halvår nu utan några som helst problem.

Skickat från min MHA-L29 via Tapatalk

andyoo
Erfaren

Inlägg av andyoo »

Uppdatering:

Tog datorn till bilen medans lilleman låg å sov och skulle göra ett sista test, där jag sa att jag hade fyllt samt resettade eolysbehållaren. sen så tömde jag felkoderna och vips, så försvann dpf felkoden också :) var ut på kvällen och körde och den gick hur fint som helst, skönt att få känna turbon igen kan jag lova :)

har dock inte testat att regenerera för sambon jobbar borta över natten så får testa först imorgon kväll men än så verkar det verkligen lovande :) så när lönen trillar in så ska jag beställa eolysvätska och fylla så man inte behöver tänka på det senare

hutsi
Nybörjare
Namn: leif steinar huseby
Kör: ford focus

ford focus

Inlägg av hutsi »

fungerer bilen fortsatt?

Skriv svar