Startar man bilen på morgonen när det är ca 8 grader ute och låter ac stå på auto på 20 grader. Så flåsar den på åt bara helvete, när man inte pallar mer värme och precis tänker sänka ner fönstrena så slår den om och kyler ner kupén till gissningsvis 15 grader. Så helt plötsligt sitter man och huttrar.
Är man ute på lång resor och låter den stå på 20 grader så är det jacka och sätesvärme som gäller för att inte hacka tänder.
Är jag ensam om detta?
Ska försöka komma ihåg att ta ut en stektermometer och sätta i gallret.
Finns en fix bestående av ny mjukvara samt ny tempgivare för detta. Hade samma på min. Efter fixen får klimatanläggningen ett betydligt lugnare och stabilare beteende.
Hör med din verkstad, det är garantijobb.
Vispen74 skrev:Finns en fix bestående av ny mjukvara samt ny tempgivare för detta. Hade samma på min. Efter fixen får klimatanläggningen ett betydligt lugnare och stabilare beteende.
Hör med din verkstad, det är garantijobb.
Upplever ungefär detsamma på "långresor", efter 5-6 mil börjar det dra ordentligt kallt från utsläppen i A-stolpen. Tycker klimatorn är kass jämfört med Mk4. Handlarn påstår dock att det skall var så här....
Jag ska försöka komma ihåg att ta med en kökstermometer ut och mäta.
Men stor skillnad är det från mk4, då satt man inte med vinterjacka och frös när ac stod på 20 grader.
Det tråkiga är ju att varje felsökning kostar 1500kr, även om dom inte hittar felet.
Be han anstränga sig lite och titta i sitt system så ser han ju att problemet är känt och att en färdig fix finns. Vad är det för stjärna till servicetekniker du har fått? Det är väl du som ska vara nöjd, inte teknikern?
Som sagt, garantifix och helt utan kostnad.
Bargis skrev:Hade min inne på felsökning och tydligen tyckte serviceteknikern inte att det var något fel på min bil.
Det är väl knappast någon avgift för felsökning av saker som är under garanti.
Bargis skrev:Jag ska försöka komma ihåg att ta med en kökstermometer ut och mäta.
Men stor skillnad är det från mk4, då satt man inte med vinterjacka och frös när ac stod på 20 grader.
Det tråkiga är ju att varje felsökning kostar 1500kr, även om dom inte hittar felet.
Bargis skrev:Min bil står inte under garantin då den är servad på bilia vid ett tillfälle.
Garantin ska så vitt jag vet gälla bara bilen är servad enligt Fords rekommendationer, och med delar som motsvarar Fords krav.. Bilia har väl dessutom sålt Ford tidigare..
Nybilsgarantin gäller väl ändå oavsett om verkstaden är auktoriserad eller ej. EU-lagstiftning om jag inte minns fel. Samtliga verkstäder servar väl ändå enligt serviceschemat?
mondeo skrev:Garantin ska så vitt jag vet gälla bara bilen är servad enligt Fords rekommendationer, och med delar som motsvarar Fords krav.. Bilia har väl dessutom sålt Ford tidigare..