Någon som bytt bromsar/hjulnav på MK3 ST220 (06)?

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
Kaneida
Nybörjare
Namn: Sander M
Kör: Ford Mondeo MK3
Mazda 3

Någon som bytt bromsar/hjulnav på MK3 ST220 (06)?

Inlägg av Kaneida »

Hej, höger hjullager bak fick nedslag på besiktningen så hittat hjulnavskit för att byta ut den, men hade problem att få av bromsoket.

Såg denna video initialt och även lite andra videos från hemmapulare i england:
Dock så visar de vanliga Mondeos och inte 220s, tänkte utifall den har något extra där som håller fast.

Tänkte kolla om någon här gjort liknande; bytt bromsskiva/klossar/nav och vet om det är mer än de 4 bultarna som brukar sitta som standard som man behöver plocka bort? Behöver jag lossa på handbromsvajern?

Första gången jag gör det och har ej tillgång till lyft så alla tips välkomnas.

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Re: Någon som bytt bromsar/hjulnav på MK3 ST220 (06)?

Inlägg av therealpinto »

Jag bytte på vår vanliga MkIII för länge sedan och jag kan inte tänka mig att ST220 skiljer sig åt - det är såvitt jag vet samma bakbromsar på ST220 som en vanlig 2.0.

Jag kan inte minnas om jag lossade handbromsvajern, jag tror inte det.

Vad är problemet med att få av oket? Om skivan har fått en slitkant kan man behöva slipa ned den för att kunna få ut oket.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Kaneida
Nybörjare
Mazda 3

Inlägg av Kaneida »

therealpinto skrev:
tis aug 24, 2021 4:54 am
Vad är problemet med att få av oket? Om skivan har fått en slitkant kan man behöva slipa ned den för att kunna få ut oket.
Förmodligen är huvudproblemet SBK (skit bakom spakarna) - lite första gången nervösitet då jag har ingen vidare vana på att skruva på bilar, men försöker lära mig pula själv, extra nervöst då jag inte har extrabil och gör det på "gatan" så ingen garage att lämna tills jag löst problemet. När jag lossar på bultarna så lyckas jag ej rubba på bromsoket, sjävlklart så inser jag att det kan ha kärvat fast lite så vet inte hur mycket våld jag vågar applicera innan jag går för långt. Ska pröva igen helt enkelt och se om jag lyckas.

exempel1:
exempel2:

Användarvisningsbild
Mathias-D
Legend
Namn: Mathias Dahlström
Kör: Ford Capri 3.0 -78 Essex , Ford Capri 2.0 -81 Zetec
Medlemsnummer: 313

Inlägg av Mathias-D »

Sätt ett brytjärn lr skruvmejsel mellan okhållaren och oket.
Du kommer ha större problem med skruvarna till hjullagret.

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Mathias-D skrev:
tis aug 24, 2021 5:56 pm
Sätt ett brytjärn lr skruvmejsel mellan okhållaren och oket.
Du kommer ha större problem med skruvarna till hjullagret.
Precis, så lätt som på filmerna går det bara om man nyss bytt ok och inte kört bilen :-)

Jag kan inte minnas att skruvarna till lagret var så bökiga på Mondeo, de sitter väl "framifrån" så man kommer åt. Att värma med en enkel gasolflaska underlättar förstås.

Gustaf

Kaneida
Nybörjare
Mazda 3

Inlägg av Kaneida »

Halloj, uppfölning på detta. Bromsokdelarna hade rostat fast riktigt duktigt men lyckades bända ut dem efter att jag inskaffat lite brytjärn i passande storlek. Så kommer kunna byta bromsklossar framöver själv. Dock åkte på en rejäl nit med att få av bromskivan som satt som gjutet nu istället, varken bankande eller bändande hjälpte och verkar som jag behöver en nytt verktyg för att kunna dra av det. Får nog bli att lämna in bilen till verkstan så de kan bända loss allting så kan jag förhoppningsvis få loss grejerna enklare sen när det är dags för byte av skiva etc. Hade inskaffat TX50 med lång skaft för själva hjulnavet så det hade nog gått till slut.

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Skivan kan rosta fast rejält och då får man räkna den som förbrukad oftast, det brukar vara svårt att få loss den hel.

Jag bytte ju när vår bil (2001:a) var kanske 5-6 år gammal så det hade ju inte hunnit fastna så mycket...

Gustaf

Skriv svar