Knarrande från framvagn.
-
blackparkas79
- Erfaren
- Namn: Johan B
Knarrande från framvagn.
Hola!
Bytte nyligen krängningshämmarstag på båda sidor på min Focus 2012.
Skönt att slippa slamret.
Efter 2 mil så har jag nu istället ett knarrande gnisslande ljud från framvagnen på höger sida... blir tokig...
Silikonspray på diverse bussningar etc har hjälpt på en annan bil jag hade så jag testade igen, efter någon timmes körning så var ljudet i princip borta.
Bara för att sedan komma tillbaka igen...
Knarrar så man hör det mest/bäst i låg fart och gärna i gupp som gör att bilen vaggar från sida till sida så att säga.
Gnisslar också när man styr stillastående och rullande.
Googlat och donat och allt från silikontricket till stödlager och annat kommer upp.
Jag körde förvisso i en skaplig potta strax före det började gnisslande igen, tänkte om krängningshämmarstaget som byttes blev paj, men det var inte direkt efter pottan det började låta igen..
Tips?
Så märkligt att det uppkommer precis efter att man varit och lyft upp bilen och bytt grejer i framvagnen. Svårt att tro på slumpen...
Bytte nyligen krängningshämmarstag på båda sidor på min Focus 2012.
Skönt att slippa slamret.
Efter 2 mil så har jag nu istället ett knarrande gnisslande ljud från framvagnen på höger sida... blir tokig...
Silikonspray på diverse bussningar etc har hjälpt på en annan bil jag hade så jag testade igen, efter någon timmes körning så var ljudet i princip borta.
Bara för att sedan komma tillbaka igen...
Knarrar så man hör det mest/bäst i låg fart och gärna i gupp som gör att bilen vaggar från sida till sida så att säga.
Gnisslar också när man styr stillastående och rullande.
Googlat och donat och allt från silikontricket till stödlager och annat kommer upp.
Jag körde förvisso i en skaplig potta strax före det började gnisslande igen, tänkte om krängningshämmarstaget som byttes blev paj, men det var inte direkt efter pottan det började låta igen..
Tips?
Så märkligt att det uppkommer precis efter att man varit och lyft upp bilen och bytt grejer i framvagnen. Svårt att tro på slumpen...
- granadadr
- Legend
- Namn: Jörgen A.
- Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar
Re: Knarrande från framvagn.
kolla fjäderbenslager,, dem knarrar,, styr åt båda hållen stillastående gärna på underlag som ger mkt motstånd,, låter det då är det fjäderbenslager,, min lät även vid körning å gupp 
-
blackparkas79
- Erfaren
Låter inte det mer som ett dunkande, eller som blandning mellan dunk och klonk från fjädern?
Det här är ju lite knarrande, squeak liksom.

Men ja, det låter när man står still, oftast.
Nästan lika som det låter när det är slut på servoolja.
- granadadr
- Legend
LÅTER som fjäderbenslager,, ,, kolla upp det NOGA å sen bytblackparkas79 skrev: ↑mån apr 25, 2022 9:09 amLåter inte det mer som ett dunkande, eller som blandning mellan dunk och klonk från fjädern?
-
blackparkas79
- Erfaren
Hur kollar jag enklast pm det är slut?granadadr skrev: ↑mån apr 25, 2022 1:03 pmLÅTER som fjäderbenslager,, ,, kolla upp det NOGA å sen bytblackparkas79 skrev: ↑mån apr 25, 2022 9:09 amLåter inte det mer som ett dunkande, eller som blandning mellan dunk och klonk från fjädern?
Nästan lika som det låter när det är slut på servoolja.om du ska göra det själv så tänk på att markerinagr är jättenoga med att vara lika,, bytte på en Mongo å ena lagerhalvan satt 180 grader fel
![]()
Nåt jag kan göra innan jag skruvar isär nåt?
Idag har det i princip inte låtit ett skit när jag körde....
Blir knasig...
- granadadr
- Legend
jag brukar svänga å samtidigt känna på fjädern,, känns det som det pulserar i den då du svänger så är lagret slut,, det hugger som i fjädern,, kan behövas vara 2
min kunde vara tyst då det regnade
men sopslut
är bara noga med att kolla att lagret sitter rätt,, om det är det som är slut
-
blackparkas79
- Erfaren
Blir banne mig inte klok på det här...
Måndagen efter jag sprutat en hel burk silikonspray så var bilen tyst.
Helgen efter när detbåterigen blev 30 mil grusväg började det knarra igen efter en timme.
Sedan har det varit tyst på veckorna och så fort jag kört helgturen med 30 mil grusväg så börjar det knarra igen, för att sedan vara typ tyst på måndagen igen.
Precis som att dammet/gruset är boven.
Måndagen efter jag sprutat en hel burk silikonspray så var bilen tyst.
Helgen efter när detbåterigen blev 30 mil grusväg började det knarra igen efter en timme.
Sedan har det varit tyst på veckorna och så fort jag kört helgturen med 30 mil grusväg så börjar det knarra igen, för att sedan vara typ tyst på måndagen igen.
Precis som att dammet/gruset är boven.
-
blackparkas79
- Erfaren
Tillägg: båda fjädrarna är av i fram och byts idag.
Tvivlar på att det är det som orsakar knarret dock...
- granadadr
- Legend
iom att du smörjer å den blir tyst , sätter jag min enkrona,, på bussningar,,blackparkas79 skrev: ↑tor maj 19, 2022 10:11 amTillägg: båda fjädrarna är av i fram och byts idag.
- Släggmek
- Legend
- Namn: Hasse B.
- Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi (TC 2), 1982 Taunus 2.0GL Kombi (TC 3)
Tjänste-Focusen hade precis samma problem när den ärvdes ner till min avdelning i vinter och det tog inte ett utan två besök hos ortens Ford-auktoriserade verkstad (som trivs bättre med att skruva andra märken och har Ford som sidolinje) innan det konstaterats att det var inte bara krängningshämmarens utan även några andra bussningar i närheten (exakt vilka hade inte kundmottagaren koll på, jag gissar på länkarmarnas - vart hittar man folk som bryr sig om att kunna sitt jobb idag, undrar jag?) så det verkar handla om ett typfel eftersom bilen är från 2016 och inte har nått 10.000 mil riktigt än. Inte så att det påverkade körningen nämnvärt men det gav en del vibrationer vid vissa hastigheter och en del gnissel & knarr.
Silikon är iofs effektivt till en början men torkar ut gummit så det blir fort likadant igen. Å andra sidan är inte petroleumbaserade smörjmedel idealiskt heller då gummit är lösligt med fraktionerna som ingår i den Bensin som används vid tillverkningen, jag ser en risk att det kan lättare ta nötning vid chassirörelserna.
Silikon är iofs effektivt till en början men torkar ut gummit så det blir fort likadant igen. Å andra sidan är inte petroleumbaserade smörjmedel idealiskt heller då gummit är lösligt med fraktionerna som ingår i den Bensin som används vid tillverkningen, jag ser en risk att det kan lättare ta nötning vid chassirörelserna.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda
)
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
-
MatsW
- Erfaren
- Namn: Mats Webjörn
- Kör: Ford Focus -00
Jag har under mer än ett halvår störts av ett knarrande framifrån, speciellt när jag svängt kraftigt åt höger eller kört över gupp. Försök med en mikrofon som jag tejpat på olika delar fram (typ stötdämparfäste, A-arm, krängningshämmare ...) har inte gett nåt. Och inget hörs om man gungar på bilen för hand. Men så fort man kör iväg kommer det där f-b knarret som kan driva en vansinnig. Men det hördes alldeles tydligt i kupen som det kom från nånstans bakom instrumentbrädan. Så fram med mikrofonen. Jodå, där hördes det. Starkast rakt över ratten. Bara att plocka bort undersidan och krypa in uppochner vid pedalstället och börja klämma och dra. En sak jag noterat var att om bilen var igång, stod still och man bromsade knarrade det. Men hur fasen kan bromspedalen knarra om man kör över ett gupp. Och än mer, bara när man svänger skarpt höger. Inte vänster. Nåväl, bara att kolla. Det visar sig att några cm ovanför upphängningen för bromspedalen sitter några andra delar (okänd funktion) men två små axlar och några brickor. Fram med 5-56. Kan ju inte skada att smörja grejorna. Och bingo! Knarret försvann!! Måste vara så att chassiet flexar en aning vid kraftiga rörelser, vilket gör att det rör sig i pedalstället och nåt däruppe har med åren torkat eller fått lite ytrost som när det rör på sig framkallar detta irriterande knarr.