Automatiskt halvljus?
-
janis.vikmanis
- Erfaren
- Namn: Janis A.Vikmanis
- Kör: Ford Galaxy 2.2 TDCi, sen 2008 års modell. Fransk dieselmotor av modell Duratorq-TDCi-DW (Renault). Motorn har 129 kW. Direktimporterad från Italien.
Chassinummer: *WF0MXXGBWM8L39545* - Ort: Västerås
- Kontakt:
Re: Automatiskt halvljus?
Det gick inte. Bil-elektriker på Mekonomen försökte. För 1.150 kr skulle dom gjort det, om det gått. Om det inte gick, gratis. Bilen var programmerad att inte tillåta det.
Det fanns en lösning med ett litet elektronik-kit. Men det var redigt med mer pengar.
Inge å göre. Bara lägga sig på backe, sparka, skrika, slå med nävar i backe.
:-)
Det fanns en lösning med ett litet elektronik-kit. Men det var redigt med mer pengar.
Inge å göre. Bara lägga sig på backe, sparka, skrika, slå med nävar i backe.
:-)
-
CSEB
- Erfaren
- Namn: Conny Bredhagen
- Kör: Mondeo TDCi 2.0 MK5 2020
Hej!
Frågade tidigare om vad du har för ljuskällor men fick inget svar. Så jag ställer en ny fråga.
Har du varselljus/kurvljus fram på bilen?
I så fall kan du få ett schema för hur man enkelt kopplar in dom istället för halvljus. Det blir utan bakljus men de behövs inte dagtid.
Det går att ordna med bakljus också men är knepigare.
Vid intresse så skicka mig din mailadress så skickar jag en skiss.
Med vänlig hälsning
Conny
Frågade tidigare om vad du har för ljuskällor men fick inget svar. Så jag ställer en ny fråga.
Har du varselljus/kurvljus fram på bilen?
I så fall kan du få ett schema för hur man enkelt kopplar in dom istället för halvljus. Det blir utan bakljus men de behövs inte dagtid.
Det går att ordna med bakljus också men är knepigare.
Vid intresse så skicka mig din mailadress så skickar jag en skiss.
Med vänlig hälsning
Conny
-
janis.vikmanis
- Erfaren
- Kör: Ford Galaxy 2.2 TDCi, sen 2008 års modell. Fransk dieselmotor av modell Duratorq-TDCi-DW (Renault). Motorn har 129 kW. Direktimporterad från Italien.
- Kontakt:
Man ja. Gärna. Skicka gärna skiss.
Jag är inte inne så ofta på klubbens hemsida. Jag har inte fått aviseringarna per mail att fungera. Kanske fastnar mailen i spam-korgen. Min mail är:
janis@lettiska.se
• Jag har inga kurvljus.
• Inget ljus fram, om jag inte vrider på ljusvredet (ratt till vänster om styret).
• Ljusrelä finns, som gör att fram och bak inte lyser, om det är dag ute, om jag vrider på ljusvredet (fullt ut, till höger).
För att få halvljus fram och bakljus att lysa hela tiden, vrider jag på ljusvredet, längst åt höger och ett snäpp tillbaka. Då lyser det fram/bak, även när solen
skiner.
Problem när jag lånar ut bilen. Det där minns inte folk. Utan åker runt med släkt rumpa (parkeringsljus fram). Svårt (för andra) att se min bil när det är skumt/molnigt ute.
:-/
Jag är inte inne så ofta på klubbens hemsida. Jag har inte fått aviseringarna per mail att fungera. Kanske fastnar mailen i spam-korgen. Min mail är:
janis@lettiska.se
• Jag har inga kurvljus.
• Inget ljus fram, om jag inte vrider på ljusvredet (ratt till vänster om styret).
• Ljusrelä finns, som gör att fram och bak inte lyser, om det är dag ute, om jag vrider på ljusvredet (fullt ut, till höger).
För att få halvljus fram och bakljus att lysa hela tiden, vrider jag på ljusvredet, längst åt höger och ett snäpp tillbaka. Då lyser det fram/bak, även när solen
Problem när jag lånar ut bilen. Det där minns inte folk. Utan åker runt med släkt rumpa (parkeringsljus fram). Svårt (för andra) att se min bil när det är skumt/molnigt ute.
-
janis.vikmanis
- Erfaren
- Kontakt:
Jag lämnade in kärran till bilelektriker i Västerås. Det hade kostat 1.300 kr att ställa in "halvljusautomatik". Billigare. Så lämnade in kärran.
Nix. Det gick inte.
Enda varianten nu, var att köpa elektronik för klart mera pengar och installera. Vi får se om hur dyrt det blir att få det gjort i Lettland hos en vän, som har verkstad i staden Liepaja.
Förtretligt det här. Dem jag lånar ut bilen till…dom glömmer ofta att slå på ljusen och kör runt med släckta lanternor!
Nix. Det gick inte.
Enda varianten nu, var att köpa elektronik för klart mera pengar och installera. Vi får se om hur dyrt det blir att få det gjort i Lettland hos en vän, som har verkstad i staden Liepaja.
Förtretligt det här. Dem jag lånar ut bilen till…dom glömmer ofta att slå på ljusen och kör runt med släckta lanternor!
- granadadr
- Legend
- Namn: Jörgen A.
- Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar
går garanaterat att programmera om via Forscan,, jag har programmerat om en Focus 17 en vän har programmerat om en Mondeo 11 till att få halvljusaut på bilen,, samt en fråga,, tjuter ej din bil när lyse är på? det gör alla mina,, tillåmed min gamla scorpio från 93
-
janis.vikmanis
- Erfaren
- Kontakt:
Jupp. Det gick att ordna halvljusautomatik. En skicklig bilelektriker plockade ut programvaran från en nordeuropeisk Galaxy. Knuffade in den i min sydeuropeiska Galaxy. Pillade lite med dator och så fick jag det.
Jag gjorde det i Lettland. För 30 €.
Jag gjorde det i Lettland. För 30 €.