Brummande ljud från motorn över 80 km/h, och förlorar kylarvätska (Ford JH1 Fiesta 2004)
-
Fiesta77
- Nybörjare
- Namn: John W
- Kör: Ford JH1 Fiesta -04
Brummande ljud från motorn över 80 km/h, och förlorar kylarvätska (Ford JH1 Fiesta 2004)
Hej, har problem med att bilen bara fungerar normalt i hastigheter på max 70. Kan använda den utan att den förlorar kylarvätska och blir varm. Har den som andrabil och åker bara fram och tillbaka till jobbet, ca 5 mil per dag, aldrig över 70 km/h.
Men ibland åker jag och fiskar nånstans med den, och hamnar då på andra vägar..
Vid ganska precis 80 km/h börjar den brumma dovt, låter som att det är från motorn, inte hjulen eller däcken. Vid 90 brummar den ännu högre. Efter ca 10 mil blir den varm (varningslampa), upptäcker då att all synlig kylarvätska i systemet är borta. Fyller på 2 liter för att komma till Max-nivån igen.
Hur kan man förstå detta? Och helst åtgärda.
* Uppdatering: Jag skaffade ny kylarvätska och hällde i. Nu rinner det bara rakt igenom. Det gjorde det inte förut. Det droppar frekvent från en plats jag inte ser eller kommer åt. Men under generatorn och ovanför oljefiltret ungefär. Verkar vara i närheten av där den tjocka slangen från kylaren går in vid motorn.
Men ibland åker jag och fiskar nånstans med den, och hamnar då på andra vägar..
Vid ganska precis 80 km/h börjar den brumma dovt, låter som att det är från motorn, inte hjulen eller däcken. Vid 90 brummar den ännu högre. Efter ca 10 mil blir den varm (varningslampa), upptäcker då att all synlig kylarvätska i systemet är borta. Fyller på 2 liter för att komma till Max-nivån igen.
Hur kan man förstå detta? Och helst åtgärda.
* Uppdatering: Jag skaffade ny kylarvätska och hällde i. Nu rinner det bara rakt igenom. Det gjorde det inte förut. Det droppar frekvent från en plats jag inte ser eller kommer åt. Men under generatorn och ovanför oljefiltret ungefär. Verkar vara i närheten av där den tjocka slangen från kylaren går in vid motorn.
-
axelvic
- Veteran
- Namn: Axel V
- Kör: Granada m.fl.
Re: Brummande ljud från motorn över 80 km/h, och förlorar kylarvätska (Ford JH1 Fiesta 2004)
Utifrån beskrivningen låter det som att vattenpumpen har gett upp.
-
Fiesta77
- Nybörjare
Re: Brummande ljud från motorn över 80 km/h, och förlorar kylarvätska (Ford JH1 Fiesta 2004)
Tack för input!
Det har jag också funderat på. Kan den gå sönder mer och mer? På vilket sätt går de sönder så att de läcker? Vet inte riktigt hur de ser ut och fungerar.
Kan man ta sig hem 10 mil med bilen tro? Eller måste jag dumpa den i torpet? Om man stannar varje mil och häller i vanligt vatten? Här blir den inte lagad..
-
Fiesta77
- Nybörjare
Förresten, är det nåt man ens lämnar in en 18 år gammal bil för? Är det inte alldeles för dyrt om man inte har kunskap och mod att göra det själv? Frågar åt min fru...
-
Tomas_vartofta
- Veteran
- Namn: Tomas Andersson
- Kör: Ford Edge Vignale -17, Peugeot Expert 2,0 HDI 163 -13, Triumph Spitfire MKIV - 73. Volvo Bm 620 -69. BMW K1200RS -02. Scania P93 -91
- Kontakt:
Din fru tycker säkert att du är fullt kapabel att byta vattenpump. Hon kan säkert köra både disk- och tvättmaskin
Skämt och sido... Känner man att man kan, så gör det. Annars leta upp en lokal mekaniker, brukar finnas både billiga och bra.