Ingen effekt i bromsarna, hjälp
-
Hosseal
- Erfaren
- Namn: Hossa A
- Kör: Ford Transit minibuss 2011
Ingen effekt i bromsarna, hjälp
Jag har bytt alla fyra bromsbelägg, bytt bromshuvudcylinder, luftat systemet några gånger men ändå när jag trampar på bromspedalen under körning händer ingenting, vad kan vara felet?
- therealpinto
- Legend
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:
Re: Ingen effekt i bromsarna, hjälp
Svårt att säga utan bättre beskrivning av vad "ingenting" är ;-)
Är pedalen stum utan att röra sig, bottnar den och blir stum, är den svampig? Bromsar det överhuvudtaget alls?
Vad är det för bil mer specifikt?
Gustaf
Är pedalen stum utan att röra sig, bottnar den och blir stum, är den svampig? Bromsar det överhuvudtaget alls?
Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost
-
Hosseal
- Erfaren
Det är en Ford Transit minibuss från 2011. Det finns inget tryck i systemet. När jag trampar på bromspedalen under körning går pedalen i botten med liten motstånd men utan någon effekt alls. När motorn är av går pedalen i botten, sista biten med liten motstånd. När motorn är på blir pedalen lite hårdare.therealpinto skrev: ↑mån aug 01, 2022 8:43 amSvårt att säga utan bättre beskrivning av vad "ingenting" är ;-)
Gustaf
- therealpinto
- Legend
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:
OK, då var det kanske svårare. Det är inte så att du haft loss oken och satt dem på fel sida, med luftnipplarna nedåt?
Gustaf
Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost
-
Hosseal
- Erfaren
Nej bara nya bromsbelägg, alla luftnipplarna är uppåttherealpinto skrev: ↑mån aug 01, 2022 6:53 pmOK, då var det kanske svårare. Det är inte så att du haft loss oken och satt dem på fel sida, med luftnipplarna nedåt?
Gustaf
- Mathias-D
- Legend
- Namn: Mathias Dahlström
- Kör: Ford Capri 3.0 -78 Essex , Ford Capri 2.0 -81 Zetec
- Medlemsnummer: 313
Bromsarna fungerade innan byte? Varför byttes huvudcylinder? Hur och med vad har du luftat? Började du uppe vid cylindern?
Ford Capri -78: http://www.garaget.org/?car=132079
Ford Capri -82: https://www.garaget.org/?car=383861
Ford Capri -82: https://www.garaget.org/?car=383861
-
Hosseal
- Erfaren
Bromsarna fungerade innan byte men efter en rostskyddsbehandling jag gjorde slutade bromsarna fungera, jag bytte först bromsbelägg och tyckte att bromspedalen är svampig, då byte jag huvudcylinder och luftade alla fyra med ordning bh, bv, fh, fv. Luftat både med Biltemas verktyg med hjälp av kompressor och sedan med vanlig luftning med hjälp av min son som trampar på pedalen.