Olja till C Max
-
norrkille
- Nybörjare
- Namn: Peter Öberg
- Kör: Ford Focus C Max
Olja till C Max
Hej
Jag kunde inte skriva en ny tråd så svarar på denna. Jag har en FORD C-MAX (I), 1.8 Flexifuel, Mini-flex årsmodell 2007. Bytte olja/filter igår och använde Biltemas 5W-40 som uppfyller ACEA A3/B3. ( artikel 84-878) Nu ser jag i manualen " You must use .....SAE5W- 30 or SAE 5W-40 (except vehicles with E 85 fuel".
Jag kör enbart på bensin och är nu orolig för att oljan jag använt kan skada motorn. Min killgissning är att det borde funka men tacksam för input i frågan. (Frågade på Ford men fick trevande svar...först att det inte går sedan att det kanske går). Vill hellst inte byta igen...
BILAGOR
Jag kunde inte skriva en ny tråd så svarar på denna. Jag har en FORD C-MAX (I), 1.8 Flexifuel, Mini-flex årsmodell 2007. Bytte olja/filter igår och använde Biltemas 5W-40 som uppfyller ACEA A3/B3. ( artikel 84-878) Nu ser jag i manualen " You must use .....SAE5W- 30 or SAE 5W-40 (except vehicles with E 85 fuel".
Jag kör enbart på bensin och är nu orolig för att oljan jag använt kan skada motorn. Min killgissning är att det borde funka men tacksam för input i frågan. (Frågade på Ford men fick trevande svar...först att det inte går sedan att det kanske går). Vill hellst inte byta igen...
BILAGOR
- Bilagor
-
-
Senast redigerad av 1 norrkille, redigerad totalt 0 gånger.
-
Arlof
- Veteran
- Namn: Olof M
- Kör: Ford Fiesta 1.6 TDCI -12
Ford Focus 1.8 Flexifuel -06 - Ort: Ängelholm
Re: Olja till C Max
Ja håller med, bättre att oljan blir bytt än inte alls
men beroende på hur mycket du gillar bilen ska den egentligen inte ha biltemas oljor för de uppfyller inte specifikationerna. Då ska man ha Fords olja, eller castrol magnatec.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
- davve d
- Legend
- Namn: David W
- Kör: Focus RS Edition -18
Kuga Active PHEV -25 - Ort: Norrtälje
- Medlemsnummer: 17
Så länge oljan uppfyller biltillverkarens specifikationer (vilket Biltemas olja gör) så spelar det ingen roll vad det står för fabrikant på dunken. Det är fastslaget i domstol och bara att rätta sig efter.Arlof skrev: ↑tis nov 08, 2022 6:47 pmJa håller med, bättre att oljan blir bytt än inte allsmen beroende på hur mycket du gillar bilen ska den egentligen inte ha biltemas oljor för de uppfyller inte specifikationerna. Då ska man ha Fords olja, eller castrol magnatec.
FORD CLUB SWEDEN - MHRF-Fordonsinspektör
En unik entusiastförsäkring för medlemmar i FCS, kolla pris och villkor på : https://mhrf.se/mhrf-forsakring/
Ford Focus RS Edition 2018
En unik entusiastförsäkring för medlemmar i FCS, kolla pris och villkor på : https://mhrf.se/mhrf-forsakring/
-
Arlof
- Veteran
Om tillverkaren ställer kravet att det ska exempelvis uppfylla specifikation WSS-M2C913-C så klarar inte biltemas olja detta. Domstolen bestämmer väl inte hur mycket motorn slits?davve d skrev:Så länge oljan uppfyller biltillverkarens specifikationer (vilket Biltemas olja gör) så spelar det ingen roll vad det står för fabrikant på dunken. Det är fastslaget i domstol och bara att rätta sig efter.Arlof skrev: ↑tis nov 08, 2022 6:47 pmJa håller med, bättre att oljan blir bytt än inte allsmen beroende på hur mycket du gillar bilen ska den egentligen inte ha biltemas oljor för de uppfyller inte specifikationerna. Då ska man ha Fords olja, eller castrol magnatec.
- davve d
- Legend
Varför klarar den inte det menar du? WSS-M2C913-C är ju just WSS-M2C913-C oavsett fabrikant.Arlof skrev: ↑tis nov 08, 2022 7:07 pmOm tillverkaren ställer kravet att det ska exempelvis uppfylla specifikation WSS-M2C913-C så klarar inte biltemas olja detta. Domstolen bestämmer väl inte hur mycket motorn slits?davve d skrev:Så länge oljan uppfyller biltillverkarens specifikationer (vilket Biltemas olja gör) så spelar det ingen roll vad det står för fabrikant på dunken. Det är fastslaget i domstol och bara att rätta sig efter.Arlof skrev: ↑tis nov 08, 2022 6:47 pmJa håller med, bättre att oljan blir bytt än inte allsmen beroende på hur mycket du gillar bilen ska den egentligen inte ha biltemas oljor för de uppfyller inte specifikationerna. Då ska man ha Fords olja, eller castrol magnatec.
-
Arlof
- Veteran
Ja, men som jag sagt 2 gånger nu så klarar inte biltemas oljor kraven i den specifikationen.davve d skrev:Varför klarar den inte det menar du? WSS-M2C913-C är ju just WSS-M2C913-C oavsett fabrikant.Arlof skrev: ↑tis nov 08, 2022 7:07 pmOm tillverkaren ställer kravet att det ska exempelvis uppfylla specifikation WSS-M2C913-C så klarar inte biltemas olja detta. Domstolen bestämmer väl inte hur mycket motorn slits?davve d skrev: Så länge oljan uppfyller biltillverkarens specifikationer (vilket Biltemas olja gör) så spelar det ingen roll vad det står för fabrikant på dunken. Det är fastslaget i domstol och bara att rätta sig efter.
- davve d
- Legend
Så du menar att som Fordägare så går man lottlös vad gällande garanti och maskinskada om man häller i olja med en annan etikett än Ford och Castrol trots rätt kvalitetskod står på baksidan?
-
Arlof
- Veteran
Ford o Castrol är exempel. Finns andra som uppfyller kraven också, men inte biltemas. Jag har inte sagt något om juridiken, men motorn bryr sig inte om vad garantierna eller vad försäkringsbolagen säger heller.davve d skrev:Så du menar att som Fordägare så går man lottlös vad gällande garanti och maskinskada om man häller i olja med en annan etikett än Ford och Castrol trots rätt kvalitetskod står på baksidan?
- davve d
- Legend
Så du menar att en olja från Biltema märkt WSS-M2C913-C inte uppfyller WSS-M2C913-C? Vad är det som saknas och vad slits? Koden är väl en garant för att oljan minst uppfylller kraven som satts av biltillverkaren?Arlof skrev: ↑tis nov 08, 2022 7:32 pmFord o Castrol är exempel. Finns andra som uppfyller kraven också, men inte biltemas. Jag har inte sagt något om juridiken, men motorn bryr sig inte om vad garantierna eller vad försäkringsbolagen säger heller.davve d skrev:Så du menar att som Fordägare så går man lottlös vad gällande garanti och maskinskada om man häller i olja med en annan etikett än Ford och Castrol trots rätt kvalitetskod står på baksidan?
-
Arlof
- Veteran
Visa mig en olja från biltema som har den koden då.davve d skrev:Så du menar att en olja från Biltema märkt WSS-M2C913-C inte uppfyller WSS-M2C913-C? Vad är det som saknas och vad slits? Koden är väl en garant för att oljan minst uppfylller kraven som satts av biltillverkaren?Arlof skrev: ↑tis nov 08, 2022 7:32 pmFord o Castrol är exempel. Finns andra som uppfyller kraven också, men inte biltemas. Jag har inte sagt något om juridiken, men motorn bryr sig inte om vad garantierna eller vad försäkringsbolagen säger heller.davve d skrev: Så du menar att som Fordägare så går man lottlös vad gällande garanti och maskinskada om man häller i olja med en annan etikett än Ford och Castrol trots rätt kvalitetskod står på baksidan?
- davve d
- Legend
Det hade du redan i första inlägget du svarade på men skärmdumpar så ser du. WSS-M2C913-D överlappar tidigare WSS-M2C913-A-C.Arlof skrev: ↑tis nov 08, 2022 8:16 pmVisa mig en olja från biltema som har den koden då.davve d skrev:Så du menar att en olja från Biltema märkt WSS-M2C913-C inte uppfyller WSS-M2C913-C? Vad är det som saknas och vad slits? Koden är väl en garant för att oljan minst uppfylller kraven som satts av biltillverkaren?
-
Arlof
- Veteran
Ja om de överlappar varandra kan jag inte svara på. Men om så är fallet så bör det inte vara några problem.davve d skrev:Det hade du redan i första inlägget du svarade på men skärmdumpar så ser du. WSS-M2C913-D överlappar tidigare WSS-M2C913-A-C.Arlof skrev: ↑tis nov 08, 2022 8:16 pmVisa mig en olja från biltema som har den koden då.davve d skrev: Så du menar att en olja från Biltema märkt WSS-M2C913-C inte uppfyller WSS-M2C913-C? Vad är det som saknas och vad slits? Koden är väl en garant för att oljan minst uppfylller kraven som satts av biltillverkaren?
- davve d
- Legend
Då är vi överens och sålänge rätt specifikation står på dunken så funkar den oavsett fabrikatArlof skrev: ↑tis nov 08, 2022 8:39 pmJa om de överlappar varandra kan jag inte svara på. Men om så är fallet så bör det inte vara några problem.davve d skrev:Det hade du redan i första inlägget du svarade på men skärmdumpar så ser du. WSS-M2C913-D överlappar tidigare WSS-M2C913-A-C.
A0D2658E-F9C9-4665-B04B-2DDE8AE9D272.jpeg
-
norrkille
- Nybörjare
- Namn: Peter Öberg
- Kör: Ford Focus C Max
Tack för svar . Ja eftersom den möter specifikation WSS-M2C913-D, ACEA A5/B5, ST JLR.03.5003 så bör den fungera (dock 5W 40 enligt boken så blir den då). Men ofta när man pratar om olja får man alltid svaret olja ska man inte snåla med och den oljan var billig så säkert inte bra...men man borde kunna gå på den då den möter spec...sedan om snålheten bedrar visheten att välja en billig olja råder det väl delade meningar om.
-
Arlof
- Veteran
Fast om man går på priset, och tittar på biltemas pris innan rabatten så är priset samma som för de mer kända märkena
jag hade tagit den billigaste så länge den uppfyller specifikationerna.
Senast uppknuffad av norrkille ons sep 11, 2024 5:57 pm.