Dieselvärmare Ford s-max

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
empan
Nybörjare
Namn: Emil Werner
Kör: Ford S-Max -11

Dieselvärmare Ford s-max

Inlägg av empan »

Hej!

Jag har en Ford s-max från 2011 och jag lyckas inte få igång diesel-värmaren. När man slår på tändningen och går in i menyn "Inställningar" så kommer man in till menyer där man kan sätta olika tider på timer, engång och "aktivera".
När jag kryssar i "aktivera" så händer ingenting och när jag då slår av tändningen är bilen helt avstängd. Gör jag om proceduren och går in menyn så är "aktivera" inte ikryssad längre. Jag har en fjärrkontroll, men den saknar batteri just nu och man borde ju kunna aktivera värmaren utan nyckel?

Någon som har någon aning om vad jag gör för fel?

Stort tack på förhand! Mvh Emil

stelu74
Erfaren
Namn: Stefan L
Kör: Galaxy 2012 2.0LTDCI

Re: Dieselvärmare Ford s-max

Inlägg av stelu74 »

Har du ett batteri som är tillräckligt laddat? Du måste dessutom ha tillräckligt med soppa i tanken så inte tankmätaren lyser.

Har du en batteriladdare kan du prova koppla in den och se om värmaren går att starta. Då vet du att det är batteriladdningen som är otillräcklig.

Annars kan det vara strul internt i värmaren.

Skickat från min SM-A705FN via Tapatalk

empan
Nybörjare
Namn: Emil Werner
Kör: Ford S-Max -11

Inlägg av empan »

stelu74 skrev:
tor jan 04, 2024 12:53 pm
Har du ett batteri som är tillräckligt laddat? Du måste dessutom ha tillräckligt med soppa i tanken så inte tankmätaren lyser.

Har du en batteriladdare kan du prova koppla in den och se om värmaren går att starta. Då vet du att det är batteriladdningen som är otillräcklig.

Annars kan det vara strul internt i värmaren.

Tusen tack för ditt svar.

Oklart, jag laddade batteriet för en vecka sedan men sedan dess har det ju varit -34 grader ute i flera dagar :) Kanske inte ens lönt att försöka få liv i den nu när det är så kallt? Ska bli runt 0:an till veckan.

Soppa har jag så att jag ska ta mig ca 17 mil, så det borde vara nog? Jag har ägt bilen i ca 3 år och aldrig använt värmaren tidigare.

Men när man går in i displayen och kryssar i "aktivera nu", ska den gå igång direkt då och även ticka på när man stänger av tändningen(och displayen blir svart)?

Tummps
Veteran
Namn: Timmy A
Kör: Mondeo 2.0 tdci

Inlägg av Tummps »

Har för mig att värmaren går igång omgående vid "aktivera nu" läget. Däremot så ska displayen lysa med info om att värmaren är igång, min gör så och borde vara lika för din.
Har för mig att det krävs minst tio liter i tanken för att värmaren ska starta, osäker på var gränsen går men allt från kvarts tank med till minst 5 liter.
Du kanske behöver koppla upp en dator mot bilen och kolla om det finns felkoder på värmaren om den inte startar, men börja med att tanka bilen och prova igen.

Skickat från min motorola edge 40 pro via Tapatalk

stelu74
Erfaren
Namn: Stefan L
Kör: Galaxy 2012 2.0LTDCI

Inlägg av stelu74 »

Med lite svagt batteri har jag tidigare lyckats starta genom att klicka i Starta värmare när den blir urbockad. Efter ett par försök har den oftast startat. Dock är det inte så bra att göra mer än i testsyfte då risken är stor att du drar ur batteriet.

Har sedan många år sen laddare som jag kopplar in via vanlig motorvärmarkabel. Då mår batteriet bra trots användning av värmaren och korta körsträckor.

Skriv svar