Ford mondeo startar inte
-
FordBin
- Nybörjare
- Namn: Robin L
- Kör: Ford Mondeo ST220 Halvkombi Manuell, 226hk, 2004
Ford mondeo startar inte
Tja!
Idag var jag ute och handla på Ica. Vägen dit så funkade bilen helt felfritt, men efter att jag varit inne och handlat så startar inte bilen längre, absolut ingenting händer när jag vrider om nyckeln. Inget klickande osv. Efter att jag konstaterat att jag inte kommer få igång bilen så fick jag hjälp att bogsera med draglina, då gick bilen igång när jag rullstarta den. Men när jag stängt av den så vill den inte starta igen. Så jag misstänker att de kan vara nåt strul med startmotorn(?) då batteriet verkar fräscht (bytt för ca 6 månader sedan).
Nån som har några idéer på vad de kan vara eller vart jag ska börja?
De jag gjort själv är:
Startkablat bilen
Kollat säkringar
Soppa finns
Kollat så de inte är startspärr av att den inte känner igen nyckeln
Kollat säkerhetsbrytaren för soppapumpen
Idag var jag ute och handla på Ica. Vägen dit så funkade bilen helt felfritt, men efter att jag varit inne och handlat så startar inte bilen längre, absolut ingenting händer när jag vrider om nyckeln. Inget klickande osv. Efter att jag konstaterat att jag inte kommer få igång bilen så fick jag hjälp att bogsera med draglina, då gick bilen igång när jag rullstarta den. Men när jag stängt av den så vill den inte starta igen. Så jag misstänker att de kan vara nåt strul med startmotorn(?) då batteriet verkar fräscht (bytt för ca 6 månader sedan).
Nån som har några idéer på vad de kan vara eller vart jag ska börja?
De jag gjort själv är:
Startkablat bilen
Kollat säkringar
Soppa finns
Kollat så de inte är startspärr av att den inte känner igen nyckeln
Kollat säkerhetsbrytaren för soppapumpen
Tags:
-
getsome
- Legend
- Namn: Raffe Andersson
- Kör: Mondeo 2.0 TDCi 2011 med Bluefin
Re: Ford mondeo startar inte
har du mätt batteriet under belastning ? Har själv ett batteri hemma som visar 12.7 V och går att ladda tills laddaren visar grön lampa men när man belastar det med 5-10 A så sjunker spänningen till 9,5 V direkt... men att det inte klickar tyder på startmotor eller kablage till den.
- granadadr
- Legend
- Namn: Jörgen A.
- Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar
jag tror också på startmotor då ts kablat den å inget händer,, eller om en kontakt har lossnat,,
-
FordBin
- Nybörjare
- Namn: Robin L
- Kör: Ford Mondeo ST220 Halvkombi Manuell, 226hk, 2004
Tja, och tack för svaren!
Jag har nu plockat av startmotorn och kan konstatera att den är slut som artist så jag har beställt en ny, kan återkoppla när jag fått hem den nya och monterat den om de funkade eller inte.
Här finns en bra video som visar hur du gör, om de är nån annan som har samma problem och skulle hitta denna tråd i hopp om svar.
Jag har nu plockat av startmotorn och kan konstatera att den är slut som artist så jag har beställt en ny, kan återkoppla när jag fått hem den nya och monterat den om de funkade eller inte.
Här finns en bra video som visar hur du gör, om de är nån annan som har samma problem och skulle hitta denna tråd i hopp om svar.