El system

Allt om Fords Cosworth-modeller.
Gufred72
Nybörjare
Namn: Fredrik Gustafsson
Kör: Ford capri

El system

Inlägg av Gufred72 »

Finns det någon på forumet som vet något om hur att dra ny el till en Bob cosworth.
Har lyft ur motorn ur donator bilen.
Kabel stammen var så dålig på vissa ställen att isoleringen snöade av kablarna.
Mvh Gufred.

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Re: El system

Inlägg av therealpinto »

Ska du kopiera original härva eller köra någon annan motorstyrning?

Original motorstyrning har ju PATS (stöldskydd) så det behöver man ta med i så fall.

Jag planerar ett BOB-swap i en Sierra, och har ritat upp ett elschema för att köra MaxxEcu Street. Det är inte 100% klart än (och framför allt inte provat) men det känns ganska enkelt. En utmaning är att det är svårt att få tag i alla kontaktstycken till original givare osv så ska man köra original TPS, tändspole mm kan man få återanvända en del. Jag planerar att använda ett externt tändslutsteg för att driva original wastesparkspole.
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Gufred72
Nybörjare

Inlägg av Gufred72 »

Jag har rivit ur nästan hela mattan ur den Scorpion jag har. Men där är det mycket bar tråd. Men man får väll dra nya trådar bara man vet vilka trådar att använda.
Har alla kontaktstycken och relän o säkrings dosor.

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Ja, ska du köra original styrsystem är det ju "bara" att ersätta men som du säkert märkt är den mesta kabeln av så dålig kvalitet att den måste ersättas om du ska få säker funktion. Det är nästan ett måste att se till att ha kabel med rätt färgmärkningar och det kommer bli rätt kostsamt om du inte hittar billigare leverantörer än det jag jobbat med. Senast köpte jag kabel på Laitis men de har för lite färger. Innan det en stor beställning från Vehicle Wiring Products i England men det var också innan britterna i sin outtömliga visdom (not) lämnade EU...

Det räcker som sagt inte med bara reläer och dosor utan du behöver även tändningslås/PATS-transponder och PATS-nyckel.

Jag övervägde inte ens att bråka med original motorstyrning, MaxxEcu är alldeles för roligt för det ;-)

Gufred72
Nybörjare

Inlägg av Gufred72 »

Jag har nyckel och transponder.
Men får väll ta mig en funderare på hur jag gör.

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Ja, det är ju ett val man får göra. Har man hela elsystemet, och allt fungerade innan, och man inte vill göra andra ändringar (som att byta till manuell växellåda) så är det ju inget fel med att använda original styrsystem.

Har du hittat elscheman att jobba med? Jag har en del scheman till BOB om du skulle behöva.

Skriv svar