Focus 1.8 Ff 2009 Motorstopp
-
RSa49
- Nybörjare
- Namn: Rolf S
- Kör: Focus
Focus 1.8 Ff 2009 Motorstopp
Hej!
Har haft min focus 1.8 ff i många år. Bilen går vanligtvis bra när den är varm men jag irriteras över några saker.
1) När jag på morgonen ska backa ut från min parkeringsplats i varmgarage måste jag gasa rätt mycket och samtidigt försöka reglera farten med kopplingen. Om jag försöker smyga bakåt med lågt varvtal på motorn så får jag motorstopp.
2) När jag är ute och kör och närmar mig trafikljus så trycker jag ner kopplingen och låter bilen rulla på tomgång sista biten fram till trafikljuset. Ibland är tomgången väldigt orolig när jag rullar fram den sista biten och ibland stannar motorn till och med. När jag står stilla vid trafikljuset funkar tomgången normalt.
3) Temperaturmätaren i bilen som visar motortemperaturen går väldigt snabbt upp till full temperatur. Jag behöver bara köra max 1km. Jag har mätt temperaturen på kylvattnet med OBD mätare och den visar bara ca: 50 C då.
Det blev många frågor men om någon kan ge mig tipps på hur jag ska komma till rätta med detta så skulle det hjälpa mig mycket.
Har haft min focus 1.8 ff i många år. Bilen går vanligtvis bra när den är varm men jag irriteras över några saker.
1) När jag på morgonen ska backa ut från min parkeringsplats i varmgarage måste jag gasa rätt mycket och samtidigt försöka reglera farten med kopplingen. Om jag försöker smyga bakåt med lågt varvtal på motorn så får jag motorstopp.
2) När jag är ute och kör och närmar mig trafikljus så trycker jag ner kopplingen och låter bilen rulla på tomgång sista biten fram till trafikljuset. Ibland är tomgången väldigt orolig när jag rullar fram den sista biten och ibland stannar motorn till och med. När jag står stilla vid trafikljuset funkar tomgången normalt.
3) Temperaturmätaren i bilen som visar motortemperaturen går väldigt snabbt upp till full temperatur. Jag behöver bara köra max 1km. Jag har mätt temperaturen på kylvattnet med OBD mätare och den visar bara ca: 50 C då.
Det blev många frågor men om någon kan ge mig tipps på hur jag ska komma till rätta med detta så skulle det hjälpa mig mycket.
Tags:
- granadadr
- Legend
- Namn: Jörgen A.
- Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar
Re: Focus 1.8 Ff 2009 Motorstopp
om du kör på etanol så tar det en bra stund innan den går ok kall,, har kört en ficus för MÅNGA år sedan och den gjorde exakt så,, sa åt dem att tanka bensin istället och vart ok då,, nu var bilen ny iof,,
-
RSa49
- Nybörjare
Jag köpte bilen begagnad år 2015 och har kört på bensin sedan dess. Kanske föregående ägare körde på etanol men det var ju rätt länge sedan.
-
RSa49
- Nybörjare
Nu har jag åtgärdat felet. Bilen går lugnt och fint igen på tomgången. Jag rengjorde förgasaren på båda sidor om spjället. Det var väldigt enkelt. Lossa förgasaren, spraya förgasarrengöring, borsta med en tandborste, torka rent med papper. Obs! rör ej spjället i spjällhuset.
Efter lång tid och mycket funderande har jag kommit fram till detta. Smutsig förgasare måste väl vara ett vanligt problem. Det förvånar mig att ingen i Fordklubben har informerat mig om detta.
Efter lång tid och mycket funderande har jag kommit fram till detta. Smutsig förgasare måste väl vara ett vanligt problem. Det förvånar mig att ingen i Fordklubben har informerat mig om detta.
- granadadr
- Legend
eeeeeeee??? förgasaren ???
- Drutten
- Veteran
- Namn: Micke Engström
- Kör: Taunus
Hallå!
eeeeeeeee??? förgasare ??? Nja TS menar nog spjällhus, hade exakt det problemet med doteras Völvo V50 1.8 F såg ut som en kölgruva i spjällhuset, kan tänka mig att det är samma rova i Fåååården.
Plocka ur huset och rengjorde med alla möjliga medel sedan gick den som ny igen
Mvh///Micke.E
eeeeeeeee??? förgasare ??? Nja TS menar nog spjällhus, hade exakt det problemet med doteras Völvo V50 1.8 F såg ut som en kölgruva i spjällhuset, kan tänka mig att det är samma rova i Fåååården.
Plocka ur huset och rengjorde med alla möjliga medel sedan gick den som ny igen
Mvh///Micke.E
-
cox
- Veteran
- Namn: Micke w
- Kör: Mondeo mk5
Ja för sitter det förgasare på den, så förklarar det varför den går dåligt 
Skickat från min SM-A556B via Tapatalk

Skickat från min SM-A556B via Tapatalk
- granadadr
- Legend
jag förstod att han menade spjällhus, men ville ha en reaktion från TS 
-
RSa49
- Nybörjare
Ja, det heter naturligtvis spjällhus. Jag beklagar att jag skrev fel benämning. Din kommentar var ändå kul.