Dunk vid motorbromsning

Allt om Fords modeller Transit & Tourneo.
GurraN
Nybörjare
Namn: Gustav Nilsson
Kör: Ford Transit Connect
Medlemsnummer: 1

Dunk vid motorbromsning

Inlägg av GurraN »

Hej :)!
Jag har en Ford transit connect 2018 med automatlåda. Den har gått 29000 mil.
Mitt problem är att när man ska stanna bilen så dunkar det till i den. Det gör det även när jag har lagt i N läge. Det kommer vid 18-20 km/h. Jag upplever att det vibrerar en del i bilen när den står på tomgång. Upplever också att det inte dunkar till när jag bromsar in lite hårdare.. Den växlar fint och bra annars, kall som varm.
Olja och filter bytes på verkstad för ca 750 mil sedan. Har varit på verkstad och de hittar inga felkoder och säger att det är byte av växellåda som gäller.
Är det någon som känner igen symtomen eller har några tips på vad det kan vara?
Tack
Mvh GurraN

Karl Song
Erfaren
Namn: Johan K
Kör: Ford Transit Connect, Seat Leon, Jaguar XK8

Re: Dunk vid motorbromsning

Inlägg av Karl Song »

Hade ett bromsok som lossnade. Det började med små klunk vid bromsning. När ena skruven ramlade ur helt blev det ett STORT klunk och det var ganska tydligt vad som orsakade felet.

Karl Song
Erfaren

Inlägg av Karl Song »

Sorry, missade att ditt problem var vid motorbromsning. Kolla motorfästen blir mitt svar då.

GurraN
Nybörjare

Inlägg av GurraN »

Tack för svar! Det verkar som det är svänghjulet som är kasst. Håller på att få bort det nu.

Karl Song
Erfaren

Inlägg av Karl Song »

Jag är ny på Ford så uppdatera gärna. kör också automat 0ch tycker ibland att det är lite obalans någon stans i drivningen. Vanligtvis brukar det inte vara något svänghjul på automater men mycket förändras.

GurraN
Nybörjare

Inlägg av GurraN »

Hej! Har inte skuvat ihop den än, men det är ett dubbelmassevänghjul och sen är det en dubbelkoppling som sitter i lådan. Utanpå den dubbelkopplingen sitter det en oljetätningsring som man bör byta också. Det är en DCT låda, "fuskautomat" alltså.
Vad jag fick till mig så är den lådan i sig inte så dåligt, utan oftast är det svänghjulet och/eller dubbelkopplingen som går sönder på dom. Håller runt 15-20000 mil.

Karl Song
Erfaren

Inlägg av Karl Song »

Sitter koppling och svänghjul inuti lådan eller mellan låda och motor som på en vanlig bil?
Vad kostade delarna för dig?

GurraN
Nybörjare

Inlägg av GurraN »

Kopplingen sitter på lådan och svänghjulet på motorn. Svänghjulet kostade 4500 och sen oljetätningskåpan kostar knappt 1200

Karl Song
Erfaren

Inlägg av Karl Song »

Tackar för svar! Då har jag en ide om vad som väntar. Tog du ut lådan genom hjulhuset eller sänkte du subframen?
Är det en "vanlig koppling" eller är den speciell på något sätt?

GurraN
Nybörjare

Inlägg av GurraN »

Jag tog ner lådan under bilen. Ganska enkelt när man skruvat bort allt. Det som satt värst var faktiskt spindellederna.. Jag byter inte kopplingen på min för jag tycker den fungerar som den ska. Men själva kopplingen är en enhet som det ser ut som. Kostar 10-15000kr. Den sitter bakom oljetätningkåpan/ringen på lådan då. Jag köpte svänghjulet på Trodo och kåpan på LBMautopart. Sach eller Luk blev jag rekomenderad och jag köpte ett likadant svänghjul som satt på bilen, sach i mitt fall. På min 2018 årsmodell är det en gen2 låda, tror den heter mps6 dct451 (inte helt 100 på det dock). På min har svänghjulet smällt till kåpan och det är det jag tror blir dunket på min bil. Kraftöverföringen ska ske genom axeln som går från lådan till svänghjulet. Mitt svänghjul hade låst sig över skruvarna så jag fick göra ett verktyg som passade i hålen på svänghjulet så jag kunde vrida det rätt så jag kom åt skruvarna. Man måste låsa startkransen då. Men som sagt så har jag inte skruvat ihop min bil än så jag vet inte säkert om det är det som är det stora felet.. Men svänghjulet var uppenbart kasst och behövde bytas iaf + kåpan som läckte olja. Jag har fått mina rekommendationer ifrån företag som jobbar med automatlådor och jag har inte fått några bättre tips än de. Jag är själv inte bilmekaniker men har man inte tummen mitt i handen så är inte så svårt bara lite bökigt.

GurraN
Nybörjare

Inlägg av GurraN »

Jag letar dock efter åtdragningsmomenten för svänghjulet om nån vet?

Karl Song
Erfaren

Inlägg av Karl Song »

Tack för din utförliga beskrivning. Min bil är 2017 och har gått 23500 mil. tänkte ta kamremmen till våren och åker nog på något liknande som din reparation.
Mitt problem är att första gången jag lägger i driven efter jag startat bilen så slirar den till i lådan i någon sekund. Sedan är allt bra tills jag stängt av den och startar den igen då samma fel återkommer.
Känns inte som svänghjulet men jag vet inte.

GurraN
Nybörjare

Inlägg av GurraN »

Jag har skruvat tillbaka min låda nu. Bytt svänghjul, vibrationerna är bort men "dunket" är kvar..
Jag skulle killgissa på att det är din koppling som verkar kast, eftersom den slirar. Det låter inte som svänghjulet, men jag hade nog bytt svänghjulet om du inte vet att det är bytt nyligen.

Karl Song
Erfaren

Inlägg av Karl Song »

Ja, är allt nere så byter jag svänghjulet med.
De senaste dagarna har ett nytt fenomen uppträtt. Det luktar automatlådeolja när jag står vid trafikljusen. Tror du det är oljetätningskåpan?
Har inte haft upp bilen ännu men inga pölar syns,

Karl Song
Erfaren

Inlägg av Karl Song »

Var i kontakt med en firma i Stenungsund och frågade om mitt problem. De tyckte jag skulle läsa av felkoderna i boxen igen.
Gick ut och kopplade upp mig och såg samtidigt att det fanns ett program som hette "learn clutch".
Körde det och alla problem försvann! Får se om det består.

Kom att tänka på att när jag jobbade med Hyster truckar så fanns det ett program att använda vid service som programerade det bort spel i växellådan. Innan man körde programmet kunde man höra ett tydligt "-klonk"

jag tror du skulle prova att köra "learn clutch" för att se om det hjälper dig. för mig blev det en helt ny bil.
Jag använder en V-link som jag kör Forscan med.

Skriv svar