Knez - En massa Ford Capri

Avdelning där forumsanvändare kan skapa sin egen projekttråd och visa upp sin Ford för alla på forumet.
Användarvisningsbild
Knez
Veteran
Namn: Theo Knez
Kör: Capri 2.0S Turbo -80
Medlemsnummer: 469
Kontakt:

Re: Knez - En massa Ford Capri

Inlägg av Knez »

Jag har haft knasiga bromsvärden fram jämfört med bak vid besiktning (2kN fram och 2.6kN bak). Har även svårt att värma däck på strippen för att det bromsar för mycket bak. Har glidkolvsok bak med en kolv och fyrkolvsok fram. Därför blev det en reducerventil på bakre kretsen för att få lite jämnare bromsfördelning.
Hej Bruksbil - En podcast om vanliga bruksbilar
Lyssna där poddar finns eller på https://hejbruksbil.se

Tags:

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Som sagt, det statiska provet på rullar säger väldigt lite om hur bromsbalansen egentligen är. Dels för att man som sagt inte mäter pedaltrycket, dels för att rullarna inte tar hänsyn till viktförskjutningen framåt.

Reduceringens funktion är lite knepig men förenklat så är en stor del av funktionen att den fördröjer bromskraften (kopplat till att man egentligen har nära noll "flöde" i en bromsledning). Därför är det ofta olämpligt att försöka använda reduceringsventil på främre kretsen, det blir också mer tungtrampat då men framförallt brukar doseringen vara svår (det bromsar mer ju längre man håller på pedalen, även med samma tryck).

Det behövs ett korrekt grundförhållande (som man hanterar genom att ha rätt balans i kolvareorna fram/bak/huvudcylinder) och sedan kan en reduceringsventil oftast jobba effektivt med de sista 25-35-40% av kraften.

I SFRO bygghandbok har jag beskrivit mitt förslag till rutin för att kontrollera att man har rimligt rätt balans. Det kräver lite tid och en bra yta men det är väldigt bra att prova så man inte blir överraskad vid höga farter då viktförskjutningen ökar.

Sedan ska man också vara medveten om vikten av fungerande fjädring. En bil med för lite utfjädring bak och relativt mjuk fjädring fram låser oftast bakhjul oavsett vad man gör (för de hänger i luften...).
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
Knez
Veteran
Kontakt:

Inlägg av Knez »

Anledningen att jag tar upp just bromsvärden på rullar är att jag aldrig varit med om att en bil haft just högre värden bak än fram. Detta i kombination med att jag upplever att det är svårt att "ställa fast" bilen gjorde att jag satte dit reducerventilen på bakre kretsen.

Är inte det högre värdet för bakre kretsen en indikator för "fel" balans, eller spelar det ingen roll alls, liksom?

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Det kan vara en indikation men det är inte alls säkert.

Påminn mig, vad har du för komponenter i bromssystemet? Det är ju förmodligen "rätt" att sätta dit en reduceringsventil bak, om det räcker eller inte beror på fler saker. Det är också mycket viktigt att göra ordentliga prov för att justera den rätt.

Gustaf

Användarvisningsbild
Knez
Veteran
Kontakt:

Inlägg av Knez »

therealpinto skrev:
lör mar 29, 2025 2:57 pm
Påminn mig, vad har du för komponenter i bromssystemet?
Girling fyrkolvsok från Volvo 240 och 260mm ventilerade skivor från Mazda 323 GT Turbo fram.
Original Ford Explorer -95 bromsar bak, alltså enkolvsok och solida 260mm skivor.
25mm huvudbromscylinder från Land Rover Series 3 som sitter bultad direkt i torpeden utan bromsservo, modifierad pedal för mer bromskraft.

Har inte haft någon reducerventil förrän nu.

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

OK, du har ju då bakre bromsok med mycket större kolvarea än vad Volvo-oken har vilket gör att balansen blir rätt skum.

Original har Volvos bromssystem en balans där framoken har 200% av kolvarean bak, med din uppsättning är det bara 125% av arean.

Du får väl se om reduceringsventilen räcker.

Skriv svar