ABS-problem sierra 2.0 GLX -90
-
zooloo
ABS-problem sierra 2.0 GLX -90
ABS ska det vara!
Bromspedalen blev helt stum och bromsverkan är svag men fungerar. Hört att ABS-enheten är elektrisk.
Vad kan det vara för fel? Bara byta hela enheten eller kan det vara något annat? Har inte kollat några säkringar men ska kolla detta.
All hjälp med detta uppskattas då jag inte har koll på sierra!
Mvh zooloo
Bromspedalen blev helt stum och bromsverkan är svag men fungerar. Hört att ABS-enheten är elektrisk.
Vad kan det vara för fel? Bara byta hela enheten eller kan det vara något annat? Har inte kollat några säkringar men ska kolla detta.
All hjälp med detta uppskattas då jag inte har koll på sierra!
Mvh zooloo
- mr Costin
- Legend
- Namn: Bror H
- Kör: Mercedes Benz
Absen
Är pedalen stum har pumpen slutat gå. Kolla säkringarna till pumprelät, sitter i reläraden ovanför ljudvallen på passagerarsidan, till vänster sas. Det kan också vara andra fel men kolla det först. Du har inte svetsat eller snabbladdat, då kan man sabba en del. Systemet har en hydaldel och en eldel. Pumpen pumpar upp tryck som fungerar som servo tryck, om trycket faller blir pedalen stum. Tar den högt upp och inte sjunker så är det inget hydralfel. Med största säkerhet är det ett enkelt fel. Lyser ABS lampan eller röda bromslampan i instrumentet?
//B
//B
Transit TDi
Lotus Cortina -65
Banbusbil YBW Cortina -65
Svart flügel
Korvkioskracer Cortina GT -68
IH B414 nu med 2 kedjor
Hungrig Rottweiler
Blondin (inte jag)
Ford betyder First On Racing Day
Lotus Cortina -65
Banbusbil YBW Cortina -65
Svart flügel
Korvkioskracer Cortina GT -68
IH B414 nu med 2 kedjor
Hungrig Rottweiler
Blondin (inte jag)
Ford betyder First On Racing Day
-
zooloo
- Mr Insane
- Legend
- Namn: Magnus H
- Kör: Cupra VZ -24
Mustang -95
Mercedes -69 - Ort: Årsunda
fattar inte vad det är för problem med ASB du har??? snarare ett bromsproblem, och det är väl för din egen och andra trafikanters säkerhet... inte för ASB:s intresse?
iaf så.. slutade helljuset att fungera samtidigt??? kan ju va en jordkabel el liknande oxå.. inget annat somslutat fungera samtidigt?
iaf så.. slutade helljuset att fungera samtidigt??? kan ju va en jordkabel el liknande oxå.. inget annat somslutat fungera samtidigt?
-
zooloo
haha, SORRY! Såg faktiskt inte att jag slarvade med stavningenScorpioMange skrev:fattar inte vad det är för problem med ASB du har??? snarare ett bromsproblem, och det är väl för din egen och andra trafikanters säkerhet... inte för ASB:s intresse?
Visst är det ett bromsproblem, Bromsar/ABS är ju samma sak.
Som jag förstått/hört har ABS enheten elektriskbromsservo integrerat?
Därav referens till ABS. Nu är jag inte proffs på fordar så därför behöver jag hjälp.
-
zooloo
Nej! Helljuset var trasigt innan. Gjorde en grym motortvätt på den då motorn var kladdig av olja. Några veckor senare pajjade bromsservo/ABS enheten.ScorpioMange skrev: iaf så.. slutade helljuset att fungera samtidigt??? kan ju va en jordkabel el liknande oxå.. inget annat somslutat fungera samtidigt?
Ska kika lite på det idag - hoppas på ngt enklare elfel.
mvh zooloo
- Mr Insane
- Legend
Mustang -95
hehe ok.. =) då va de ju en annan sak..zooloo skrev:haha, SORRY! Såg faktiskt inte att jag slarvade med stavningen![]()
Visst är det ett bromsproblem, Bromsar/ABS är ju samma sak.
Som jag förstått/hört har ABS enheten elektriskbromsservo integrerat?
Därav referens till ABS. Nu är jag inte proffs på fordar så därför behöver jag hjälp.
- Mr Insane
- Legend
Mustang -95
risk att de kom fukt nånstans där det inte skulle...zooloo skrev:Nej! Helljuset var trasigt innan. Gjorde en grym motortvätt på den då motorn var kladdig av olja. Några veckor senare pajjade bromsservo/ABS enheten.
Ska kika lite på det idag - hoppas på ngt enklare elfel.
mvh zooloo
har du kollat att det inte är fukt i säkringsboxen??
-
zooloo
Ja pedalen är stum. Letade i säkringsdosan i "akvariet".mr Costin skrev: Kolla säkringarna till pumprelät, sitter i reläraden ovanför ljudvallen på passagerarsidan, till vänster sas. // Tar den högt upp och inte sjunker så är det inget hydralfel. Med största säkerhet är det ett enkelt fel. Lyser ABS lampan eller röda bromslampan i instrumentet?
//B
Fanns bara en vanlig 15A säkring till bromssystemet verkar det som?
De andra reläerna vet jag inte vad det är, har ingen manual till bilen så jag kan se deras funktion.
Någon som har länk/bild på det så jag vet vad som är till vad?
Mvh zooloo
- Jimpan_
- Legend
- Namn: Jimmy Rahm
- Kör: Ford Sierra Cosworth RWD/Golf 2/A4 1.8TS Quattro
sorry zoooloo jag hittade inget om relä lr säkring....
Edit: Hittade denna tråd!!!!
http://fmcs.mer.nu/forum/showthread.php ... =s%E4kring
Edit: Hittade denna tråd!!!!
http://fmcs.mer.nu/forum/showthread.php ... =s%E4kring
-
zooloo