Frågor kring att Montera MegaSquirt i Forden

Tekniska diskussioner om bilar, motorer och andra relaterade prylar.
Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Det bör väl var GM standardgivare som funkar rakt av med MS...

/Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

KrusI
Nybörjare
Namn: Daniel Askebris
Kör: Diplomat 190e ev. RST om jag får nån ordning på den

Inlägg av KrusI »

Hittade den här: http://www.americanracing.se/shop/view_ ... oduct=AX40

Undrar om den kan vara ngt?

Har tänkt inhandla det mesta så att man kan börja nångång :D

Har ett kompl. Probe 2.2 turbo insug hemma som jag tänkt ta spridarna ifrån (denso 195500-2150: 13.7ohm- 326cc 3bar).
Undrar om det dubbelports spjället är vassare än Rst's enkelport? även om givarn spelar med MS?

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Givaren funkar nog, men från länken kan inte jag se om det är standard GM-spec på den (så att den funkar direkt med MS).

Probespjället vet jag inte mycket om, men TPS:en fungerar förmodligen bra.

/Gustaf

KrusI
Nybörjare
Namn: Daniel Askebris
Kör: Diplomat 190e ev. RST om jag får nån ordning på den

Inlägg av KrusI »

Okej, jag sökte lite och hittade en tråd på eng. MS sidan där nån undrade om Vauxhall/ opel givare, därifrån fanns länkar där en viss GM lufttempgivare satt i många astra mm. borde väl vara "bolt on" eller vad man ska säga?

Battery

Inlägg av Battery »

Jag har en fråga angående givare..
Kan MS och en vanlig mätare på instrumentbrädan "dela" på givarna eller måste man ha skillda givare? Tänker främst på lambdasond och vattentemp, skulle vara smidigt att kunna köra på samma givare.

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Opelgivare kan mycket väl funka.

Man bör inte dela givare, utan köra på separata för sprut/instrumentering. Med MS finns dock ganska liten anledning att ha en "lambdamätare" på brädan.

/Gustaf

Användarvisningsbild
Tobbelainnen
Veteran
Namn: Tobias H.
Kör: Granada 4.1L 24v Cosworth

Inlägg av Tobbelainnen »

Är det nån här som kopplar upp sig med en fujitsu siemens och usb adapter till MS och får kontakt? Vill i sådana fall veta vilken adapter ni har... Min får inte kontakt, har snackat med en annan kille och han hade samma problem men då han testade med en IBM och en DELL så funkade det med samma adapter....
Bygger Sierra 2.9 24v Cosworth GT med EEC-V.

Battery

Inlägg av Battery »

Har problem med att få mitt MS att fungera ordentligt.. (MS-I V3.0 med extrakoden laddad)
Jag är lite osäker på om jag gjort rätt när jag moddade kortet för EDIS, jag har alltså installerat Hall/optical input circuit (steg 50a), skippat 50b och skippat 51 som är VR-input.

Sedan har jag gjort följande:
- Jumprat XG1 till XG2
- Jumprat OPTOIN till TACHSELECT
- Jumprat TSEL till OPTOOUT

- Lött ett 1k motstånd från D14's minus-ben till R24's högra ben (mot processorn)
- Lött en tråd från D14's minus-ben till IGN på andra sidan kortet
- Tagit bort C30
- Lött en tråd från C30 övre hål (närmare kylflänsen) till S12C ovanför processorn
- Bytt ut R12 mot ett 1.5K motstånd
- Jumprat TACHSELECT till XG1 (och XG2 som nu sitter ihop med XG1)

Sedan har jag moddat enligt följande för Fords tomgångsmotor:
- Bytt ut Q4 mot transistorn i ford-mod-kit-paketet och kontrollerat att den sitter rätt
- Lämnat bort Q20 och D8
- Jumprat R39

Har även laddat in MSnS-extra firmwaren i processorn.

Det uppför sig så att megatune har en massa slumpmässiga värden och reagerar
inte fast jag vrider och rattar på stimulatorn, alla LED's på MS-kortet är släckta och PMP-dioden på stimulatorn blinkar ungefär 1gång/sec.

Har jag gjort något steg för mycket eller vågar någon gissa på vad som kan vara fel?

Tacksam för hjälp.
mvh
Battery

Battery

Inlägg av Battery »

Framsteg.. Jag hade valt både distributor och EDIS så det ställde till problemet med PMP-blinkandet.
Megatune verkar nu fungera som tänkt förutom att jag inte får någon RPM-signal, och jag är fortfarande inte 100% på att mitt jumprande är korrekt...

EDIT: U1 på stimulatorn (v2.1) blir så varm att man bränner sig om man tar i den, är detta normalt eller är det relaterat till ovanstående?

Battery

Inlägg av Battery »

Ok here we go, med tanke på hur svårt/krångligt det var att hitta svar på detta kan jag posta lösningen här.

Det som står i assembly guiden steg 52 angående jumprarna för Hall-kretsen är alltså ENDAST om man använder MS-II. Jumpra alltså inte XG1 till XG2 samt OPTOIN till TACHSELECT för användning med MS-I, jumpern TSEL till OPTOUT används i båda fallen.

Sedan behöver man modda stimulatorn (v2.1 stim) enligt följande:
- Löd loss Q4 från kortet och jumpra C och B, alltså hålet märkt "C" till det i mitten.
- Ta bort pullup-motståndet R4.

Då borde det bara vara att tuta och köra.

LED:arna för IGN lyser under 3300rpm och är helt släckta över, vet inte vad detta beror på ännu, får kolla vidare imorgon.

Nu börjar den där känslan "det var ju lätt" komma :D totalt ca 8 timmar effektivt arbete att löda ihop hela rasket samt modda för EDIS och Fords tomgångsmotor :)
Och nu skall jag sluta snarvla och gå och lägga mig.. gonatt på er!

Rba
Erfaren
Namn: Arvid Bäcknert
Kör: Pinto

Inlägg av Rba »

Äntligen har jag läst hela tråden.:red_eyes: Mycket bra info.
Håller på med en sjua som ska få Pinto-motor, och har ett MS1 2.2 som skall hitta sin väg dit också.
Har precis moddat kortet för att köra TFI, och håller på att göra en övergång från 37-pinnarn till EEC-IV-kontakten, sen såg jag att några kör med tomgångsmotor (bla Persson & therealpinto), är det original Pinto så som sitter på våran 85:a? Har fått för mig att den skulle vara omöjlig att styra med MS överhuvudtaget. :confused:
Skulle ju vara trevligt att ha tomgång som är någotlunda stabil, även när den är kall
mvh
Arvid Bäcknert

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Ja, det är original tomgångsmotor. Byter man drivtransistorn till F-idle, och använder en av LED-utgångarna till tändningen istället för F-idle, så kan man driva den.

Den "var" omöjlig att styra tills för cirka 3 år sedan :-)

/Gustaf

Rba
Erfaren
Namn: Arvid Bäcknert
Kör: Pinto

Inlägg av Rba »

Coolt! Transistor beställd :cool:

Kan vara för att jag läste den smått åldrade Megamanualen :^o
mvh
Arvid Bäcknert

Battery

Inlägg av Battery »

Ett tips för er som vill kunna testa allting på skrivbordet är att bygga stimulatorn på ett experimentplatta, så kan man enkelt modifiera/lägga till/ta bort grejer och mäta med oscilloskop var man vill :)
Bilagor
DSCN0014.JPG

Användarvisningsbild
Chrisse
Veteran
Namn: Christoffer Mårtensson
Kör: Ford Capri Mk3

Inlägg av Chrisse »

har börjat kladda med elhärvan nu, hittade elschemat med pinto+megasquirt
men jag skulle behöva en med komplett elhärva till pinto? måste ta bort sladdar till lampor, och matcha ihop sladdarna till instrumentpanelen till min bil, eller iaf veta vilka jag ska ta bort om jag kör på dom som redan sitter där osv. :/

Skriv svar